Förslag på mixer

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Peter Obbarius
PAR-20
PAR-20
Presentation: Egenföretagare på Ljudkällan i Sunne, Värmland.
Kontakt:

Förslag på mixer

Inlägg av Peter Obbarius »

Tjena,

Har fått i uppdrag av den lokala närradion att plocka fram ett "mobilt kit" för sändningar ute på fältet.
Tänkte kolla här om någon har nåt bra förslag på en liten smidig mixer. Kravet är att den ska ha fyra mick, fyra stereo-line, samt helst en (två) subgrupper och kunna monteras i 19" rack.

Har kollat lite på Tapco Mix260FX
http://www.tapcoworld.com/scripts/showi ... FX_Top.jpg
samt Yamaha MG124C
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/p ... 510955.jpg

Dock verkar det inte följa med några rackvinklar för 19" montage till någon av dessa. Kan heller inte se att det går att köpa till.
Fördelen med Yamahamixern är att den har inbyggd kompressor. Nackdelen är att den blir rätt så djup.

Tips mottages tacksamt!

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Klassikern är så klart nåt från Tore Seem, men det möter väl inte alla krav. Just 4+4 (mic/line) får mig att tänka på något litet som Mackie 1202 eller så, men den vill man kanske inte ha i närheten av en HF-länk...

A&H xone:464? Borde passa DJ-vana närradiopersoner om inte annat.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Måns Nilsson skrev:Klassikern är så klart nåt från Tore Seem, men det möter väl inte alla krav. Just 4+4 (mic/line) får mig att tänka på något litet som Mackie 1202 eller så, men den vill man kanske inte ha i närheten av en HF-länk...

A&H xone:464? Borde passa DJ-vana närradiopersoner om inte annat.
Är det bara jag eller är Seemmixrarna helt hopplösa att jobba på? Varannan ratt sitter ju upp och ner!
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Anders Brandén skrev:Är det bara jag eller är Seemmixrarna helt hopplösa att jobba på? Varannan ratt sitter ju upp och ner!
Det är en vanegrej, du tänker inte på det efter nåt hundratal sändningar. :roll:

Förslag till alternativ kanske kan vara Soundcraft RM1, Cooper Sound CS208, Calrec M3. Men visst, alla dessa kostar en bra bit med än de hittills föreslagna. Går man på den billigare linjen röstar jag nog på Yamaha:n. Sedan spelar det kanske litet roll vad för typ av produktioner som kommer att göras mest. Kan det bli mycket telefoner så blir möjligheterna till smidig mixminus intressant, och inte minst flexibel talkback. Är det mest ett par-tre pratare och en CD så är det lättare att hitta billiga grejor.

Peter Obbarius
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Var nog lite fel av mig att nämna att det var till en radiostation då den typen av mixer inte kommer vara aktuell pga priset :)
Hybrid kommer "aldrig" användas.
Mikael har rätt i att det kommer vara max tre-fyra mickar, en dubbel cd och ibland även en laptop som används.
Ljudet kommer i de flesta fall skickas med en Barix Instreamer.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64

Peter Obbarius skrev:Ljudet kommer i de flesta fall skickas med en Barix Instreamer.
...i PCM hoppas jag? :wink:

Peter Obbarius
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Dessvärre klarar ju inte Instreamer 100 mer än 16 bit/24 kHz i PCM så vill man köra musik blir det oftast i MP3. Visst, man får en liten delay men den kan man leva med i de sammanhangen. Oftast sänds hela program utifrån så återlyssning/koppling är inte så viktig.
Nya Exstreamer 1000 ser lovande ut då den kan skicka PCM 16bit/48 kHz men då krävs det ju mer bandbredd än vad det brukar finnas på de ställen det sänds ifrån.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Äh, det ska vara analog mono över HF! Så gör man på mitt jobb. Ett tag till. När NATO kommer och pockar så vill mil.se ha våra länkfrekvenser. Vi får väl se hur vi gör...
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64

Måns Nilsson skrev:Äh, det ska vara analog mono över HF! Så gör man på mitt jobb. Ett tag till.
Jojo, i ena änden av ytterligheterna. I andra änden finns de som kör trafikrapporter, väder etc på en kanal isdn... eller bandar reportage på 96 kbps mp3... :wink:

Skriv svar