Digitalbord, vad får dig att gå igång?

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Digitalbord, vad får dig att gå igång?

Inlägg av David Wennberg »

Hej!

Jag har aldrig mixat på digitalbord i den stora klassen. Däremot har jag sett folk mixa på bland annat Innovasons Grand Live och Digico's D5.

På mässan kikade jag på Yamaha's nya (kan det ha hetat MC-7K eller någonting i den stilen?) och tja...det verkar ju trevligt. EQdelen ger mig huvudbry dock.

Jag gillar Innovasons KISS-upplägg. De fyra olika eqfiltren har olika färger och sitter på sånt avstånd att man kan mixa i tumvantar i princip. Reglarna är stora och känns rejäla. De sägs låta mindre bra än andra bord, kallt o.s.v., men...jag vet inte om det är bordet som är ärligt eller om det helt enkelt är dåligt. Svårt att utvärdera.

Vad tycker ni? :)

Kommer analogborden även fortsättningsvis dominera eller kommer vi helt och hållet gå över till digitalt?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Daniel Eriksson »

Jag läste en ganska intressant artickel i Live Sound för några dagar sedan, en gammal räv i branschen (kommer dock inte ihåg namnet) menar på att analoga bord kommer att leva kvar några tiotal år till pga att folk vet hur analoga bord fungerar samt att det blir någon sorts garanti för ett felfritt gig.

Vi äger 3 st Innovasonbord, 2 Compact (uppgraderade till Sy40) samt ett Grand Live. Jag tycker personligen efter att ha gjort ett par gig och turnéer på dem att de är grymma om man har gott om tid på sig dvs. Tänket med det nya X-Fader systemet är lite annorluna vid in/ut-patchning, men när man väl kan det så är det väldigt trevligt Precis som Dawen säger så är EQ-delen väldigt bra, stora och bra reglage, bra med färgmärkning! Det som man kan bli torks på är ju DSP-kraft eftersom alla DSP sitter i in/out-korten och man allokerar DSP-kraft genom dem, X-fadersystemet gör ju att man kan klämma in fler kanaler och då kan man (om man har otur) blir kort på DSP. Jaja, nog om Innovason... :)

Yamaha's nya, MCL7 tror jag det hette, verkar ju helt ok. En budgetvariant av PM5D känns det som, mer än hälften så billigt, mycket mindre. Självklart erbjuder det inte samma användarvänlighet och direktåtkomst till alla parametrar och inte samma in & utgångsmöjligheter. Tror inte att det kommer att bli ett bord för turnésvängen, dock kommer det nog att ses i en del fasta innstallationer.

Flaggskeppet bland digitala borg är nog ändå D5:an, har inte mixat på det men det erbjuder ju oändliga möjligheter vad det gäller in/ut samt ett gränssnitt som tilltalar mig mycket. Prislappen är dock den stora akilleshälen, börjar ju på 1,5 milj om jag inte missminner mig, ett alternativ till denna är ju då D1:an, som är billigare men ändå börjar på 6-700 000:-.

Personligen tror jag åxå att de analoga borden kommer att leva kvar ett bra tag framöver, främst pga raidervänlighet samt till personer som "vägrar" befatta sig med den digitala världen :lol:

Detta var då mina högst personliga reflektioner, skall bli intressant att höra vad Ni andra tycker...

/Dogge

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David G. Åhman »

Min favorit tills vidare är nog stagetec aurus. Stog ett sådant på LLB, mysigt!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag tycker nog att M7CL (det är så det heter.. kom de inte på något krångligare) verkar riktigt bra. Har läst in mig en del på det samt lekt lite med det. Åtkomsten av parametrar tyckte jag var väldigt bra. Centralogictänket gillade jag (som analognisse) bättre än det mesta jag sett (Innovason är också riktigt bra, med X-fader och allt).

Framför allt är ju detta bordet marknaden väntat på i alla år. Ett förhållandevis stort bord med rätt prislapp för de medelstora företagen. Begränsningen tycker jag inte sitter i användarvänligheten, utan isåfall i antalet outputs. Bordet har bara tre kortplatser, vilket kan krångla till det en aning om man vill ha mycket outboards (men det sitter ju så mycket i bordet trots allt). Men det är väl det som skiljer den mot PM5D, de som behöver mer får gå upp en klass.

Jag ser inte riktigt M7CL som en lillebror eller konkurrent till PM5D, utan som en liveversion av DM2000. Det är de som hittils använt DM2000 till livebruk som kommer att köpa M7CL istället, och antagligen är det så Yamaha har tänkt också.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Janne
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Janne »

Ni på ljudet kommer nog ifatt ljusbranschen om tio år... :)
Jan P.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Janne: Det är inte en tävling detta.

