Podietråden

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!

Podietråden

Inlägg av Michael Christiansen »

Hej, jag beklagar min helt sjuka ignorans omkring vilka scenpodier man använder i Sverige...

Vad är bäst och mest utbrett? (Fabrikat)

1x2m Standard?
1x1m Sällsynta?
0,5x2m Till DJ bord...

Runda/fyrkantiga ben?
Hur tjocka rör?
Teleskop ben?

Samlingar
Trappor?
Räcken? Längd, höjd och vid vilken höjd kräver lagen räcken?

Behöver man typ godkänna special byggen (höga sittplatser för publik etc)?
Och vem godkänner detta?

Transport sätt - lösa hjul eller dollys eller kanske något helt annat?

Tala om allt vad ni vet *kanin*
VH
Michael Christiansen
Teater & Lysteknik
maximum bass - on all frequencies

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden

Re: Podietråden

Inlägg av Gustaf Gagge »

jag ska se om jag kan svara på några av dina frågor iaf.

skulle säga att 1x2 meter är standard och det borde inte vara så svårt att få tag i 1x1 meter.

jag skulle säga att podier från ilmonte är vanligast men det finns säker dem som har andra åsikter.

dessutom så ser jag sällan runda och teleskopben utan oftast fasta ben i 40x40 mm aluminium eller stål.

när det gäller räcke skulle jag säga att man som tum regel ska ha att gör det ont att ramla ner från den höjden podiet är på ska man ha räcken men jag vet att det finns regler som anger vilken höjd som räcke krävs på kommer tyvärr inte ihåg om det är 1 meter eller 120 cm.

tillfälliga publikläktare hamnar mig veterligen under samma regler som för ställningsbyggnad dvs att man ska använda ett typgodkänt system som planeras och ritas i förväg.

Henrik Albinsson
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Henrik Albinsson »

Gustaf Gagge skrev:tillfälliga publikläktare hamnar mig veterligen under samma regler som för ställningsbyggnad dvs att man ska använda ett typgodkänt system som planeras och ritas i förväg.
Dessutom så gäller så vit jag vet samma regler och krav på utbildad personal som vid ställningsbygge... detta är något som flera större teatrar har tagit upp och försöker förhandla om... vet inte hur det gått och om det finns några undantag i våran bransh... detta gäller oavsett om det skall vara publik eller andra på podierna... om jag minns rätt så skulle samma krav på utförande personal gälla för ett podie som är en meter högt som en ställning till ett höghus...

Rätta mig gärna om jag har fel...
Henrik

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden

Inlägg av Gustaf Gagge »

nja ställningsbyggar cert upp till 9 meter räcker nog men du får bygga saker upp till 2 meter utan cert om jag minns rätt. men om du gör det privat så får du bygga hur högt som helst utan cert.

Mats Ottosson
PAR-30
PAR-30
Presentation: http://www.localcrew.se www://workersupply.se

Inlägg av Mats Ottosson »

Alldeles rätt gustav
http://www.localcrew.se" onclick="window.open(this.href);return false; www://workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar