Trådlöst

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Re: Trådlöst

Inlägg av Mikael Thieme »

Om kunden av någon anledning insisterar på en specifik tekniklösning som inte är den bästa för jobbet så behöver han/hon förstås vara medveten om just det, till att börja med. Men om man släpper den biten...

Mest driftsäkert, med oantastlig signalprestanda, är länklösningar i stil med Ericsson Mini Link eller motsvarande. Kostnad och teknisk komplexitet gör det tyvärr till opraktiska lösningar i de flesta fall i vår bransch.
Återstår i praktiken traditionella radiolösningar. Det som är intressant är att använda frekvenser som är så litet störningsutsatta som möjligt, både ifråga om oavsiktliga och avsiktliga störningar. Med litet framförhållning finns ganska stor frihet, i princip går det att söka tillstånd hos PTS för vilken radiofrekvens som helst om behovet är begränsat i tid och plats och bandbredd. En sniklösning kan vara att använda vanliga trådlösa IEM- eller mikrofonsystem för andra frekvensband än svenska, och gärna i högeffektsutförande (>250 mW). En genomtänkt antennlösning med riktade sändar- och mottagarantenner, vettigt placerade och med vettig gainstruktur. Med det senare menar jag (förhållandevis) hög sändareffekt, låg kabelförlust på sändarsidan, "smal" riktantenn med lagom antenngain... och på mottagarsidan lika "smal" riktantenn med lagom (läs: inte för hög) gain och lagom kabelförlust. Vanliga tv-antenner (för rätt band) kan vara väldigt kostnadseffektiva. Det ger ett smalt stråk som reducerar risken för störningar. Poängen är att hålla mottagarens sammanlagda gain/känslighet så låg att den egna sändaren i praktiken är det enda som syns.
Tillräckligt luddigt, eller behöver vi röra till det ytterligare? :D

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Mycket tack Mikael!

Man kanske kan få ett par billiga RL371 från försvaret ;)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

När jag va engagerad i närradion i hässleholm så anlitade vi FriviligaRadioOrganisationen (FRO) för att länka ljud mellan olika platser. De hadde alla tillstånd som krävdes och även utrustningen med olika typer av länkenheter från 100meter till 6mil.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Radio kommer göra att allt blir mycket dyrare och svårare.

Jag skulle göra så att jag gav dem ett pris på en bra radiolösning ( licensierad frekvens, bra länkutrustning byggd för ändamålet (inte något som motsvarar att dra skruv med hammare) och så, och så ett pris på en väldesignad kabellösning.

Du kan i princip glömma digitalspåret om du inte tolererar fördröjningar. Analog radio händer NU, digital NYSS.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar