Varför dubbla mickar på Hendrix live?

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Kontakt:

Varför dubbla mickar på Hendrix live?

Inlägg av Johan Billow »

På detta klipp, för övrigt ett kanonklipp, kör Hendrix med dubbla mickar på sång.
http://www.youtube.com/watch?v=BCwCBh0z ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Vad kan det bero på?

Några teorier:
- En reserv ut i fall att den ena lägger av.
- En för liveljud en för filminspelning. (de har ingen split alltså)
- Något form av försök att skapa stereosång.

Det var några idéer. Några andra?
Finns det fler exempel?
Vanlig teknik "förr"?

Ha det!

Johan

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Kontakt:

Re: Varför dubbla mickar på Hendrix live?

Inlägg av Adam Ander »

Hemmabyggd chorus kanske :D
Hello, my name is Ninja.

Axel Bernhardsson
Rookie
Rookie

Inlägg av Axel Bernhardsson »

Va det inte så att man helt enkelt hade två separata PA:n och en mic gick till ena sidan och en till den andra.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Man polaritetsvände ena micken och genom detta så försvinner det en massa läck. Sången borde vara relativt opåverkad då sångaren endast sjöng i den ena micken. Vanligt trick på den tiden, Greatful Dead använde samm trick eller rättare sagt Dan Healy som är mannen bakom Wall of Sound som the Dead använde på 70-talet.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

lustigt att detta kom upp, jag fick samma fråga i förrgår när jag föreläste om ljudteori på universitetet här..
jag svarade det Per sa.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

Ja visst är det en intressant fråga.. Tur forumet finns.

Axel: Varför skulle man köra 2 separata PA när man kan signaldela..men visst...man kan ju uppnå någon slags fräck delayeffekt kanske...

Per: Intressant. Gör man så fortfarande eller kör man polswitch på mixer. Är det samma funktion/princip eller?

Haha annars en del roliga intressanta teorier. Sanningen kanske vi aldrig får reda på? Eller?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Sanningen har du fått reda på.

Var polaritetsvändningen sker saknar betydelse, det intressanta är att man tar bort "allt" som är lika in i mickarna genom att vända den ena. Jag tror inte jag har sett någon använda två mickar i modern tid. Anledningen? Vet ej, bättre mickar med vettigare karaktäristik för live-ljud kanske?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.

Inlägg av Jakob Nilsson »

Är det inte som så att han har en av mickarna kopplad till en talkbox? Har för mig att det finns någon variant av talkbox som använder mick istället för den klassiska slangen.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Det var inte bara Jimi Hendrix som körde med dubbla mickar. Har sett många filmer/bilder med 60/70 tals artister bakom dubbla mickar. Beträffande Jimi Hendrix gitarr sound så var det väl Wah-Wah pedalen som fick jobba mest. När jag såg honom i Högbo på slutet av 60-talet vill jag inte minnas att han hade någon Fuzz-Box, men jag är inte säker.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Axel Bernhardsson skrev:Va det inte så att man helt enkelt hade två separata PA:n och en mic gick till ena sidan och en till den andra.
Om det var anledningen under just den konserten är oklart, men att ha flera mikrofoner till flera, separata, PA-anläggningar var inte ovanligt förr på större konserter innan stora mixerbord, stora högtalare och steg med mycket effekt var vardagsmat.

Johan Billow
PAR-30
PAR-30

Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

Kul att höra alla tankar och idéer.

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Kontakt:

Inlägg av Jacob Thulesius »

Leif Baltazars skrev:Det var inte bara Jimi Hendrix som körde med dubbla mickar. Har sett många filmer/bilder med 60/70 tals artister bakom dubbla mickar. Beträffande Jimi Hendrix gitarr sound så var det väl Wah-Wah pedalen som fick jobba mest. När jag såg honom i Högbo på slutet av 60-talet vill jag inte minnas att han hade någon Fuzz-Box, men jag är inte säker.
Angående Jimi Hendrix gitarrljud så använde han uteslutande fuzzboxar istället för distar (självklart i kombination med wah-wah).
Men det är inte samma sak som en talkbox. Det är en liten annan mackapär. Så det är ju en teori att den ena micken var kopplad till talkboxen

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

[quote="Jacob Thulesius"][quote="Leif Baltazars"]Det var inte bara Jimi Hendrix som körde med dubbla mickar. Har sett många filmer/bilder med 60/70 tals artister bakom dubbla mickar. Beträffande Jimi Hendrix gitarr sound så var det väl Wah-Wah pedalen som fick jobba mest. När jag såg honom i Högbo på slutet av 60-talet vill jag inte minnas att han hade någon Fuzz-Box, men jag är inte säker.[/quote]

Angående Jimi Hendrix gitarrljud så använde han uteslutande fuzzboxar istället för distar (självklart i kombination med wah-wah).
Men det är inte samma sak som en talkbox. Det är en liten annan mackapär. Så det är ju en teori att den ena micken var kopplad till talkboxen[/quote]

I Jimi Hendrix fall skall jag låta det vara osagt om Talk Box. Men jag tror inte att Little Richard, Aretha Franklin, Sam & Dave, Otis Redding m fl körde med Talk Box på sina shower. Är nog inne på att Per och likasinnade har en del rätt i sina tankar.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

http://www.youtube.com/watch?v=Zqu3U05tkAw" onclick="window.open(this.href);return false;

Leonard Cohen på samma festival med samma mikrofonkonfiguration. Han är väl inte direkt känd för att använda talkboxar?

Användarvisningsbild
Mikael Blohm
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Mikael Blohm »

Det jag har hört så är en mic till PA och en till monitor.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Mikael Blohm skrev:Det jag har hört så är en mic till PA och en till monitor.
Det började med att nån försökte spara lite och köra med en micsplit med kondensatorer istället för trafos, och det slutade med den här paniklösningen ;-)

Motfaslösningen har väl kanske lite mer med verkligheten att göra.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

hahah :D

Skriv svar