Spot

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Ola Nilsson
Rookie
Rookie

Spot

Inlägg av Ola Nilsson »

Vad finns det för alternativ till belysning för Discokula ?vad är brukligt ?
Vad jag förstår behövs en väldigt koncentrerad ljusstråle för effekt.

/Ola

David Hugoson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Bedriva Danza med inriktning Ljud, Ljud, Dans och Event.
Kontakt:

Inlägg av David Hugoson »

Pinspot är väl det vanligaste..
http://www.bostroms.nu/ShowProduct.aspx?prodid=542&cat=233

Men det funkar med en scanner eller movinghead också..

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Profiler och Följespotar...
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Jag tycker profil är det ultimata eftersom jag kan ställa zoom och fokus för att få optimal ljusbild på golvet. Dessutom är det mer ljus ur en profil än en pinspot.

Å andra sidan är pinspot lite billigare.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Ola Nilsson
Rookie
Rookie

Spot

Inlägg av Ola Nilsson »

Det är ju ganska stor skillnad mellan Pinspot och Profil, 30 W vs.600 W

100 lappar vs. 1000 lappar. Hur är det med fresneller ? funkar det ?

/Ola

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kontakt:

Nej!

Ola Nilsson
Rookie
Rookie

Spot

Inlägg av Ola Nilsson »

funkar det inte pga. för stor ljusspridning antar jag och avsaknad av optik/linser. Men skulle det funka på nära håll typ 1-2 meter
med en 50 cm kula ?
/Ola

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Ola: Tror inte att det funkar. Du får ingen snygg reflektion från spegelbollen med en sådan armatur. Ju mindre gradantal på ljusutsläppet från armaturen, ju snyggare reflektion från spegelbollen.

Mats: Ditt förslag med profiler är kanon. Har testat det vid några tillfällen. Men som sagt, lite dyrt, både i drift och inköp.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Holger Tistad
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Holger Tistad »

Prova vettja!

Det blir en speciell effekt med en Fres.

Kul kan också vara att prova med en gobo i en profil (iris och/eller zoom är bra i sammanhanget) eller olika färger från olika håll eller splitfilter... Vinkeln/vinklarna kan också var intressant att laborera med.

Men pinspottar är den klassiska armaturen för jobbet och de ger mycket mer möka/krona än profiler. Kanske har du råd med flera pinspottar (fler möjligheter vad gäller färg och vinklar)...
The desperate assumption that somebody,
or at least some force,
is tending the light.

- Hunter S. Thompson

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46

Kontakt:

Jag har aldrig testat fressar, men jag tror att ljusbilden är lite väl diffus för att göra spegelbollstricket.

Testa hellre en PC-lampa om du inte vill använda profil. Den har en bättre definierad ljusbld.

Användarvisningsbild
Erik Arvidsson
PAR-20
PAR-20
Presentation: ... Presentation uppdateras när något väsentligt finns att säga
Kontakt:

Inlägg av Erik Arvidsson »

Jag har andvänt en spottad oljeprojektor MSD 250 lampa. Blev fränt faktiskt.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Martin PAL-1200 är annars väldigt fin... Lite overkill men ett sjujävla drag blir det.

Lite tungroddad kanske.. Och overkill ;)
//Magnus - Fegge & Mattes

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Har sett en spegelboll på 1 eller 2m (kommer aldrig ihåg hur stor den är men den ligger runt det, stadsteatern i Lund har den över scenen) upplyst med 8st StudioColors som satt i ring runt, enda jobbiga med det var när ljusteknikern bestämde sig för att dra på strobben på dom, små smala strålar av vitt ljus som blinkar i ögonen på en är inte kul :)

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden

Inlägg av Gustaf Gagge »

annars är ju spegel bollen pinkfloyd hade på earlscourt rätt fet med en stor HMI i mitten av bollen

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Gustaf Gagge skrev:annars är ju spegel bollen pinkfloyd hade på earlscourt rätt fet med en stor HMI i mitten av bollen
Och 4-6 st Strong Gladiators 3kw Xeon.

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Kontakt:

Re: Spot

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Ola Nilsson skrev:Vad jag förstår behövs en väldigt koncentrerad ljusstråle för effekt.
Ja, inkommande spridningsvinkel = utgående spridningsvinkel, varvid punkterna flyter ihop efter ett visst avstånd men en given spridning.
Har sett übersnygga installationer där en R50-lampa sitter 20 cm från spegelbollen, varvid man lika gärna kan skippa spegelbollen.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Jag körde 10st SGM Giotto 700 på en spegelboll, det var intro på en Boney M spelning, så jäkla coolt blev förvånad själv. Men det är oxå dyrt och kanske lite onödigt för detta endamålet. Håller med Erik, testa en oljeprojektor eller kaleidoskop effekt, helst msd 250 minst.
Work sucks, send me on tour!

Skriv svar