DMX-strobe
- Emil Brolin
- PAR-64

- Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
- Kontakt:
DMX-strobe
Hej!
Fick hem ett paket idag med bla en DMX-strobe ch1 Strobehastighet ch2 dimmer. Mao standard 2 kanalig.
Men.. Är det nåt speciellt sätt att programmera dessa annat än att dra upp reglarna mer eller mindre??
Jag fick dimmern att funka någorlunda, men inte hastigheten. Den gick på halvfart. Körde man med
rattarna direkt på lampan var det inga problem. Manualen hade mycket att önska..
Hjälp..
Fick hem ett paket idag med bla en DMX-strobe ch1 Strobehastighet ch2 dimmer. Mao standard 2 kanalig.
Men.. Är det nåt speciellt sätt att programmera dessa annat än att dra upp reglarna mer eller mindre??
Jag fick dimmern att funka någorlunda, men inte hastigheten. Den gick på halvfart. Körde man med
rattarna direkt på lampan var det inga problem. Manualen hade mycket att önska..
Hjälp..
- Johan Eriksson
- PAR-20

- Presentation: Allt i allo med dansbands-familj i ryggen.
Har varit med på de mesta från barndom. - Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: DMX-strobe
Märke på denne ? De skiljer ju i regel en hel del.
På mina 6kw strobbar så är ch1 335-400 flashspeed och ch2 12-47 dimmer 1-11 blinder(full on) osv osv.
Medans dom minsta 200w xenon strobbarna jag har är helt olika siffror. Även fast de är samma funktioner.
På mina 6kw strobbar så är ch1 335-400 flashspeed och ch2 12-47 dimmer 1-11 blinder(full on) osv osv.
Medans dom minsta 200w xenon strobbarna jag har är helt olika siffror. Även fast de är samma funktioner.
- Emil Brolin
- PAR-64

- Kontakt:
Det ska enl manualen bara vara 0-100% inget extra lull lull..
- Johan Eriksson
- PAR-20

- Kontakt:
Då borde du ju hitta de nånstans på en regel? Alt lägga upp 0-512/ch på var sin regel?Emil Brolin skrev:Det ska enl manualen bara vara 0-100% inget extra lull lull..
Annars kanske den är så pass enkel att du inte kan styra hastigheten via dmx. Men de vore ju nära på ett skämt.
- Emil Brolin
- PAR-64

- Kontakt:
Ehh.. 0-512?? Varje kanal har värde 0-255..
Och ehhh.. Den är tvåkanalig (speed, dimmer) vilket jag skrev i början.. Ingen hjälp där alltså...
Och ehhh.. Den är tvåkanalig (speed, dimmer) vilket jag skrev i början.. Ingen hjälp där alltså...
-
Tobias Norrfors
- PAR-46

Känns lite onödigt att bli spydig när du BETT om hjälp och folk faktiskt försöker hjälpa dig.
Du kan ju börja med att berätta vad det är för märke/modell.
Du kan ju börja med att berätta vad det är för märke/modell.
Birdstreet Production
- Emil Brolin
- PAR-64

- Kontakt:
Det är en billig Lightmaxx 750W strobe med två kanaler, så som jag tidigare sagt..
Jag försöker lista ut om man måste programmera typ en chase för att det ska funka eller om det helt enkelt
är fel på skiten..
Jag försöker lista ut om man måste programmera typ en chase för att det ska funka eller om det helt enkelt
är fel på skiten..
- Johan Eriksson
- PAR-20

- Kontakt:
Man e lite yr på morgonkvisten. Då vet jag tyvärr inte vad de kan vara, låter troligt att den e bust då.Emil Brolin skrev:Det är en billig Lightmaxx 750W strobe med två kanaler, så som jag tidigare sagt..
är fel på skiten..
Lagomt irritersamt när sånt småkrafs ska jävlas medans 16ch movings går galant.
- Emil Brolin
- PAR-64

- Kontakt:
Ingen annan som kör enklare DMX-styrda storbes?? American DJ's Mega strobe har samma channel layout, men ingen hjälp av det heller..
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Låter som det är något fel på strobet, testat med någon annan kontroller?
//Jonas - ljudoljus.net crew
- Emil Brolin
- PAR-64

- Kontakt:
Inte hunnit det än, har precis sålt av den andra.. ;(
Men det borde ju inte påverka. Jag ser ju att den skickar rätt värden till rätt kanal.
Kan det vara ett speglingsproblem, så att jag måste ha ett slutmotstånd??
Men det borde ju inte påverka. Jag ser ju att den skickar rätt värden till rätt kanal.
Kan det vara ett speglingsproblem, så att jag måste ha ett slutmotstånd??
-
Danne Persson
- PAR-36

- Kontakt:
Kan vara ett adresserings problem.
Vissa armaturer som har dip switchar kan ha adress 1 som default.
Dvs att Ingen switch är på on.
Så när du adresserar den till 1 så heter den egentligen 2.
Har du testat att dra upp flera DMX kanaler för att kolla detta via tex ett ljusbord.
Normalt om du har rätt adress och drar upp bägge kanalerna så borde du se en reaktion.
Gör du inte det så hade jag förutsatt att den är trasig.
Har du testat att dra upp flera DMX kanaler för att kolla detta via tex ett ljusbord.
Normalt om du har rätt adress och drar upp bägge kanalerna så borde du se en reaktion.
Gör du inte det så hade jag förutsatt att den är trasig.
- Emil Brolin
- PAR-64

- Kontakt:
Jodå, jag har testat, mina scannrar funkar så.. Mycket förvirrande..Danne Persson skrev:Kan vara ett adresserings problem.
Japp, jag addreserade den som typ kanal 3 för att vara på den säkra sidan och testade med kanal 1-6, borde ju ha täckt in alla möjliga kanaler.Danne Persson skrev: Har du testat att dra upp flera DMX kanaler för att kolla detta via tex ett ljusbord.
Dessutom funkar ju kanal 2 på stroben, helt enligt tänkt funktion..
Börjar göra det också.. Har kontaktat leverantören och ska se vad de säger.. Den känndes lite klen i effekten också, så det kanske blir en retur och omedelbar uppgradering.Danne Persson skrev: Gör du inte det så hade jag förutsatt att den är trasig.