På ljudfronten har du en insignal som du vill ha total kontroll över medan du på ljusfronten bygger din egna insignal. Vi kan inte styra lampor med våra prylar och ni kan inte få era prylar att via steg och PA låta bra. Det är två helt olika grejor.

Om du dock lyckas få ut rosa brus ur ditt bord erkänner jag att jag har fel :wink:

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

DavidG skrev:Min favorit tills vidare är nog stagetec aurus. Stog ett sådant på LLB, mysigt!
Man undrar lite om de fick bra pris från Xilinx när de designade de borden, sitter rätt mycket FPGA på dem. Nästan så att man skulle bygga sig en egen, efter att man lärt sig lite VHDL.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

VM i förkortningar? :wink:

FPGA? VDHL?

Gäst

Inlägg av Gäst »

VDHL = VHSIC Hardware Description Language. VHSIC = Very High Speed Integrated Circuits

FPGA=Field-Programmable Gate Array

Tänk vad mycket saker det finns som man inte har en aning om...

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Tänk vad mycket saker det finns som man inte bryr sig om.. :D

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David G. Åhman »

ian skrev:
DavidG skrev:Min favorit tills vidare är nog stagetec aurus. Stog ett sådant på LLB, mysigt!
Man undrar lite om de fick bra pris från Xilinx när de designade de borden, sitter rätt mycket FPGA på dem. Nästan så att man skulle bygga sig en egen, efter att man lärt sig lite VHDL.
gör det du ;)

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

pm5d är väl det roligaste jag jobbat på...lättarbetat, smart och låter bra... D5 verkar grymt oxå, efter det lilla som mahlbäck visade mig o ingo i varberg.
Q.E.D

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Har också haft förmånen att få prova på PM-5an, det lilla jag hann lära mig verkade kanon.

Alla har väl någon gång stött på ett digitalt Yamahabord.
Så det gör att det blir lätt att komma igång även som ovan digitalmänniska..

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Jag har giggat på, få se, PM2000, 01v (både med och utan 96), och klämt på de där borden på mässan. Jag tycker att Centralogic är en meningslös flört med analoghårdnackarna, man ska ta upp konceptet till genomlysning och se vad man kan göra, utan att säga "så här måste det vara".

DigiCo verkar fräckt. InnovaSon med. A & H's iLive ser intressant ut. Tycker jag.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

Vad jag har hunnit med än så länge så tycker jag att
M7cl är riktigt trevligt, ingen krångel som på Dm-borden.
Allt sitter där man vill ha det och inga onödiga knappar.
Om någon vecka kan jag rapportera lite ingående hur det funkar live.
//Christoffer

Användarvisningsbild
JunkButLoud
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av JunkButLoud »

mansaxel skrev: A & H's iLive ser intressant ut. Tycker jag.
Ja, det såg mycket intressant ut (och mycket Innovasonkopierat. Iofs ingen dålig sak)
Nån som vet vad ett sånt går löst på?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

JunkButLoud skrev:Nån som vet vad ett sånt går löst på?
Listpris ska tydligen hamna på £ 42000
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

Fick hem nya Yamaha M7CL för 2 v sedan känns kanon stod i uppställd i våra lokaler så man kan sitta ner och knappa lite vid lediga stunder. Efter 1 v gjorde jag ett live gig med vårt 3500 vid första ögonblicket kändes det som en gigantisk massa knappar efter att ha stått vid M7 an . Annars känns M7 mycket bra jobbigt att tänka på select knappen hela tiden och framförallt tänka på att använda tappnings rattarna istället för att gå aux layer hela tiden .men det kommer nog med tiden .nu vill man bara ha fler.
Mvh John.

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

dawen skrev:Janne: Det är inte en tävling detta.

På ljudfronten har du en insignal som du vill ha total kontroll över medan du på ljusfronten bygger din egna insignal. Vi kan inte styra lampor med våra prylar och ni kan inte få era prylar att via steg och PA låta bra. Det är två helt olika grejor.

Om du dock lyckas få ut rosa brus ur ditt bord erkänner jag att jag har fel :wink:
I mitt ljus bord case2+ har jag CD-spelare med balanserad out som kuriosa ,det jag saknar mest är kaffebryggaren . :D :D :D
Mvh john.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Jag har inte sett DM1000 förr, var på Grand i Borås i kväll (fråga inte varför, det blir så i bland) och snubblade över det, och gillade vad jag såg. Select och layers är inte fel. Det är ett intressant sätt att fokusera. Istället. Nu sova.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar