SGM Giotto wash 400 problem

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
Användarvisningsbild
Patrik Angestav
PAR-20
PAR-20
Presentation: Ljusbordsoperatör på Dramatens stora scen, samt frilans ljusdesigner för teater, dans och konsert
Kontakt:

SGM Giotto wash 400 problem

Inlägg av Patrik Angestav »

En av mina kollegor har ett problem med en SGM Giotto Wash 400

Det sitter 2 stycken i serie, och det är den första som har problem. För det första tappar den positionen lite då och då, och svävar långsamt iväg.

för det andra så byter den färg när skådespelarna stampar i golvet och även när man hänger lampor på samma rå. Det verkar alltså vara nåt som har med vibrationer att göra.

Jag tänkte att det kunde vara så enkelt som att lampan hade nån sorts sound-to-light funktion, men så verkar inte vara fallet. Vi har terminerat sista lampan, men utan resultat.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa

Inlägg av Anton Gildebrand »

Nån sensor som dammat igen?
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Patrik Angestav
PAR-20
PAR-20
Presentation: Ljusbordsoperatör på Dramatens stora scen, samt frilans ljusdesigner för teater, dans och konsert
Kontakt:

Det är nog inte så troligt, eftersom de är sprillans nya, men man vet ju aldrig när de hänger på en teater, det är ju inte direkt en dammfri miljö...

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Låter som det är "klock" fel till prossesorn. glapp kontakt, kall lödning

Användarvisningsbild
Patrik Angestav
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Jo, det besvarar mina misstankar. Lyckligtvis har vi en spare att använda oss av så får vi helt enkelt ta ner den som felar och undersöka saken när tid finns. Surt att det ska behöva vara så på nya grejer bara.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

men är dom så ny såborde det finnas garanti

Användarvisningsbild
Patrik Angestav
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

visst finns det både garanti och bra support på dom. Får oss gäller det bara att hitta tiden att ta tag i den biten, nu när vi alla på belysningen befinner oss i en intensiv period inför 3 premiärer :wink:

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Måste väl vara bättre att avara den för service än den ska leka sitt egna liv på premiärena :-)

Användarvisningsbild
Patrik Angestav
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

absolut! som sagt så har jag en reserv att byta ut den mot. menade mer att vi får undersöka den felande närmare när premiärerna laggt sig. :)

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Men den har väll ändå sound to light, vet att spoten har det i alla fall. Man kan få grymt snygga strobb av dem. Washen däremot vet jag inte, Interlite Mattias borde kunna svara på det.

Men jag tror ju inte det är felet i problemet.
Work sucks, send me on tour!

Andreas Staglianó
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Andreas Staglianó »

Inte har den Sound to light på rörelser "lite då och då" iaf. däremot kanske senorn är defekt, hade liknande problem med en Giotto 400 spot. Färgmixen som ändras är klurigare, kolla med Mattias Noren här på forumet så hjälper han dig.

Mathias Norén
PAR-30
PAR-30
Presentation: Halloj,

Har jobbat lite här o var.
Provningsingenjör SEMKO
Servicechef Spectra
Ljustekniker Dramaten
Elverkstaden Dramaten
Interlite/Wireless Solution
Semilab AB
Kontakt:

Inlägg av Mathias Norén »

Hej,

Det går bra att ringa om du behöver hjälp.

I detta fallet låter det som om det är någon kabel som glappar eller eller möjligt en kalllödning.

Så kolla alla kablar sitter i ordentligt och om det i huvudet möjligen ligger någon kabel i kläm någonstans mot metall.

Ja det finns ljud styrning, detta måste aktiveras med rätt DMX värde. Bara att kolla i DMX listan. Den samt manual finns på SGMs hemsida om man går in på produkten och tittar nere till vänster.

www.Giotto Wash@sgm :wink:

Vill också göra lite reklam för Pilot3000, vi har kampanj på dessa nu och finns att köpa till kraftigt reducerat pris.

MVH

Mathias Norén

OSRAM AB

Användarvisningsbild
Patrik Angestav
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Ok nu håller jag på att bli tokig. Vi tog ner den felande och satte upp den i verkstan, och då existerar inte problemet längre, då funkar den klockrent.

Däremot, den som vi satte upp istället på samma plats beter sig precis likadant. Vi provade att tejpa ett par lager runt röret för att se om det var nån konstig krypström nånstans men utan resultat. Vi har dessutom provat att rycka DMX kabeln och det är ingen skillnad. Fortfarande sound-to-light effekt på färghjulet. Såg i manualen att det finns sound to light på shutter kanalen men det står inget om färghjuls kanalen.

Att det kunde vara fel på en kan jag köpa, men att det skulle vara två är jag ytterst tveksam till.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Har du långa sladdar?
Har du fixat terminering på slutet? J
ag vet inte om armaturen har inbyggd? Om den har det, kolla så den inte har den i on läge. (Nu talar jag om den som sitter före i slingan)
Testa å kasta om armaturerna (byt plats på in och ut) Så den armatur som är "trasig" hamnar före den "hela".

Mathias Norén
PAR-30
PAR-30
Presentation: Halloj,

Har jobbat lite här o var.
Provningsingenjör SEMKO
Servicechef Spectra
Ljustekniker Dramaten
Elverkstaden Dramaten
Interlite/Wireless Solution
Semilab AB
Kontakt:

Inlägg av Mathias Norén »

Hej,

3 felsökningstips

1. Prova adressera den samma som lampan för eller efter. Då märker du ganska snart om det är bordet(skit bakom spakarna) eller lampan.

2. Byt DMX kabel.

3. Byt Strömkabel.

MVH
MVH

Mathias Norén

OSRAM AB

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Låter spontant som ett DMX adress fel.
Tycker jag i alla fall.
Kolla att du ligger rätt i DMX både i Bordet och Lampan.
Så att du inte överlappar DMX adressen.
Varje Lampa skall ha 18 DMX kanaler.

Användarvisningsbild
Patrik Angestav
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Hej och tack för alla tips! Problemet verkar ha löst sig. Vi gav den en ny adress och då funkar det, så det måste ha varit nån krock i adresseringen som fick nån macro funktion att köra igång.
Ljusbordsoperatör, Dramaten
Frilans ljusdesigner http://www.palighting.se

Skriv svar