vid vilken scenhöjd behövs räcke?

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2

vid vilken scenhöjd behövs räcke?

Inlägg av Rikard Åberg »

Hej

Jag ska bygga en scen med podier på ett plant golv inomhus och har 1 m långa ben

är det någon här som kan reglerna
måste jag ha räcke?

gärna svar med hänvisning till regelverk

/Rikad

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa

Inlägg av Anton Gildebrand »

Jag tror inte det finns några regler om detta faktiskt. Det är ju inget man brukar se på scener heller. Jag kollade igenom Räddningsverkets Säkerhetsguide för evenemang men där står det inget om scenräcke.
Flest inlägg när den dör vinner!

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2

Inlägg av Rikard Åberg »

jo jag vet att det finns regler om arbetsplattformar,

men jag vet inte från vilken höjd

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Det beror ju hur du ska bygga oxo! Kanske lite fult att ha ett staket på catwalk :-)

Jag skulle rekomendera ha staket där man inte ser, typ bakom en bakdropp, samt om man bygger gradänger för en kör

Användarvisningsbild
Christine Carlsson
Rookie
Rookie
Presentation: Läst Kreativ ljusdesign för scen och event på Boomtown

Inlägg av Christine Carlsson »

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det väl från 2 meter skyddsräcke ska användas..? Men jag kan ju som sagt ha fel! :roll:
Regler finns det i alla fall!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Christine nu blir jag stolt!

Skydsräcke skall finnas om fallhöjden överstiger 2m. Men "där det finns särskild risk för fall skall skyddsräcke även användas på lägre höjd" här finns som vanligt plats för tolkning. Räcket skall vara minst 1m högt och vara minst tvåledigt. Finns det risk att saker eller personer kan falla under räcket skall det även ha en fotlist.

Fråga: Varför är det så fantastiskt mycket gissningar i det här forumet? Det är väl ganska självklart att det finns regler om sånt här. Kan man inte är det bättre att vara tyst än att hitta på något svar som man antar sig ha kunskap om efter 5 min googlande.

Tänk oxå på att, bygger du en scen där arbetsplattformen är 120cm eller högre krävs ställningsbyggarcertifikat!

Användarvisningsbild
Christine Carlsson
Rookie
Rookie
Presentation: Läst Kreativ ljusdesign för scen och event på Boomtown

Inlägg av Christine Carlsson »

Hehe, någon som har kollat lite i gamla kompendium tror jag :P
Kan ju hänvisa till att dessa lagar och regler står i AFS 2004:4 3§
Så slipper vi gissa mer... 8)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Nu hittade jag inte mina papper men skydsräcke skall användas över 60cm
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Nu hittade jag papperna de låg precis framför näsan. Vad e det dom säger det e synen man först blir blind på.

Över 60cm bör man använda skyds räcke. Över 2meter skall det användas skydsräcke.

Mats Ottosson
PAR-30
PAR-30
Presentation: http://www.localcrew.se www://workersupply.se

Inlägg av Mats Ottosson »

Marcus det stämmer bra det och enligt det man lärsig på ställnings kurssen skall det även sitta i framkant på scenen .......... men gör det nej... och enligt han som höll i kurssen jag gick kan man frångå att ha räcke i framkant om man gör allt för att förhindra folk för att falla ner. Typ tejpa upp markering, ställa monitorer längs framkanten och avspärrnings band när scenen inte används.....
http://www.localcrew.se" onclick="window.open(this.href);return false; www://workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Mats Ottosson skrev:Marcus det stämmer bra det och enligt det man lärsig på ställnings kurssen skall det även sitta i framkant på scenen .......... men gör det nej... och enligt han som höll i kurssen jag gick kan man frångå att ha räcke i framkant om man gör allt för att förhindra folk för att falla ner. Typ tejpa upp markering, ställa monitorer längs framkanten och avspärrnings band när scenen inte används.....
Precis man ska märka upp kanten om där inte är räcke. Men om man ställer monitor lådor eller blomkrukor så är även det en fom av avspärning. Men i bakkant av scen så bör man sätta räcke. Även om man bygger körpodie som är högre så börj man använda räcke på baksidan. Det e lätt att man tar ett steg bak och sen så ligger man där.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Vår lärare på ställningsbyggarkursen drog en jäkla bra sak...... Han bad oss att ställa oss upp på bordet och sen trilla baklänges handlöst ner i golvet....ingen ställde upp. Hans poäng var att man slår sig ganska mycket även från 1m fall.
Mitt råd är att anser du att det behövs räcke på tex 40 cm använd det, tryggheten är värd mycket.
Work sucks, send me on tour!

Skriv svar