Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Sitter och ska köpa in lite nya steg, och kikar lite på switchade, och funderar enkelt om dom har blivit bättre på dom sista 10åren!
Köpte ett LAB 1300 när dom var nya och skulle köra det i basen, men var lite tunt trots effekten. Hur är dom idag, ser att dom blivit betydligt starkare men hur är dom att köra i botten? Eller ska man satsa på en fin ringkärna och bita ihop när man ska flytta skiten!
Kan varmt reckomendera Crown i-tech.
Har gjort jämförelsetest på just subbasar mellan ett klassiskt Crest CA-18 och Crown I-tech 6000. 6000-steget gav mycket mer effekt, det skall det ju också göra enligt specarna. Det kändes som att steget levererade 3000 W per steghalva och det spelar mycket snyggt. De inbyggda processorerna gör att det aldrig klipper dessutom om du har knappat in rätt värden i burken.
Min rygg är tacksam över att jag i dagsläget slipper att släpa tunga Crestvagnar=).
Switchade steg är inga problem längre tycker jag. Det handlar mer om vilket fabrikat/modell man väljer. Det finns bättre och sämre där liksom bland konventionella steg.
Jag har en förkärlek till QSC. Låter lika bra som alla andra och går i princip aldrig sönder. LAB har jag aldrig riktigt förstått storheten med (förutom att de verkar ha grym service).
Digitala steg har jag ingen större erfarenhet av, men de nyare från Powersoft får ju lysande betyg när folk testar dem.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Anton Stjärnbrandt skrev:vad är det du inte gillar med Labgruppen Hasse?
Först måste jag säga att jag inte testat de senaste modellerna, så saker kan ju ha ändrats.
Jag är faktiskt inte säker på exakt vad det är som gör att jag inte riktigt gillar dem. Ljudkvalitén är det inget fel på, men jag förväntar mig på något sätt mer jämfört med specarna.
En teori jag har (men jag är ju ingen ingeniör) är att det har med den strömbegränsningsfunktion som finns i stegen att göra. Det känns som det inte finns något riktigt transientsvar när man poppar på ordentligt. Som om någonting limiterar outputen långt innan max helt enkelt.
Helt subjektiv åsikt, så ta det för vad det är. Inga dåliga steg på något sätt, bara inget jag har fastnat för.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor. Jag föredrar att jobba med Allen & Heat I-live, Qu och Gld men har även erfarenhet av: Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL Soundcraft Si och Vi Midas Pro1 och M32 Behringer X32, Mackie TT24, Presonus
Certifierad L-Acoustics: System Fundamentals level 1, K2 system level 1 VCLS Design optimization level 2
Hans Grapenholm skrev:Det kändes som att steget levererade 3000 W per steghalva
Crown har uppfunnit en evighetsmaskin, plocka ut 6000 W ur ett steg som enligt specifikation drar 1750 W. :D
Kondensatorbanker är fina saker. Det är det som gör att man leverera högre peak än vad man drar kontinuerligt genom att under höga transienter dra strömmen från kondensatorn än nätet.
Ian Delahorne skrev:Kondensatorbanker är fina saker. Det är det som gör att man leverera högre peak än vad man drar kontinuerligt genom att under höga transienter dra strömmen från kondensatorn än nätet.
...vilket också betyder att det är intressant vilken crestfaktor stegens effekt är specad med.
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.