Köpa Aktiva toppar + basar, vad? Pristak 10 000;-

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Johan Karlström
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Johan Karlström »

Henrik Källsson skrev:Jag har Behringer B215A,
och om du ska ha budget är det nått sånt du får ha.
Har nog aldrig riktigt lyssnat på den modellen...
Är det såkallad "Behringer kvalité" på dom?

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Hasse Queisser skrev:
Måns Nilsson skrev:21", 12", 6.5", 1", and not a lot of aluminium screaming at you below 8KHz ;)
Hmm, Flash/Flood... gamla hederliga saker...
Du vinner! Det var mer ett inlägg i frågan "Vilka elementstorlekar är bra för midrange?" där jag håller hårt på att man vill ha så smått som det går. 12" är nästan lite stort, så det delar man bort vid 1.3KHz. Tycker jag då.

Blått _är_ fint. Tony Andrews utfall mot linearrays är också fina.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Hans Grapenholm
Rookie
Rookie

Inlägg av Hans Grapenholm »

Nya JBL EON-lådorna är riktigt bra. Såg att Musikbörsen hade bra priser på den gamla serien för ett tag sedan.
Fördelen med att ha ett känt märke på lådorna är att konsumenten inte tvekar en sekund på att prylarna kommer att fungera.
Det kan ofta vara lättare att hyra ut produkter från JBL än betydligt dyrare märken eftersom den lokala festfixaren garanterat har hört namnet JBL i något sammanhang.

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.

Inlägg av Mikael Hedman »

Så JBL EON 15, är dom aktiva eller?

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Mikael Hedman skrev:Så JBL EON 15, är dom aktiva eller?
Jadå.
Det finns en passiv EON1500 också, men jag har svårt att tro att de har sålts i nån större utsträckning (om alls) i Sverige.

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.

Inlägg av Mikael Hedman »

Så då har vi följande så länge!
JBL EON 15
db Opera 405 & 415
Behringer B215A

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46

Inlägg av Tobias Norrfors »

Definitivt JBL:arna om du har råd!
Birdstreet Production

Hans Grapenholm
Rookie
Rookie

Inlägg av Hans Grapenholm »

Inköpspris är kanske det viktigaste för dig, men tänk gärna på totalekonomin också. Exempelvis så är ju Behringern billig och låter faktiskt helt ok, men den erfarenhet jag har av den är att man ofta behöver byta delar i den. JJ Labs var det någon som kommenterade tidigare, var tog effekten vägen=)! dB funkar ganska bra, går sönder lite oftare än JBL är min personliga erfarenhet, men Standard Audio har bra support.
Det finns många andra tillverkare som har aktiva lätta toppar.
RCF Art är en modell som låter bra, har hög effekt och är tillförlitlig. Sen finns andra tillverkare som jag aldrig har testat: Mackie, Phonic m.m.
Yamaha har också några aktiva högtalare och de sätter ju inte sitt namn på vad som helst.
En bra sak att tänka på när det gäller aktiva högtalare är att du skaffar bra transportskydd för dem. Det är väldigt lätt hänt att man råkar ha av en volympott när man packar högtalare utan skydd.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

American Audio DLS-15P www.limelight.nu Låter inte alltför dåligt med tanke på pris. Har själv 10 burkar på hyran, har även sålt ca 12-14 stycken under de senaste 2 åren. Med undantag av ett par fabrikationsfel som upptäcktes vid uppackningen och tre sönderskjutna drivers så bara går dom och går dom och går dom.... niema problema!
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Skriv svar