Jag läste en ganska intressant artickel i Live Sound för några dagar sedan, en gammal räv i branschen (kommer dock inte ihåg namnet) menar på att analoga bord kommer att leva kvar några tiotal år till pga att folk vet hur analoga bord fungerar samt att det blir någon sorts garanti för ett felfritt gig.
Vi äger 3 st Innovasonbord, 2 Compact (uppgraderade till Sy40) samt ett Grand Live. Jag tycker personligen efter att ha gjort ett par gig och turnéer på dem att de är grymma om man har gott om tid på sig dvs. Tänket med det nya X-Fader systemet är lite annorluna vid in/ut-patchning, men när man väl kan det så är det väldigt trevligt Precis som Dawen säger så är EQ-delen väldigt bra, stora och bra reglage, bra med färgmärkning! Det som man kan bli torks på är ju DSP-kraft eftersom alla DSP sitter i in/out-korten och man allokerar DSP-kraft genom dem, X-fadersystemet gör ju att man kan klämma in fler kanaler och då kan man (om man har otur) blir kort på DSP. Jaja, nog om Innovason...
Yamaha's nya, MCL7 tror jag det hette, verkar ju helt ok. En budgetvariant av PM5D känns det som, mer än hälften så billigt, mycket mindre. Självklart erbjuder det inte samma användarvänlighet och direktåtkomst till alla parametrar och inte samma in & utgångsmöjligheter. Tror inte att det kommer att bli ett bord för turnésvängen, dock kommer det nog att ses i en del fasta innstallationer.
Flaggskeppet bland digitala borg är nog ändå D5:an, har inte mixat på det men det erbjuder ju oändliga möjligheter vad det gäller in/ut samt ett gränssnitt som tilltalar mig mycket. Prislappen är dock den stora akilleshälen, börjar ju på 1,5 milj om jag inte missminner mig, ett alternativ till denna är ju då D1:an, som är billigare men ändå börjar på 6-700 000:-.
Personligen tror jag åxå att de analoga borden kommer att leva kvar ett bra tag framöver, främst pga raidervänlighet samt till personer som "vägrar" befatta sig med den digitala världen
Detta var då mina högst personliga reflektioner, skall bli intressant att höra vad Ni andra tycker...
/Dogge