Fråga till turnerande/frilanstekniker (Audient Aztec)

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Fråga till turnerande/frilanstekniker (Audient Aztec)

Inlägg av Hasse Queisser »

De flesta är ju vana att det dyker upp diverse bord från Midas/Soundcraft/Yamaha på FOH när det specas analoga mixerbord.

Ni som är turnerande/frilansande tekniker, om det dök upp ett Audient Aztec i en PA-spec på ert gig, skulle ni...

1. Veta vad det var och säga "ja för helsike, det funkar".
2. Känna igen bordet vagt, kolla upp vad det var och nyfiket prova det (det kan ju inte vara värre än en rackig XL3:a från sekelskiftet, eller...?).
3. Säga, "nej för helvete, ge mig ett Series Five/XL3/PM4000 så jag vet vad jag får".

Att bordet är bra tvivlar jag inte en sekund på (f.d folk från Midas/DDA som designat det), frågan är om det finns någon som helst igenkänningsfaktor på det här hemma i Svedala?

http://www.audient.com/audient/product/aztec
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Re: Fråga till turnerande/frilanstekniker (Audient Aztec)

Inlägg av Per Johanson »

Jag skulle gärna prova, jag tror jag vet ungefär vad det är, mycket VCA och bra EQ om jag inte är helt fel ute. Ingen koll på pre-amparna men det borde vara bra.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Skoj med nya märken i branchen än att det bara ska vara samma å samma typ :lol:

Annars tycker jag att det är mycket märkes "bögeri" i branchen.

För övrigt så ser det bra ut, skulle inte alls haft något emot å köra på ett

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Niklas Elste »

ja det var inte fult i alla fall men va är det för ram runt hela bordet

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Niklas Elste skrev:ja det var inte fult i alla fall men va är det för ram runt hela bordet
Ett smart sätt att göra en stabil ram som inte väger mycket. En 48:a väger bara 105 kg....

Eric Mann
PAR-20
PAR-20
Presentation: Frilans är the new black. (å så lite utfyllnad...)
Kontakt:

Inlägg av Eric Mann »

I min bok spelar det knappt någon roll vad jag får för bord, sålänge det är inom rimligheternas gränser. I produktionen jag åker nu har vi IEM och lite annat fuffens som gör att vi är begränsade till LS932 eller M7CL, men givetvis löser man det med vilket bord som helst, bara man har tid för soundcheck så det räcker.
Personligen så tycker jag att märkesbögeriet (ursäkta uttrycket) i den här branschen är på tok för stor. Gör jobbet med verktygen du får... Jag känner ofta själv at det hade varit skönt med "bättre" prylar än vad som levereras, men å andra sidan spelar jag hellre på ett hemmabyggt JBL PA än ett felhängt LA alla dar i veckan om man drar det till sin spets...

Hasse; du kör väl Martin Audio va? Jag anar att du fått en och annan fråga och tvekande blick när du supplyat gig? Inte för att det skulle vara sämre eller mindre känt, utan helt enkelt för att folk är vana vid Nexo, JBL, EV, D&B etc etc.

Köp bordet! Det hade jag gjort...

Användarvisningsbild
Henrik Elamson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Henrik Elamson »

Det verkar ju vara ett ganska kompetent bord, vad kostar det? Sett ur ett affärsperspektiv är ju det ganska väsentligt. Att idag investera i ett analogt bord kan ju vara allt från riktigt bra till riktigt uselt. Beg-priserna sjunker, de är stora och tunga, kan inte programmeras och kräver massor av kringutrustning. Jag som fortfarande är analogt lagd, men även mixar på alla vettiga digitala bord, tycker ju trots det att de stora analogborden är överlägsna på att leverera produkten "bra ljud". Jag vill helst ha Midas pga av en enda anledning, jag har inte hittat något annat som låter bättre.

