blåljus bakom scen

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Henrik Albinsson
PAR-30
PAR-30

blåljus bakom scen

Inlägg av Henrik Albinsson »

Hej,
Jag undrar om det finns någon som har ett bra tipps på någon trevlig armatur att montera på ´fartygsränna´ för att använda som fast blåljus på ljus/scen bryggor på scenområdet.... Det vi har i dag är så kallade ´Fartygsarmaturer´ med ett blåfärgat skyddsglas... armaturerna är i dag är monterade ca 500 mm över golv så det jag behöver behöver är lampor som sprider mycket... jag är ute efter nya armaturer med LED ljuskälla och helst mata dessa med 240V AC...

Skulle vara tacksam för förslag på armaturer samt vart man kan få tag på dem...

Henrik Albinsson

Användarvisningsbild
Jonas Wåhlström
PAR-30
PAR-30
Presentation: Gammal DJ som har varit verksam sedan 1987. jobbade heltid som ljud-ljustekniker och rigger 1998-2003. Spelar nu mest fester och bröllop även företagsevent som ljus- och ljudtekniker.
Uthyrning av ljud, ljusteknik och podier m.m.
Återförsäljare för Akg, Crown, Jbl, chauvet m.m.

Nås på mobil: 0708-164125
jonas@dxd.se
Kontakt:

Re: blåljus bakom scen

Inlägg av Jonas Wåhlström »

Varför inte bara byta till vanlig ledlampa med E27 sockel eller vad du nu har ? finns ju på jula tex....
http://www.jula.se/led-lampa-e27-230-v-128247" onclick="window.open(this.href);return false;

//
Jonas

Henrik Albinsson
PAR-30
PAR-30

Jonas Wåhlström skrev:Varför inte bara byta till vanlig ledlampa med E27 sockel eller vad du nu har ? finns ju på jula tex....
Det är så att de armaturerna som sitter monterade nu börjar gå sönder...

Användarvisningsbild
Jonas Wåhlström
PAR-30
PAR-30
Presentation: Gammal DJ som har varit verksam sedan 1987. jobbade heltid som ljud-ljustekniker och rigger 1998-2003. Spelar nu mest fester och bröllop även företagsevent som ljus- och ljudtekniker.
Uthyrning av ljud, ljusteknik och podier m.m.
Återförsäljare för Akg, Crown, Jbl, chauvet m.m.

Nås på mobil: 0708-164125
jonas@dxd.se
Kontakt:

Inlägg av Jonas Wåhlström »

kolla bellas vita katalog så hittar du nog ngt som passar.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Global Design Solution i england har ett system som heter Blues. Det är ett LED-baserat system avsett för blåljus i scenmiljöer. Finns med olika glas och spridningar, bländskydd mm. LED-arna går att dimma med DMX eller analog styrsignal i upp till sex olika zoner.

http://www.gds.uk.com/blues-system.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Alla teaterhus borde ha detta system.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden

Inlägg av Gustaf Gagge »

jag har sett att man på vissa ställen har korta lysrörs armaturer med blåfilter och med eluttag så att man kan koppla in ytterligare Blåljus om så behövs.

Användarvisningsbild
Anders Herbertzon
PAR-20
PAR-20
Presentation: http://krafty.se
http://highvoltagedesigns.se

Inlägg av Anders Herbertzon »

Gustaf Gagge skrev:jag har sett att man på vissa ställen har korta lysrörs armaturer med blåfilter och med eluttag så att man kan koppla in ytterligare Blåljus om så behövs.
har också sett detta. det systemet hade även separat strömbrytare för varje armatur. väldigt finurligt...
/ Hebbe

Henrik Albinsson
PAR-30
PAR-30

Gustaf Gagge skrev:jag har sett att man på vissa ställen har korta lysrörs armaturer med blåfilter och med eluttag så att man kan koppla in ytterligare Blåljus om så behövs.
Vi har några lysrörsarmaturer med filter också... men den modellen vi har är inte så bra.
Vi har strömbrytare på varje blåljuslampa på de blåljuslampor som är monterade nära scenen...

Henrik Albinsson
PAR-30
PAR-30

Mats Lindgren skrev:Global Design Solution i england har ett system som heter Blues. Det är ett LED-baserat system avsett för blåljus i scenmiljöer. Finns med olika glas och spridningar, bländskydd mm. LED-arna går att dimma med DMX eller analog styrsignal i upp till sex olika zoner.
Det är en av de lampor jag tittat på ... Bella har dom... men det systemet kräver en extern PSU... vi vill ansluta 240 V AC direkt in i armaturen...

Henrik

Skriv svar