Styra blinders
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Jag säger välkommen till Nicklas och hoppas han ska trivas på vårt forum. Jag förstår inte riktigt folk som, trots att Nicklas påpekat att han är nybörjare och vill lära sig mer, går på och hackar direkt, ingen nämnd ingen glömd.
Nicklas har inte visat några tankar och ideér på farliga riggningar eller farliga kopplingar som vissa andra har gjort i andra trådar, så lugna ner er och ge lite tips om blinders som frågan gäller i stället.
Nicklas har inte visat några tankar och ideér på farliga riggningar eller farliga kopplingar som vissa andra har gjort i andra trådar, så lugna ner er och ge lite tips om blinders som frågan gäller i stället.
//Jonas - ljudoljus.net crew
-
Mattias Carlsson
- PAR-64

- Kontakt:
-
Henrik Albinsson
- PAR-30

Sorry Nicklas, jag missförstog dig lit...
Jag har dock träffat på knäppjökar som tror att man kan och får bygga ihop lampor lite som man vill...
För min del vad det gäller blinders och andra strålkastare så tycker jag att man alltid skall köpa armaturer som man kan köra med under en längre tid... det kanske kan verka ok med 3 minuter nu men efter ett par månader eller år så vill men använde armaturerna länge och då står man där...
Henrik
För min del vad det gäller blinders och andra strålkastare så tycker jag att man alltid skall köpa armaturer som man kan köra med under en längre tid... det kanske kan verka ok med 3 minuter nu men efter ett par månader eller år så vill men använde armaturerna länge och då står man där...
Henrik
-
Nicklas Hansson
- Rookie

- Kontakt:
Tack så mycketJag säger välkommen till Nicklas och hoppas han ska trivas på vårt forum. Jag förstår inte riktigt folk som, trots att Nicklas påpekat att han är nybörjare och vill lära sig mer, går på och hackar direkt, ingen nämnd ingen glömd.
Jag kommer med all säkerhet trivas här då jag redan tack vare detta forum fått reda på att jag slipper åka ända till gbg för o kolla ljus
Det är ingen faraSorry Nicklas, jag missförstog dig lit... Jag har dock träffat på knäppjökar som tror att man kan och får bygga ihop lampor lite som man vill...
Nej, jag skulle aldrig ge mig på att snickra ihop något strömförande som säkerligen skulle bryta massa lagar. Efter 3 år på gymnasiets elprogram så har jag STOR respekt för allt gällande el
Ja, det tycker nog jag med att de verkar bra nu, men om några år kanske de inte duger alls längre.För min del vad det gäller blinders och andra strålkastare så tycker jag att man alltid skall köpa armaturer som man kan köra med under en längre tid... det kanske kan verka ok med 3 minuter nu men efter ett par månader eller år så vill men använde armaturerna länge och då står man där...
Nu vet jag iaf att det finns DMX styrda blinders samt hur man styr blinders utan DMX med dimmerpacks och liknande.
Frågan är då om vanliga blinders med dimmerpacks är värt att köpa istället för billigare dmx styrda blinders då vi troligen kommer stanna kvar på krog och öltältsnivå i flera år?
-
Mattias Carlsson
- PAR-64

- Kontakt:
-
Per Johanson
- PAR-64

-
Nicklas Hansson
- Rookie

- Kontakt:
Ja, det tror jag med. Blev riktigt sugen på ett par av dessa. Med Jonas tips om att göra lite rinnande effekter. Kan bli riktigt fräcktför ditt ändamål tror jag fortfarande dmx styrda blinders är det bästa, du få riktigt blind effekt och det är smidigt och enkelt
Nej, verkligen inteJag måste bara fråga, spelar ni dansbandsmusik?
-
Per Johanson
- PAR-64

Jag undrar av en anledning, nämligen den att i Sverige är det i princip bara dansbanden som äger sin egen utrustning. Varför? Jo, för att det är bara de som gör tillräckligt med gigg för att det ska vara lönsamt att köpa saker.
Varför inte hyra det som man känner för vid varje enskilt tillfälle?
Varför inte hyra det som man känner för vid varje enskilt tillfälle?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Mattias Carlsson
- PAR-64

- Kontakt:
-
Per Johanson
- PAR-64

-
Mattias Carlsson
- PAR-64

- Kontakt:
-
Per Johanson
- PAR-64

-
Nicklas Hansson
- Rookie

- Kontakt:
Bra gissningJag undrar av en anledning, nämligen den att i Sverige är det i princip bara dansbanden som äger sin egen utrustning. Varför? Jo, för att det är bara de som gör tillräckligt med gigg för att det ska vara lönsamt att köpa saker.
bara en gissning från min sida
Anedning 1: Vi (speciellt jag) tycker det e kul att hålla på med ljus o effekter.
Anledning 2: Vi vill ha kontroll på ljuset vid våra gigs. Vissa låtar har bestämmda färger m.m Ljussättningen för en låt är nästan lika viktig som ackordföljden anser vi.
Anledning 3: Vi vill erbjuda vår publik något utöver det man normalt får när man ser ett lokalband, iaf i våran stad. (Många gånger har det hänt att man har haft gig med nån enstaka röd eller gul lampa som blinkar slött i nåt hörne)
Visst skulle vi kunna hyra utrustning men känns bättre att äga det själv. Då vet man att det finns och man har betalt för det och behöver inte betala igen.
Om det är lönsamt?
Nej, inte för tillfället iaf men det är förbannat kul!!
Och då får det gärna kosta
-
Mattias Carlsson
- PAR-64

- Kontakt:
-
Thomas Neumann
- PAR-30

- Kontakt:
Ett coverband som har ägt sin egen utrustning under en otroligt lång tid är det nu icke aktiva "Yellow Mike Band" som troligen många av oss känner till. Med otroligt duktig ljus och ljud tekniker så gjorde dom gig som i mängd är i klass med Rydell&quick.
Vill man inspireras (tips till Niklas) kan man alltid youtub'a lite för att se några av deras konserter.
Har själv slängt upp en och annan film där på nämnt band.
Vill man inspireras (tips till Niklas) kan man alltid youtub'a lite för att se några av deras konserter.
Har själv slängt upp en och annan film där på nämnt band.
Och gud sade: "Varde ljus", Då hade jag redan patchat dimmrarna.
- Gustaf Berwebrink
- PAR-30

- Presentation: Jobbar som elektriker och driver ljud och ljusfirma vid sidan av.
- Kontakt:
Niclas: Om du har en dimmer så tycker jag du ska köpa ett gäng bygglampor;)
Jag köpte 10 st till ett gigg. 35kr/st på ullared;) fast då fick jag sätta sladd på alla;)
Tro det eller ej, det blev riktigt coolt och de kommer användas igen.
Om du kollar på min visningsbild så ser du att det är något som glöder lite här och var i trossen.
Det kanske låter lite konstigt men det är en bra budgettlösning och publiken kommer absolut inte bli missnöjda. bara använd fantasin så kommer du få ihop en fetingrigg.
Ja ska se om jag har fler bilder från gigget men det kan ta en dag eller två.
Jag köpte 10 st till ett gigg. 35kr/st på ullared;) fast då fick jag sätta sladd på alla;)
Tro det eller ej, det blev riktigt coolt och de kommer användas igen.
Om du kollar på min visningsbild så ser du att det är något som glöder lite här och var i trossen.
Det kanske låter lite konstigt men det är en bra budgettlösning och publiken kommer absolut inte bli missnöjda. bara använd fantasin så kommer du få ihop en fetingrigg.
Ja ska se om jag har fler bilder från gigget men det kan ta en dag eller två.
Glödande blinders
- Gustaf Berwebrink
- PAR-30

- Presentation: Jobbar som elektriker och driver ljud och ljusfirma vid sidan av.
- Kontakt:
Här har Anders lagt upp bilder på ett gigg med byggpower
http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php? ... highlight=
Glödande blinders
-
Mattias Carlsson
- PAR-64

- Kontakt:
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
- Leif Baltazars
- PAR-64

- Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
- Kontakt:
[quote]Mattias:
såvitt jag vet så har inte "hederliga" 2-lites dmx.[/quote]
Ibland blir jag trött.....
såvitt jag vet så har inte "hederliga" 2-lites dmx.[/quote]
Ibland blir jag trött.....
- Bilagor
-
- Stage Blinder 2 DMX.JPG (96.12 KiB) Visad 8518 gånger
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I