Slutsteg med flera zoner och flera ljudkällor?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Martin Göz
Rookie
Rookie
Presentation: Delägare, ljudtekniker och producent i entertainment bolaget One Music Entertainment.
Kontakt:

Slutsteg med flera zoner och flera ljudkällor?

Inlägg av Martin Göz »

Hej,
Kollat igenom forumet Och internet ganska mycket senaste veckan men har ej hittat det jag söker..
Därför tänkte som första inlägg på detta lärorika forum fråga om lite råd.
Detta är mitt problem;
Jag ska installera ljud i en pub där man vill ha 2-3 ljud källor som går att splittas på 4 olika zoner.
En ljud källa ska kunna spela musik i tex zon 1 och 3 samtidigt som en annan ljud källa ska kunna spela någonting annat i zon2 och 4. Alla zoner ska kunna volym regleras separat. Dessutom så ska man, när man vill kunna trycka på en knapp och spela samma ljudkälla i alla zoner( fast fortfarande individuell volym reglage per zon).
Det sista är Inget problem då man enkelt köper ett slutsteg med zon funktion( eller högtalar switch för budget).
Däremot så har jag inte lyckats hitta någon skön apparat som kan kombinera flera ljudkällor in och flera zoner ut på sättet jag vill.
Därför undrar jag nu om någon här gjort liknande installation och vad för lösning ni haft i sånna fall?

Hittat denna:
http://www.inter-m.com/en/product/produ ... aamplifier" onclick="window.open(this.href);return false;

Någon som vet om den borde lösa mitt problem?

Ps. Ni får ursäkta eventuella stav/slarv fel då jag sitter på jobbet och skriver lite halvt stressad på min mobil.. :D

Vänliga hälsningar
Martin

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Presentation: __________________________________________________

Re: Slutsteg med flera zoner och flera ljudkällor?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

* Dbx ZonePro + lämpliga slutsteg

* ZC1 + ZC9 för resp zon, alternativt en ZC8.

http://www.dbxpro.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns hos Septon.

...eller kolla på Cloud hos Standard Audio.

/M

Martin Göz
Rookie
Rookie
Presentation: Delägare, ljudtekniker och producent i entertainment bolaget One Music Entertainment.
Kontakt:

Inlägg av Martin Göz »

Grymt.. Precis sånt jag letade efter:D
Finns det några andra alternativ till dbx fast för lite mindre pengar?:)

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Presentation: __________________________________________________

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Cloud har några liknande prylar, där du kan sätta smidiga volymkontroller för resp zon, vet inte
om de har någon matris för ingångarna dock.

I Zonepro finns limiter, Eq, filter, ducking-funktion mm inbyggt, så du kan pilla till individuella
lösningar för resp zon.

/M

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Cloud är bra skit. Även A&H, Rane m.fl har mycket bra prylar till sånt. Vill man komma ännu billigare undan har Rolls en del också.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

Audac's zonmixers har jag installerat, dom gör vad dom ska. R2:an är ganska trevlig, om man nu vill ha digitalt.
Starfelt är GA.

Edit: Såg nu att det var slutsteg du sökte med olika zoner. Då kan du bortse från R2:an. Finns dock ett par mixerförstärkare i Audac's sortiment också.

Martin Göz
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Martin Göz »

Hasse Queisser skrev:Cloud är bra skit. Även A&H, Rane m.fl har mycket bra prylar till sånt. Vill man komma ännu billigare undan har Rolls en del också.

Kikat lite och på rolls Rm64 och den verkar riktigt prisvärd :D

Björn Petersson skrev:Audac's zonmixers har jag installerat, dom gör vad dom ska. R2:an är ganska trevlig, om man nu vill ha digitalt.
Starfelt är GA.

Edit: Såg nu att det var slutsteg du sökte med olika zoner. Då kan du bortse från R2:an. Finns dock ett par mixerförstärkare i Audac's sortiment också.
Jag som var otydlig, kan tänka mig zon mixers också så länge de funkar som jag beskrivit :) blir väl bara komplettera med slutsteg i sånna fall

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Martin Göz skrev:Kikat lite och på rolls Rm64 och den verkar riktigt prisvärd :D
Prisvärd i rätt sammanhang, absolut. Jag har använt den i mindre sporthallsinstallationer och liknande där mixern i princip aldrig kan bli den svaga länken. Däremot låter t.ex Rane avsevärt bättre, så om lokalen har lite roligare akustik än de flesta sporthallar och man har råd att spika upp hyfsade högtalare så märker man absolut skillnad på mixern också.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Martin Göz
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Martin Göz »

Grymt! Tack för hjälpen.. Snickrat ihop lite paket med några ev evid Och väntar på kundens "budget" :roll:

Skriv svar