Podier och räcken
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Podier och räcken
Vad är det som gäller för podier och räcken?
Festivalarrangörerna jag jobbar med (liten inomhusgrej med två scener) vill använda den ena lilla scenen som plats för folk att stå på, så att korta människor kan se konserter på den stora scenen, efter att den lilla scenen inte används längre.
Spontant vill jag säga nej. Jag vet inget än om höjd på scenen, men känner spontant att man behöver trappa, räcken och gärna fluorescerande tejp vid kanterna om man öht ska fundera på detta. Efter att ha vurpat ner från en loadingbay utan räcken på 30-40 cm höjd så känns det som en dålig idé att släppa upp publik på en scen sådär.
Åsikter? Idéer?
Festivalarrangörerna jag jobbar med (liten inomhusgrej med två scener) vill använda den ena lilla scenen som plats för folk att stå på, så att korta människor kan se konserter på den stora scenen, efter att den lilla scenen inte används längre.
Spontant vill jag säga nej. Jag vet inget än om höjd på scenen, men känner spontant att man behöver trappa, räcken och gärna fluorescerande tejp vid kanterna om man öht ska fundera på detta. Efter att ha vurpat ner från en loadingbay utan räcken på 30-40 cm höjd så känns det som en dålig idé att släppa upp publik på en scen sådär.
Åsikter? Idéer?
"This is the updated input list"
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Re: Podier och räcken
Över 60cm skall det användas räcken, och naturligt så ska det finnas trapp Det är mina åsikter om saken om det ska upp en massa folk där på. Hest så ska det inte upp några alls med tanke på att et är en scen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Finns det reglamenten på detta? Eller är 60cm bara ett bra värde du plockat fram? (Inte för att jag är emot det du säger men jag vill ha nåt att peka på om möjligt)
"This is the updated input list"
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Ja det finns reglemente på detta. Stälningsbyggning Dit räknas även scen byggnation mm. Det är även så att ska man bygga över 125cm så ska samtliga som bygger vacertifierade stälningsbyggare.
-
Anders Ericsson
- PAR-30

- Presentation: Lets get the show on the road.....
Ägare, Ljus tekniker & Designer - Ort: Trelleborg
Hej,Marcus Sandberg skrev:Ja det finns reglemente på detta. Stälningsbyggning Dit räknas även scen byggnation mm. Det är även så att ska man bygga över 125cm så ska samtliga som bygger vacertifierade stälningsbyggare.
Mycket intressant tråd ni skapa. Glädjer mig.
Var kan man ta del av dessa bestämmelser? Var finns det? Vem håller i inspektioner, tillsynd m.m?
Följdfråga till ämnet. Scener i offentliga sammanhang, får man annvända vad som då? Om inte, återigen var tar man del av vad som får annvändas, vem är tillsynsman/nämnd/org, vem besiktar m.m?
Skall inte scener vara godkännda för att annvändas? Besiktade, CE godkännda och TuV godkännda?
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Kontakt:
Arbetsmiljöverket har information att ge ut om vad som gäller. Sen är det bu som beställare, instalatör, riggare mm skyldiga att ha den kunskap, licens och utrustning som krävs för att utföra ett riktigt arbete och ta ansvar för det. Det är även deras skyldighet att besiktiga utrustningen men även kassera defekt utrustning. All utrustning som ska vara typgodkänd.Anders Ericsson skrev:Hej,Marcus Sandberg skrev:Ja det finns reglemente på detta. Stälningsbyggning Dit räknas även scen byggnation mm. Det är även så att ska man bygga över 125cm så ska samtliga som bygger vacertifierade stälningsbyggare.
Var kan man ta del av dessa bestämmelser? Var finns det? Vem håller i inspektioner, tillsynd m.m?
Följdfråga till ämnet. Scener i offentliga sammanhang, får man annvända vad som då? Om inte, återigen var tar man del av vad som får annvändas, vem är tillsynsman/nämnd/org, vem besiktar m.m?
Skall inte scener vara godkännda för att annvändas? Besiktade, CE godkännda och TuV godkännda?
-
Anders Ericsson
- PAR-30

- Presentation: Lets get the show on the road.....
Ägare, Ljus tekniker & Designer - Ort: Trelleborg
Det var inget givande svar direktMarcus Sandberg skrev:Arbetsmiljöverket har information att ge ut om vad som gäller. Sen är det bu som beställare, instalatör, riggare mm skyldiga att ha den kunskap, licens och utrustning som krävs för att utföra ett riktigt arbete och ta ansvar för det. Det är även deras skyldighet att besiktiga utrustningen men även kassera defekt utrustning. All utrustning som ska vara typgodkänd.Anders Ericsson skrev:Hej,Marcus Sandberg skrev:Ja det finns reglemente på detta. Stälningsbyggning Dit räknas även scen byggnation mm. Det är även så att ska man bygga över 125cm så ska samtliga som bygger vacertifierade stälningsbyggare.
Arbetsmiljöverket har inget allt med detta att göra. Var i kontakt med dom i går så jag vet.
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Kontakt:
Har de inte?? Är det inte en arbetsmiljöfråga att scener inte är riktigt byggda?
Jag sitter just nu med regelhandboken i hur byggstälningar ska byggar den är utgiven av Arbetsmiljöverket. Scener klasssas som en byggnadsstälning. Arbetsmiljöverket har ansvar för all arbetsmiljö även om det är en scen.
Klart att du får använda en scen som du själv vill bara om det följer regelverket för byggnadsstälning och att den är anpassad för det som den ska användas till. Det är alltid du som bygger som bär ansvaret för att det går rätt till. Händer det något så kommer pappa myndighet med sitt pekfinger och säger så får man inte göra sen ska man leta en skyldig och då hänger beställaren och leverantören löst och får negativ reklam i tidningarna.
Jag sitter just nu med regelhandboken i hur byggstälningar ska byggar den är utgiven av Arbetsmiljöverket. Scener klasssas som en byggnadsstälning. Arbetsmiljöverket har ansvar för all arbetsmiljö även om det är en scen.
Klart att du får använda en scen som du själv vill bara om det följer regelverket för byggnadsstälning och att den är anpassad för det som den ska användas till. Det är alltid du som bygger som bär ansvaret för att det går rätt till. Händer det något så kommer pappa myndighet med sitt pekfinger och säger så får man inte göra sen ska man leta en skyldig och då hänger beställaren och leverantören löst och får negativ reklam i tidningarna.