prisläge crest CA9

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Markus Grehn
Rookie
Rookie

prisläge crest CA9

Inlägg av Markus Grehn »

Hejsan, jag undrar vad ett Crest Audio CA9 betingar för värde, då ja vet om jag gjort en bra dålig affär.
Används dessa steg fortfarande?
Vad anser ni att det ligger i för klass, dåliga/seriösa grejer
Vad skulle ni driva med detta steg, ja menar vad e lagom att driva??

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

Hej

Data hittar du på: http://www.crestaudio.com/products/brow ... Series.cfm

Crest Audio anses generellt vara bra steg, i klass med crown och qsc.

Denna modellen verkar ha 600W i 8Ohm Stereo så det är väl inte fyskam, dessa kan du nog göra en hel del med. Högtalare som är 3-400w rms är väl lämpligt och köra på dessa steg.

All info bör du hitta hos crest

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

CA serien var nog Crest i särklass största misstag. Det var väldigt billiga steg (eller rättare sagt, det var billiga steg med högt bruttopris i Sverige) som sålde rätt bra under ett tag på 90-talet. Sen kom problemen, det var inte ens nästan driftsäkert. Det finns medlemmar på detta forum som drabbats och tidigare ägare har svurit att dom aldrig mer ska köpa något som heter Crest efter närkontakt med dessa konstruktioner.

Crest gör och har gjort en hel del bra saker. CA serien är inte en av dessa.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Jag har alltid haft framgång vid andvändade av CA serien.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

..........
Senast redigerad av 1 Christoffer Carpvik, redigerad totalt 0 gånger.
//Carpvik

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Jerker Björn »

Christoffer Carpvik skrev:Johan: Kan du specificera framgång? Har det låtit bra? Eller har det bara gett ifrån sig ljud? Där är ju en viss skillnad.

Att diskutera Johans framgångar i den här tråden är väl ganska överflödig?

CA9 har jag sett lite överallt men framför allt verkar CA12 och CA18 vara poppis.. De verkar vara i klass med QSCs RMX serie vad jag har hört av dom(har bara hört ett par CA12or på ett rave en gång, då drev de 4st dubbel18 var) Crest gör väl i regel inga skitprylar vad jag har stött på, men den lite äldre serien "pro x001" är rätt poppis. Music and lights har en del sådana, dom kanske även har koll på CAserien? Ta kontakt med dom och kolla?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag köpte ett gäng CA-steg för en 6-7 år sedan, och hade STORA problem med allihop. Standardproblemet var att tempskyddskretsen gick i protect på dem även med minimal last. De var totalt otillförlitliga helt enkelt, en CA12 kunde helt plötsligt gå i värmeprotect när det spelade bakgrundsmusik på löjlig volym med 8 ohms last.

Stegen gick ett antal vändor till dåvarande HBL på service utan att problemet löstes mer än tillfälligt och när jag helt enkelt sa till HBL att de fick lösa problemet eller ta tillbaks stegen fick jag ett urbota dumt svar och de vägrade ta tillbaks dem.

Ett par år senare fick jag reda på att Crest gått ut med en servicebulletin gällande ett stort antal steg mellan vissa serienummer och att de skulle uppgraderas utan kostnad överallt i världen, vilket HBL tydligen sket fullständigt i. Sista gången jag köpte något av dem...

Däremot har jag senare fått in CA-steg från installationer vi uppgraderat och liknande, vilka då varit av betydligt äldre modell än de jag hade problem med och de har gått, om inte felfritt, så i alla fall betydligt bättre.

Däremot tycker jag inte de låter så speiellt bra (metalliskt och skramligt är nog den bästa beskrivningen jag kan ge), plus att de klipper brutalt illa (min omkoningskille kunde i princip se vilka element som trasats sönder av dem).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Våra fungerar bra och har gjort det sedan de var nya, vist åker nått steg på service då och då, men över lag fungerar dom jätte bra och det är ingen son har klagat på dem än? (förutom hump som ska bära på dem)

Vi driver vårat EAW850 med CA steg 5st, och just dom stegen har aldrig strulat, under dom 5år som vi haft dem. vet att det var problem med de tidigare serierna, men dessa steg säljs väl fortfarande så nog bör det funka nuförtiden.

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Jerker Björn »

Gustaf Tydén skrev:Våra fungerar bra och har gjort det sedan de var nya, vist åker nått steg på service då och då, men över lag fungerar dom jätte bra och det är ingen son har klagat på dem än? (förutom hump som ska bära på dem)

Vi driver vårat EAW850 med CA steg 5st, och just dom stegen har aldrig strulat, under dom 5år som vi haft dem. vet att det var problem med de tidigare serierna, men dessa steg säljs väl fortfarande så nog bör det funka nuförtiden.
Vad görs med stegen när dom är på service?
Är det nåt man kan förebygga/serva själv kanske?
Hur låter eran EAWrigg på CAstegen, har du jämfört med andra steg?
(Kul jämförelse och bra info om hur de presterar jämfört mot andra steg)

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Gustaf Tydén »

Serva stegen gör man när det går sönder, om man nu inte räknar rengöring som service. Men blåser man ur damm och skit regelbundet så är nog det, det mest effektiva underhållet du bör göra själv med dem.

Riggen låter bra, men det mesta går ju att skruva till i processorn. Har inte provat andra steg själv men jag vet att Skuggan på ears and eyes har provat drivor av steg till det här PAt och jag vill minnas att CA stegen var medka gans länge innan han bestämde sig för qsc. Tror det stod mellan crest, crown och qsc. qsc stegen vann pga. sina låga vikt och massiva effekt. Rent ljudmässigt tror jag att det var ganska lika. Men du kan ju PM:a han och fråga själv!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jo och 5-7000:- kan man nog ge för ett CA9 i bra skick av något nyare kvalisort

Markus Grehn
Rookie
Rookie

Inlägg av Markus Grehn »

Halloj!
Nu har jag ledsnat på mitt Ca9, är det värt o sätta ut det på blocket o kunna få nån slant för det, eller ska man behålla det till typ garagestereo? Nån som har nån uppfattning om prisbild?

Mvh Markus

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Skriv svar