Hej!
Jag tittar lite på olika alternativ till att ersätta ett ljusbord (Zero88 Sirius 250), och ett alternativ jag fastnade för var att använda en vanlig pc med midicontroller(s) och lightjockey.
Vad ljusstyrningen ska klara av att styra är en dimmervagn med ca 36 kanaler samt lite rörligt ljus, stroboskop, hazer och lite sånt. Det primära användningsområdet är vid konserter så det är live-körning som gäller.
Om jag kollar lite på vad som behövs så är det
Ca 24 flashknappar med reglar, samt 3-4 "sidor" för dessa.
Jag behöver också ha något lätt sätt att byta färg, gobo och rörelsemönster för de (få) moving heads som ibland används.
Jag skulle då vilja få dels allmänna tips, vad är bra att tänka på, någon som använt denna kombination till något liknande (eller alls). Men också tips på bra midi-controllers som passar till detta osv.
Helt enkelt, är detta ett gångbart alternativ och i så fall, vad bör man tänka på, och har ni några andra tips?
MVH
Andreas Wass
PC+midicontroller+Lighjockey?
-
Andreas Wass
- Rookie

-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Du har ju också e:cue som är i samma prisklass och kanske enklare att få att göra som du vill.
Ett tips är att du köper ett litet ljusbord som ger dig dina reglar, sen kör du rörligt och så i LightJockey genom att lägga upp dina cues och välja direkt på skärmen vilken du vill köra. Sen kopplar du in ditt lilla ljusbord på den ena XLR-kontakten och sätter den som ingång, patchar igenom kanalerna på det bordet rakt igenom eller för att styra olika kanaler som LightJockey också styr.
Ett tips är att du köper ett litet ljusbord som ger dig dina reglar, sen kör du rörligt och så i LightJockey genom att lägga upp dina cues och välja direkt på skärmen vilken du vill köra. Sen kopplar du in ditt lilla ljusbord på den ena XLR-kontakten och sätter den som ingång, patchar igenom kanalerna på det bordet rakt igenom eller för att styra olika kanaler som LightJockey också styr.
- Gustaf Gagge
- PAR-56

- Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden - Ort: Stockholm
jag skulle satsa på chamsys magiq q där mjukvaran är gratis och pcvingen inte jätte dyr. mjukvaran stödjer 12 universum och över 6000 kanaler det borde ju räcka.
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Samma med de flesta välanvända mjukvaruljusborden, du betalar inte ett öre för mjukvaran men den går bara att köra med tillverkarens egna dongel som kostar runt 10.000:-Gustaf Gagge skrev:jag skulle satsa på chamsys magiq q där mjukvaran är gratis och pcvingen inte jätte dyr. mjukvaran stödjer 12 universum och över 6000 kanaler det borde ju räcka.
12 universum på en liten laptop, det är inte lite, 6144 kanaler att hålla koll på för en liten sak som väger under 3kg (exkl. vinge då)
-
Andreas Wass
- Rookie

MagicQ verkar helt klart intressant! Ska kolla vidare på det här men kom gärna med fler tips!
Kom just på en snabb fråga angående magicq med pc-wing. Kan pc-wing använda sig av en sida och att man på skärmen kan styra en annan sida?
Det jag vill är alltså att man med pc-wing styr dimmrarna via flash-knappar osv, och att man i programmet styr typ strob, huvuden, rökmaskin osv, via typ touchscreen, och att dessa då ligger på olika pages.
Kom just på en snabb fråga angående magicq med pc-wing. Kan pc-wing använda sig av en sida och att man på skärmen kan styra en annan sida?
Det jag vill är alltså att man med pc-wing styr dimmrarna via flash-knappar osv, och att man i programmet styr typ strob, huvuden, rökmaskin osv, via typ touchscreen, och att dessa då ligger på olika pages.
-
Bullen Lagerbielke
- PAR-36

- Kontakt:
Smartfade ML?
www.etcconnect.com
Mycket bra litet ljusbord. Körde själv på det i veckan, använde min laptop med smartsoft så jag fick monitor och keyboard til det.
www.etcconnect.com
Mycket bra litet ljusbord. Körde själv på det i veckan, använde min laptop med smartsoft så jag fick monitor och keyboard til det.
-
Joakim Östling
- Rookie

- Kontakt:
Tjena!Andreas Wass skrev:MagicQ verkar helt klart intressant! Ska kolla vidare på det här men kom gärna med fler tips!
Vingen styr tyvärr exakt samma som det du ser på skärmen. Du kan inte ha olika, vad jag vet. En kul grej med MagicQ är att du även kan använda mycket billiga rena USB-DMX interface som går att hitta runt tusenlappen, du måste alltså inte köra deras egna grejor.