HR urladdningslampa i CR armatur?
- Magnus Stridsberg
- PAR-30

- Kontakt:
HR urladdningslampa i CR armatur?
Som rubriken säger, kan man använda en HR (Hot restrike) urladdningslampa i en armatur avsedd för CR (Cold Restrike).
-
Johan Billow
- PAR-30

- Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.
Massor av intressen också... - Ort: Ljungby
- Kontakt:
- Peter Jönköping Hallin
- PAR-30

Hot Restrike;
En urladdnings lampa som är designad för att kunna tändas då den är varm.
Cold Restrik;
En urladdnings lampa som endast kan tändas då en är kall.
För att kunna utnyttja en Hot Restrik lampa ordentligt så krävs det en lite annan typ av elektronik och ballast, detta eftersom att startspänningen på en varm lampa blir väldigt mycket högre än på den kall lampa.
En urladdnings lampa som är designad för att kunna tändas då den är varm.
Cold Restrik;
En urladdnings lampa som endast kan tändas då en är kall.
För att kunna utnyttja en Hot Restrik lampa ordentligt så krävs det en lite annan typ av elektronik och ballast, detta eftersom att startspänningen på en varm lampa blir väldigt mycket högre än på den kall lampa.
- Magnus Stridsberg
- PAR-30

- Kontakt:
Jo, jag begriper att jag inte kan tända en varm lampa i en armatur som är avsedd för CR.Peter Jönköping Hallin skrev:Hot Restrike;
Vad jag vill veta är om det funkar att använda en HR-lampa i stället för en CR i en armatur avsedd för CR och bara tända när den är kall.