Rårör

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46

Rårör

Inlägg av Anton Jonsson »

Hej

Skulle behöva en massa rårör till ett jobb framöver. nån som vet var man kan beställa eller köpa de i näreten av mariestad? Får inte vara alltför dyrt.

Vill helst ha 50mm annars kan det funka med mindre också. Behöver inte vara speciellt rejäla men ska vell klara att last ett par enklare armaturer i alla fall. Helst svarta.

Tack på förhand! :)

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Rårör

Inlägg av Nicke Löfgren »

Rårör brukar vara 50mm för att klara hakfästen, du kommer få problem med dom annars! Och spännvidden kommer du få stpra problem med om du går ner i diameter.

En fråga? Hur lång ska dom va? Hur ska du fästa dom i taket?

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Kontakt:

Inlägg av Thomas Nilsson »

Tibnor tror jag finns i hela landet. De har bra priser och ofta allt och mycket hemma på hyllorna..
http://www.tibnor.se" onclick="window.open(this.href);return false;

På hemsidan kan du också räkna ut pris m.m. men är lite knep att hitta på den..

/Thomas

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46

Inlägg av Anton Jonsson »

Nicke Löfgren skrev:Rårör brukar vara 50mm för att klara hakfästen, du kommer få problem med dom annars! Och spännvidden kommer du få stpra problem med om du går ner i diameter.

En fråga? Hur lång ska dom va? Hur ska du fästa dom i taket?
Japp, vill helst ha 50mm men blir d svårt o få tag på eller för drt så funkar det med ett något mindre.

Hur jag kommer fästa dom beror ju lite på hur det ser ut i taket ( eller liknande). Ska mest ha dom till att få upp tyger o mindre armaturer där det inte finns några riktiga rårör.

Tack för tipset thomas :)

Tar gärna emot fler förslag.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Niklas Elste »

är det inte 48mm egentligen?

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden

Inlägg av Gustaf Gagge »

Niklas Elste skrev:är det inte 48mm egentligen?
finns både och har jag för mig. vissa burton knutar passar inte 50 men 48 rör

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Niklas Elste »

det kan nog stämma att järn burton inte passar i alla trossar

Eric Mann
PAR-20
PAR-20
Presentation: Frilans är the new black. (å så lite utfyllnad...)
Kontakt:

Inlägg av Eric Mann »

Visst är det sant att burton a lá byggställning inte alltid passar i tross..
Blev stående i Tylösand med en hel hög. Det hela slutade med några telefonsamtal och lite improvisation.
Det intressanta i det fallet var att tross och burton kom från samma firma, således subhyrt.

Vi köper rårör från den lokala järnhandlarna, alternativt så kan du leta rätt på en firma som sysslar med alu-svets och försöka bygga en bra relation med dom så du kan få köpa från deras leverantör. Lite som ljud/ljus firmor gör. "Jaså du säljer XXX...kan man få göra ett inköp till bra pris"
Om dom tjänar en slant på det och kan lägga det i samma beställning som deras gods är det sällan några bekymmer.

Väl mött.

Skriv svar