Ska man bestämma sig för vilket bord man ska köpa idag tycker jag man ska bestämma sig för vart man vill. Är min firma en firma som levererar utrustning till stora turnéer eller lokalt supplyar dem och ska uppfylla riders, eller gör man egna produktioner med egna tekniker? Ingen gör ju bara det ena eller det andra, men vilket väger tyngst? Och framför allt, vart vill jag/vi? Efter det avgörandet gör man sina investeringsval och prioriteringar. Kommer man fram till att man mest gör egna jobb är man ju fri att välja utrustning helt efter eget huvud. Om det sen blir digitalt eller analogt, stort eller litet, spelar ju mindre roll så länge man levererar till sina kunder. Är bordet bra finns det ju ingen anledning att tveka, har någon på forumet mixat på det?
Senast redigerad av 1 Henrik Elamson, redigerad totalt 0 gånger.
http://fantasticsound.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

För en turnerande produktion som jobbar mot riders finns det ju en stor poäng i "igenkänningsfaktorn" som Hasse nämner. När det gäller analoga bord tycker jag inte att det är särskilt kritiskt, och jag själv skulle inte protestera mot ett Audient Aztec. När det gäller digitala bord tycker jag att läget är annorlunda; där är inlärningströskeln ju större, och det är inte alltid särskilt intressant att behöva lägga soundchecktid på att lära sig användargränssnittet i ett nytt bord.

(OT: Martin tycker jag iofs inte är en så udda fågel; åtminstone här på västkusten har det funnits rätt gott om Martingrejor framför allt under den tid som MUG sålde dem. VRS och CX var de första riggarna jag jobbade med.)

Eric Mann
PAR-20
PAR-20
Presentation: Frilans är the new black. (å så lite utfyllnad...)
Kontakt:

Inlägg av Eric Mann »

(OT: Martin tycker jag iofs inte är en så udda fågel; åtminstone här på västkusten har det funnits rätt gott om Martingrejor framför allt under den tid som MUG sålde dem. VRS och CX var de första riggarna jag jobbade med.)
Exakt! Det är inte en udda fågel, inte heller en dålig fågel. Men inte lika vanlig som...ja. Du vet.
Igenkänningsfaktorn är stor, likaså någon form av påtvingad märkeslojalitet.

De värst va bitter jag lät idag.

Ber om ursäkt för eventuell trådkapning.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Eric:
Jag kan inte påstå att jag har några problem med att få gästande tekniker eller turnerande produktioner att godta Martin. Sant är att de inte dyker upp som "preferred system" på riders lika mycket som Meyer, D&B osv, men när man väl kontaktar TM så är det aldrig några problem. Vi har haft en stor del av sveriges artistelit på det i sommar och ingen har tackat nej.

Henrik:
Nytt kostar det straxt under vad ett jämförbart Midas gör.
Vi supplyar en hel del lokalt, även till hyfsat stora akter/turnerande produktioner. Däremot turnerar vi i princip ingenting själva, även om det går iväg prylar på turnéer då och då.
Fördelarna jag ser med Aztec är att det inte väger mycket, det är nyare och fräshare än begade XL200/XL3/PM3500/PM4000 osv.
Nackdelen (om man ska hitta någon) är i så fall igenkänningsfaktorn.

Thieme:
Bra poäng med att igenkänningsfaktorn inte är lika viktig på analoga bord som på digitala åtminstone användarmässigt. Problemet kan möjligen vara att övertyga om att det håller kvalitetsmässigt jämfört med Midas et al (vilket det gör).

Problemet som jag ser det med att köpa ett begat Midas är att man måste upp på ett H2000 för att det ska vara i tillräckligt bra skick. Eller snarare för att gästande tekniker ska veta att det är i bra skick (rackig XL3-syndromet), och de pengarna är jag inte riktigt beredd på att lägga. Alternativen för mig är nog främst MH3/MH4, och då undrar jag om inte Aztec är ett bättre val egentligen, då inget av valen är en nyare Midasmodell?

De digitala bord vi har är ett par M7:or, LS9 osv. Så jag konkurrerar ändå inte på den marknaden där Digico SD7, Venue, XL8, XL4, H3000 osv huserar.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

"Pin 1 off all XLRs and the sleeves of all Jacks are connected to chassis. "

HALLELUJA!

Eller, som Fylking säger: ÄNTLIGEN.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Har aldrig hört talas om bordet men det ser ju bra ut, skulle inte tveka att prova.

/Jocke
Jocke Hammar

Skriv svar