15"-basar

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Martin Lagergren
Rookie
Rookie

15"-basar

Inlägg av Martin Lagergren »

Hej!
Ska skaffa ett PA och sprang till slut på detta forum. Ni verkar ju jobba proffesionellt i branchen ni som skriver här, så nu hoppas jag att ngn kan førbarma sig över min okunnighet :D

Har tittat på system som HK actor och dB Forty Line eller liknande hopplock av QSC, men inte haft chans att provlyssna dem än. Det som jag funderar på är hur stora lokaler ett system med dubbla 15"-basar kan tänkas klara av i coverbandssammanhang (HK har specat actor som upp till 500 pers, men då lär det vara en liten lokal fullproppad till taket med gäster tänker jag...) ? Antar att det krävs mer än en provlyssning i musikaffär för att få reda på detta och det blir svårt att få till så jag tänkte att jag provar och frågar er! Ngn som har erfarenhet av liknande system?

Mvh
Martin

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Konsertsalen i Linköping kör med Meyers M2D-basar som är bestyckade 2*15" och två per sida räcker gott till den lokalen, dock skulle mina 2*15" aldrig klara av att spela lika högt eller snyggt där.
Svaret på din fråga blir nog att det beror väldigt mycket på vad det är för basar. Åk och provlyssna dem på en musikaffär, eller be någon som har dem att hålla en demo för dig.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Eller som jag brukar säga: Hur starkt måste de kunna spela för den som står längst bort och hur starkt klarar de av att spela enligt spec? Om de ska klara att spela 100 dB i hela sitt register, förslagsvis 40-100 Hz eller något sådant på ett avstånd av 16 meter så måste de prestera 124 dB 1 meter från källan. Detta utan randytor och koppling mellan kabinett. Men också utan headroom och hänsyn tagen till power compression, om Nicke går med på detta.

Jag skulle inte vilja mixa ett coverband (alls, helst...) med 500 överförfriskade apor i publiken med 2x15" frontladdade subbar och 12"+2" i toppen som PA.

Eller ja, det finns väl kanske något magiskt undantag men inte i rimliga prisklasser.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Daniel Svensson
Rookie
Rookie

Inlägg av Daniel Svensson »

Halloj,

Vi har ett Actor DX på hyran som spelar på riktigt duktigt.
Jag skulle väl inte skriva under på HK:s spec att det ensamt
fixar coverband för 500 apor som någon så fint uttryckte det... 8)
Till hälften däremot så duger det gott.

Spelar snyggt och fint på sansad volym men blir lite spretigt och vasst
när du tar i ordentligt.
Djupbas som dunkar dig i bröstet kanske du undrar? Icke säger jag...
Till det behövs större prylar.

Som vanligt bottnar allt i vad du ska använda prylarna till.
Men ett Actor DX är ett trevligt, lättroddat litet PA.

Befinner du dig i Västernorrland så är du välkommen till lagret för en provlyssning om du vill.

//Daniel

Martin Lagergren
Rookie
Rookie

Inlägg av Martin Lagergren »

Jag skulle inte vilja mixa ett coverband (alls, helst...) med 500 överförfriskade apor i publiken med 2x15" frontladdade subbar och 12"+2" i toppen som PA.
:D :D

Tack för svar! Följdfrågor:
Vad händer om man dubblar ett sådant system? Det vore en perfekt lösning för oss just nu eftersom budgeten är lite tajt + att vi behöver ett system som man kan plocka med sig delar av i de tillfällen man inte har 500 överförfriskade i publiken.

Då kan vi skaffa ett nu och bygga ut senare.
Anders du verkar ju ha koll på lkpg, tror du ett dubbelt actor (eller liknande) skulle räcka till i Garden?

Hur är det med ett större system då annars, t.ex. Dynacord Xa2 - blir det djupbas som dunkar i bröstet med det?

(och ett sidospår - dynacord tar ju ut en hyfsat mkt större peng än HK för sina grejor - är det mkt skillnad i hållbarhet och ljudkvalité osv?)

/Martin

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

HK's mindre aktiva system har jag aldrig varit särkilt imponerad av, vasst och spretigt var det någon som sa...

Jag har alltid tyckt att RCF gör bra saker till vettiga pengar. TT-serien låter kalas, men verkar vara över budget i detta fall. Deras 4-pro serie kanske?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Joel Lundgren
PAR-20
PAR-20
Presentation: Ljudtekniker, production manager, monitor - London UK

Inlägg av Joel Lundgren »

Joel Lundgren

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

XA2

Inlägg av Johannes Nordgren »

Halloj!

Jag tycker det är taskigt att jämföra Dynacord XA2 med HK Actor. XA2 suckar på riktigt bra i jämförelse. kan inte säga att de här två på nåt sätt är likvärdiga.

J
We make good music sound great!

Skriv svar