DMX-strul

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Kontakt:

DMX-strul

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Leif Baltazars skrev:Hej Jakob... inte vara så petig. Det funkar jättebra med vanlig kvalitets mick kabel. Orsaken till att man använder speciell kabel till DMX är att inte detta skall störa andra källor. Därav ändkontakten i DMX kedjans sista enhet. Har hittills under de tjugo år jag använt DMX, aldrig haft problem som orsakats av felaktig kabel. Inte heller någon av mina bekanta ljustekniker heller. Däremot om du jobbar ihop med TV och dom får några störningar så är det alltid någon annans fel, t ex ljud eller ljus.
På min senaste spelning så saknades en ändkontakt, kan det göra att den sista effekten inte fungerar som den ska, eller är det då glapp?

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Ändpluggen används väl ändå för att signalen inte ska speglas tillbaka i kabeln och störa den vägen?? Eller??
Visst funkar det med mickkabel i de flesta fallen, men dmx-kabeln har högre resistans( eller om det nu är impedans) och klarar mycket snabbare flöde ettor och nollor som ju dmx-signalen är till skillnad från ljud som ju är fett analogt normalt. I alla fall före AD-omvandlarna..

Användarvisningsbild
Christoffer Klofelt
PAR-20
PAR-20
Presentation: Kallas för Junior

Eventljus Stockholm AB
Gröna Lunds Tivoli
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Klofelt »

När jag provade några dmx saker glömde jag att sätta i endkontakten(terminatorn) och det märktes inte
i första taget men sedan upptäckte jag att macarna inte gjorde den färgen jag vile!
Och detta var bara en slinga på 2 macar!
Dvs En Terminator e jätteviktigt på både stora och små anläggningar!
Bilagor
Hur man gör en terminator/dmx testare skälv!
Hur man gör en terminator/dmx testare skälv!
dmxtest1.gif (14.5 KiB) Visad 2700 gånger
Christoffer Klofelt

Projektledare
christoffer@eventljus.se
Mobil: 0707-347828

Eventljus Stockholm AB
www.eventljus.se
info@eventljus.se
Vxl: 08-408 860 60
Jour: 0703-668846

Siktgatan 2 Bv
162 50 Vällingby