Nytt mixerbord

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Nytt mixerbord

Inlägg av Marcus Sandberg »

Vi har planer på att skaffa in nytt mixerbord till kulturhuset Hässleholm i våran stora salong. Idag så sitter det där ett Soundcraft serie4 men vi har planer på att gå över på digitalt även där. Nu när vi ska instalera Nexo gero-s12. Vi har en Yamaha 01V96 med extra A-dat in och mikpreamps i våran mellan salong.

Kriterier för en eventurlt ny digital mixer att det ska va minst 32 analoga in och 16ut. Men det ska även va ett bord där gästande tekniker ska kunna känna sig hemma. Min kolega har tittat på digidesign venue. Själv så är jag inne på antingen LS9 eller M7CL.

Det jag undrar vilket skulle ni velat se där.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

M7CL 48 i så fall. Eller PM5D om ni har mer pengar.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Hade jag kommit till Hässleholms Kulturhus och där stått en M7CL hade jag varit fullt tillfreds. Snabbjobbat och överskådligt, etablerat bland erfarna tekniker, relativt låg inlärningströskel för oerfarna, och som grädde på smöret är det rätt kostnadseffektivt. Digidesign Venue är ett väldigt trevligt alternativ, men oddsen att en gästtekniker kan kliva in och börja jobba direkt med ett Yamahabord är trots allt fortfarande bättre än för digitalbord från flesta andra tillverkare - så om det är en prioriterad egenskap så blir mitt val Yamaha.

Man kan argumentera för att LS9 är ännu mer kostnadseffektiv än M7CL, och om budgeten är riktigt tight är det ett helt ok alternativ. Men skillnaden är - åtminstone i mina ögon - mycket stor mellan hur snabbt man jobbar med en LS9 och en M7CL.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Och som vanligt håller jag med Thieme/Lingren. Om man nu ska ha digitalt.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag kan bara instämma i Thiemes analys av situationen.
"This is the updated input list"

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!

Inlägg av Samuel Nielsen »

M7CL har ett bra upplägg, men hur låter det om man jämför med Soundcraft Vi4 eller Digidesign... Vi4:an är ju inte alls svår att förstå, tog mig 5 min att förstå.. Iofs så körde jag monitor på Vi6, men det ä'r ju samma bord..

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Så nu har vi testat och valet va enkelt. Vinnare blev helt klart Digidesign D-show Med Mixrack. Användar vänligt, Lät bra, mycket pluggar, möjlighet att intergreras med Pro Tools. Jag hadde lättare för att starta upp och kommta in i detta bordet än vad jag hadde med M7CL eller LS9 första gången.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Och för liknande antal in- och utgångar, vad kostar dom?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Digidesign D-show med mixrack ligger på ca 350 tusen ink moms
Digidesign D-show med FOH rack och Stage rack ligger på ca 575 tusen ink moms
Yamaha M7CL ligger på ca 200 tusen ink moms
Yamaha LS9 ligger på ca 85 tusen ink moms
Yamaha PM5D ligger på ca 380 tusen ink moms
A&H iLive ligger på ca 365 tusen ink moms

På ILive bordet och LS9 borden behövs det köpas till mer ingångar för att få likvärdigt det har jag inte räknat in.

Skriv svar