Den största anledningen till att jag köpte gpsen var att jag skulle upp till Stockholm en sväng, och köra inne i centrum själv med en karta är ingen höjdare för en småstadsbo som mig
När paketet kom så ingick själva enheten, en sugpropp att sätta i rutan, en ciggplugg till bilen och ett SD kort med kartor över skandinavien. En cd-skiva och manual på svenska ingick också, efter en liten snabb kik i manualen så slog jag på den och gjorde lite grundinställningar.
Efter att den hade sökt rätt på sateliterna så var det dags att kika runt lite i menyerna och lära känna enheten lite.
Den första provturen gick mellan Skara och Eskilstuna, ca 23 mil. Jag slog i mottagaradressen och fick direkt upp hur långt det var dit och när jag beräknades vara framme. Guidningen fungerar bra, men man kan inte lita blint på gpsen utan får också ha lite sunt förnuft, ibland är den väldigt tidig med sina instruktioner och i bland lite i senaste laget, men tror detta gäller för alla olika varianter.
Väl på plats slog jag in ny destinationsadress i Stockholm och begav mig vidare, ganska snart var det dags att tanka, klickade in på bensinstationer, valde JET som brukar ha bra pris, och på ett par sekunder hade jag fått reda på, och guidades, till närmsta JET som låg 600 meter bort.
Vidare mot Stockholm och när det började närma sig och trafikrytmen tätnade så kändes det skönt att veta vart man skulle och man kunde planera filbyten etc i god tid. Jag hittade min måladress på en liten gata inne i centrum utan problem.
När allt var klart var det bara att trycka på "hitta hem" knappen och man fick reda på att man hade en 4 timmars bilresa innan man var hemma igen.
Kartorna stämmer väldigt bra, men självklart finns det vissa saker som inte är med, tex korsningar som är ombyggda till rondeller och liknande. En gång per år kan man välja att uppgradera hela kartan till ett reducerat pris.
Nu det senaste har jag inte haft behovet av att använda gpsen så mycket, men vid längre resor till okända platser orter är det ett ovärdeligt redskap.
Enheten är mycket liten och smidig att ha med sig, många olika röster och språk finns att välja mellan. Svenska menyer och inställningar. Har man en telefon med GPRS och blåtand har jag för mig så kan man prenumera på trafikuppgifter och få liveinformation om olyckor etc som visas utmed ens färdväg så att man redan innan kan undvika dessa.
Jag valde mellan en TomTom och en Garmin, för att testa lite support mailade jag både TomTom och Garmin för att fråga hur ofta kartor uppdaterades och vad detta kostade.
TomTom svarade dagen efter och Garmin efter 1.5 månad, då hade de dessutom inte svarat med något pris.
Det finns flera samlingar på internet med intressepunkter som man kan ladda ned, restauranger, fartkameror etc. Jag passade på att ladda in alla fartkameror och det fungerade ganska bra, men vissa visades på fel platser och vissa hastigheter var fel, men detta beror ju på de som har skapat intressepunkterna och inte på gpsen.
Är man ute och reser mycket är det inget att tveka på! Mycket enklare, snabbare och smidigare än papperskartor och mer aktuell information.