Ny här och galen i ljud o ljus

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Olle Johanson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Olle Johanson »

Om vi åter går till tråden en aning igen..
Om vi tänker att jag nu har blivit mera intresserad av "dubbel 18" subbar vilka konstruktioner eller lådor ska man använda? Lådor där elementen är något vinklade mot varandra eller pekar rakt fram. Några tips på lådor, Jbl är väl ofta huvudkonstruktören på "bra lådor" eller?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Henrik: Jag tror inte att frekvensomfånget är större på den typen av musik. Inte heller fördelningen mellan olika frekvenser i ett system. Däremot har du ju högre kapacitet innan det tar emot. Och massor av fasfel som motverkar det du försöker uppnå.

Olle: Du är väl inte så gammal så att du tror på allt som heter JBL?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Olle Johanson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Olle Johanson »

Per Johanson skrev:Henrik: Jag tror inte att frekvensomfånget är större på den typen av musik. Inte heller fördelningen mellan olika frekvenser i ett system. Däremot har du ju högre kapacitet innan det tar emot. Och massor av fasfel som motverkar det du försöker uppnå.

Hmm, njae kanske inte riktigt så gammal, men jag måste erkänna att jag inte har så hemskt mycket koll på andra märken.
Det som gör mig lite facinerad när det handlar om JBL är att många lådor som görs är kopior av deras och därav har jag nog kanske lite för höga tankar om Jbl.
Jag är inte för gammal för att lära mig nytt när det gäller PA. Är ute efter Ok ljud men med hyfsat bra verkningsgrad och spridning..
Har spelat på en stoor RADAX anläggning som är linjär från 20-20000hz. Snyggt och rent spelar den med vad effekt den äter. Deras dubbel 15 bandpass basar mullrar bra men det hoppar inte iväg ett smack..
Därför är inte det perfekta ljudet det viktigaste utan en bra kompromiss är det jag letar efter.
Kan man sätta basar i fyra kategorier? Banpass, slutenlåda, basreflex och horn?
Den bas jag är ute efter räcker om den spelar från 40-120 hz ..

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Nu är det ju en fråga om tycke och smak men så här tycker jag. För länge sedan, typ före 1980 så var JBL verkligen ett av de bolagen som drev utvecklingen framåt, framförallt då när det gäller element. Efter 1980 kom det en massa tillverkare som lyckades allt bättre med framför allt processningen av systemen och även drev utvecklingen av kabinetten, tänker t ex på Meyer, EAW och Turbosound. Från och med då så har JBL förvisso varit mycket duktiga på att tillverka drivers men inte lika framstående systemtillverkare. Visst har det kommit bra lösningar även från JBL men de har inte varit i framkant på samma sätt som tidigare.

Jag har inte kunskap nog att vägleda dig när det gäller olika designer, men det finns det säkert andra som tycker att de har. En väl avstämd basreflex eller bandbasshorn (om man nu kan tala om verkliga horn i dessa register...) verkar vara det som de flesta väljer idag.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Olle Johanson skrev:
Per Johanson skrev:Henrik: Jag tror inte att frekvensomfånget är större på den typen av musik. Inte heller fördelningen mellan olika frekvenser i ett system. Däremot har du ju högre kapacitet innan det tar emot. Och massor av fasfel som motverkar det du försöker uppnå.

Hmm, njae kanske inte riktigt så gammal, men jag måste erkänna att jag inte har så hemskt mycket koll på andra märken.
Det som gör mig lite facinerad när det handlar om JBL är att många lådor som görs är kopior av deras och därav har jag nog kanske lite för höga tankar om Jbl.
Jag är inte för gammal för att lära mig nytt när det gäller PA. Är ute efter Ok ljud men med hyfsat bra verkningsgrad och spridning..
Har spelat på en stoor RADAX anläggning som är linjär från 20-20000hz. Snyggt och rent spelar den med vad effekt den äter. Deras dubbel 15 bandpass basar mullrar bra men det hoppar inte iväg ett smack..
Därför är inte det perfekta ljudet det viktigaste utan en bra kompromiss är det jag letar efter.
Kan man sätta basar i fyra kategorier? Banpass, slutenlåda, basreflex och horn?
Den bas jag är ute efter räcker om den spelar från 40-120 hz ..
Radax det va längesen man rattade på några sånna. Jag tror det va killebom festivalen för 2-3 år sedan nere vid hamnen. jag tror det va R3 modellen med dubbel 15 basar.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Är Radax släkt med EV eller vad är det för saker?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Per Johanson skrev:Är Radax släkt med EV eller vad är det för saker?
Radax byggdes en gång tiden av Kenneth som numera driver Semilab (servar ljus åt bl.a Martin). Lät helt OK av det lilla jag minns.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar