Angående att flyga folk

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Angående att flyga folk

Inlägg av Niklas Elste »

så kan det gå

hur går man till väga för att göra det här rätt

en sak jag noterade på filmen är att wirarna är väldigt mycket dragna åt sidorna personligen så skulle jag föredra ett system med mer vertikala wirar

Hur gör ni?

( detta är inget jag normalt sätt gör utan frågar mest nyfikenhetens skull)

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Re: ang flyaga folk

Inlägg av Jakob Carlsson »

Gustaf Gagge har laddat upp en video på youtube där jag tror man ser det ganska bra, heter typ tt flyger eller något liknande.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

http://www.youtube.com/watch?v=2w6NnfU0UTw" onclick="window.open(this.href);return false;
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Niklas Elste »

Den sa tyvärr inte allt

Johan Molin
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Johan Molin »

När man gör lite större flygningar i 3D så görs det mellan 3-4 winchar.
innan man har fäst in artisten så har man ingen vikt mer än ringen som ska ta kraften så att man inte drar sönder personen i fråga.
Vilket gör att man måste slacka linorna ganska mycket innan den kommer ner på rätt höjd.
Så man kan koppla in artisten och då kan man spänna upp, står inte artisten på rätt plats när de spänner upp så finns alltid risken att man släpas iväg över scenen utan att lyftas.
Väldigt slarvigt av operatören att inte stoppa systemet när sånt händer. kan iofs varit maskin fel också.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Niklas Elste »

Borde det inte finnas nån i diket med en nöd stopp?

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden

Re: Angående att flyga folk

Inlägg av Gustaf Gagge »

jag håller med att det på filmen såg ut att vara lite väl flacka vinklar på vajrarna men det kanske bara innebär att hon inte flyger särskilt högt utan mest i horisontal planet. När jag har varit med vid 3d flygning så hade vi ingen ring utan den som flög satt direkt i selen. då minns jag att det var viktigt att alla motorerna drog åt slacket lika mycket. jag tycker också att man bör prov flyga en tyngd innan man kopplar in människor framför allt på turné där man bygger och river systemen hela tiden. provbelastning ska inte underskattas.

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Presentation: Tidigare tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB. Numera tekniker på Moretec AB sedan Juni 2024.
Kontakt:

Re: Angående att flyga folk

Inlägg av Christopher Berg »

Man ser ju tydligt att tjejen närmast kameran inte har hunnit fästa sin bakre vajer än.
Det, i kombination med att operatören hade lite bråttom med att köra igång verkar det som.
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Skriv svar