Akustik i äldre lokaler.
- Anders Alavik
- PAR-36

- Kontakt:
Akustik i äldre lokaler.
Vi va på lorensbergsteatern i går och såg på Hagmans Konditori. För det första måste jag säga att dom har lyckats som alltid dom där galenskaparna.
Men nåt som jag inte kunnat släppa är akustik i teatrar osv.
Vi satt på balkongen och när det var solo sång och lugnare musik va det helt okej ljud men så fort det va full fart på banden och flera sjöng så gick det inte att höra mycket av det dom sjöng.
Först tyckte jag att det va dåligt rattat men när vi började diskutera akustik i pausen och jag lyssnade mer i akt 2 så insåg jag att det som kom ut ur högtalarna inte var problemet utan det faktum att akustiken förstärkte och grötade ihop ljudet.
Jag antar att detta inte är nått unikt för Lorensberg utan att detta problem finns på många ställen.
Är det bara jag som upplever det som ett problem och vad finns det för lösningar? problemet är väll att många gamla teatrar och lokaler är just gamla och inte får ändras så mycket.
Kan man komma runt sådana här problem med teknik?
Jag är ute efter en intressant och givande diskussion om lösningar på detta. Jag vill inte skapa en tråd för att klanka ner på någon. Låt idéerna och tankarna flöda fritt så kanske vi alla kan lära oss nått av denna tråd.
Man bör ju tillägga att många lokaler är byggda långt innan PA systemens tid och därför har en akustik som skall förstärka ljudet. Så det är ett litet dilemma.
Men nåt som jag inte kunnat släppa är akustik i teatrar osv.
Vi satt på balkongen och när det var solo sång och lugnare musik va det helt okej ljud men så fort det va full fart på banden och flera sjöng så gick det inte att höra mycket av det dom sjöng.
Först tyckte jag att det va dåligt rattat men när vi började diskutera akustik i pausen och jag lyssnade mer i akt 2 så insåg jag att det som kom ut ur högtalarna inte var problemet utan det faktum att akustiken förstärkte och grötade ihop ljudet.
Jag antar att detta inte är nått unikt för Lorensberg utan att detta problem finns på många ställen.
Är det bara jag som upplever det som ett problem och vad finns det för lösningar? problemet är väll att många gamla teatrar och lokaler är just gamla och inte får ändras så mycket.
Kan man komma runt sådana här problem med teknik?
Jag är ute efter en intressant och givande diskussion om lösningar på detta. Jag vill inte skapa en tråd för att klanka ner på någon. Låt idéerna och tankarna flöda fritt så kanske vi alla kan lära oss nått av denna tråd.
Man bör ju tillägga att många lokaler är byggda långt innan PA systemens tid och därför har en akustik som skall förstärka ljudet. Så det är ett litet dilemma.
// Alavik
---------------------------------------
www.bogal.se
www.bogal.se
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
Re: Akustik i äldre lokaler.
Förr i tiden byggdes scener å lokaler för akustiska framträdande! Idag har man börjat andvända elektronik å högtalare.
Kan va ett problem att det blir "kortis" i ljudbilden dom tillsammans
Kan va ett problem att det blir "kortis" i ljudbilden dom tillsammans
-
Per Johanson
- PAR-64

Det har väl ändå inget med åldern på huset att göra? Det är väl i stort sett bara en fråga om användningsområdet som man har i åtanke när man ritar och bygger?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
- Niklas Elste
- PAR-64

jag har en bestämd teori att line-source kan vara svaret på problemet då dom inte slaskar lika mycket åt tak och liknande utan bara direkt mot det man riktar dom mot
'
ytterst populära i moderna kyrkinstallationer på grind av att dom inte slaskar lika mycket i annan riktning än dom skal användas i
'
ytterst populära i moderna kyrkinstallationer på grind av att dom inte slaskar lika mycket i annan riktning än dom skal användas i
-
Jonas Jansson
- PAR-36

- Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte! - Ort: Skokloster
- Kontakt:
Vilka konstiga svar ni ger..
Akustik #1 vad jag vet. Hur stort, vilket material, hur dom har byggt det, hur det är ritat osv.
Vad jag kommer ihåg så är det det där äldre med virke, platta ytor, högt i tak osv. Virket är ej stumt och vibrerar så det blir extra mycket återklang i och med det, de platta ytorna utgör så att det blir starka flutter effekter (vilket verkar vara största boven här) och tjao.. vad ska man säga sen...
Lite diffusioner här å var på sidorna och bak samt något tyngre tyg eller nåt sånt i taket vore ju ganska bra å ha...
OBS bara vart där 1 gång så kanske inte minns riktigt hur det ser ut... Var för ett par tre år sen också...
Akustik #1 vad jag vet. Hur stort, vilket material, hur dom har byggt det, hur det är ritat osv.
Vad jag kommer ihåg så är det det där äldre med virke, platta ytor, högt i tak osv. Virket är ej stumt och vibrerar så det blir extra mycket återklang i och med det, de platta ytorna utgör så att det blir starka flutter effekter (vilket verkar vara största boven här) och tjao.. vad ska man säga sen...
Lite diffusioner här å var på sidorna och bak samt något tyngre tyg eller nåt sånt i taket vore ju ganska bra å ha...
OBS bara vart där 1 gång så kanske inte minns riktigt hur det ser ut... Var för ett par tre år sen också...
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
Konstiga svar?!?!
Så du menar att man inte byggde annorlunda då jämnfört nutid?!
Idag har man väl mer kunskap om byggtekniska lösningar
En fundering? Förr byggde man scener som ett horn, lågt i bakkant å högt i framkant gärna lite valvat!
Varför gör man inte det idag?
Så du menar att man inte byggde annorlunda då jämnfört nutid?!
Idag har man väl mer kunskap om byggtekniska lösningar
En fundering? Förr byggde man scener som ett horn, lågt i bakkant å högt i framkant gärna lite valvat!
Varför gör man inte det idag?
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Vi tar det bit för bit - plana ytor ger mer definierade reflexer än oregelbundna, men påverkar inte efterklangstiden i sig. Högt i tak (läs: stort rum) påverkar tiden till första reflexerna, men inte efterklangstiden. En efterklangsrik lokal har typiskt just stumma ytor.Jonas Jansson skrev:platta ytor, högt i tak osv. Virket är ej stumt och vibrerar så det blir extra mycket återklang i och med det, de platta ytorna utgör så att det blir starka flutter effekter (vilket verkar vara största boven här)
Det gör man fortfarande, i akustisk mening, i lokaler för oförstärkta framföranden. Däremot är det vanligare att man bygger rum där både efterklangstid och reflexer kan varieras, genom att exempelvis takskärmar flyttas eller väggmoduler vänds.Nicke Löfgren skrev:En fundering? Förr byggde man scener som ett horn, lågt i bakkant å högt i framkant gärna lite valvat! Varför gör man inte det idag?
Dålig taltydlighet i ett rum beror ofta på att man på lyssnarplats nås av för stor andel diffusljud i förhållande till direktljud. En vanlig orsak är att man använder många ljudkällor i ett efterklangsrikt rum.
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jag känner det så att i många teatrar nya som gamla så är det så att de är byggda för att et ljudet som är på scen ska komma ut till de som lysnar. En ensam eller flera talare kan stå på scen och tala tydligt och han hörs till sista raden utan några mikar. Men nackdelen är att när det kommer något som är mikat och med monitorer så låter även monitorerna och alla stärkare mm ut vilket gör att det färgar ljudet på många utav platserna.
Kulturhuset i hässleholm är en sådan byggnad vilket många gästande tekniker som kommer dit har svårt med vilket i sin tur vissa ur publiken klagar på ljudet.
Kulturhuset i hässleholm är en sådan byggnad vilket många gästande tekniker som kommer dit har svårt med vilket i sin tur vissa ur publiken klagar på ljudet.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;