Tablet-PC

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Timo Raita
Rookie
Rookie
Kontakt:

Tablet-PC

Inlägg av Timo Raita »

Jag ska köpa en ny tablet-pc (pekdator) och söker förslag på bra såna. Jag använder dom för trådlös styrning av Yamaha-produkter.
Förslag samt för och nackdelar välkomnas.
F430 is the shit!

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden

Inlägg av Gustaf Gagge »

köp något riktigt ruggat vet jag som tex panasonic ruggade bärbara. har för mig att man vända skärmen så bara pek skärmen används.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Gustaf Gagge skrev:köp något riktigt ruggat vet jag som tex panasonic ruggade bärbara. har för mig att man vända skärmen så bara pek skärmen används.
Något de flesta tablet-PCs har om jag inte missminner mig
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden

Inlägg av Gustaf Gagge »

Anders Brandén skrev:
Gustaf Gagge skrev:köp något riktigt ruggat vet jag som tex panasonic ruggade bärbara. har för mig att man vända skärmen så bara pek skärmen används.
Något de flesta tablet-PCs har om jag inte missminner mig
Den jag syftar på är egentligen en bärbar med pekskärm. men man kan vända skärmen så det blir som en tabletpc har jag för mig.

annars finns det ett par man kika på här:

http://www.binarteknik.se/

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56

Inlägg av Gustaf Gagge »

Binärteknik har en som är IP68 klassad om det känns nödvändigt. :-)

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

En tablet-PC är väl alltid en bärbar dator med pekskärm? De flesta (för att inte säga alla) har väl dessutom funktionen att man kan vrida skärmen?
kolla på dustin.se under tablet-pcs så ser alla ut så...
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56

Inlägg av Gustaf Gagge »

ojdå i sådant fall har jag missförstått för jag har alltid trott att det är en bärbar pc helt utan tangent bord och mus bara med pekskärm som en förvuxen PDA. för panasonic säger att sin toughbook som fungerar precis som både du och jag beskriver. är en "Fully-rugged PC Convertible to Tablet PC"

vet att bla sj använder datorer ur denna serie i sina bistros så helt kass kan den ju inte va. se här
http://catalog2.panasonic.com/webapp/wc ... ughbook-19toughbook 19

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56

Inlägg av Gustaf Gagge »

Toiva Savolainen skrev:finns en del att se på youtube...

http://www.youtube.com/results?search_q ... rch=Search
Jag tror du har missförstått Toiva. micrsofts tablett är nytt intresant system för hemma marknaden där man har en stor touchscreen istället för vardagsrums bord.

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Gustaf Gagge skrev:
Toiva Savolainen skrev:finns en del att se på youtube...

http://www.youtube.com/results?search_q ... rch=Search
Jag tror du har missförstått Toiva. micrsofts tablett är nytt intresant system för hemma marknaden där man har en stor touchscreen istället för vardagsrums bord.
Nejnejnej :p de är bara sökorden jag hade för att hitta just en speciel film där microsoft visar en tablet PC som jag ville visa, vilket jag inte hittade den filmen nu.
Jag syftar inte på "bordet" :p
De finns många andra filmer än på bordet på länken ;)

Själv vill jag verkligen ha en sådan maskin. Jag kör med mjukvaruljusbord, E:cue, helt underbart att kunna sitta med en platta i en penna i knät å köra ljus ^^
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56

Inlägg av Gustaf Gagge »

aha sorry.

jag har sett att man kan styra ljusbordet från en palmpilot med Wlan men jag vet inte vilken mjukvara eller vilket bord

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

AVAB VLC har den featuren, Sandy heter det programmet.

Även Compulite har möjlighet att bli styrd med Ipac.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

Jag skulle vilja veta VILKA funktioner ni vill ha / söker efter i en sådan dator.

Vi har producerat en dator för industribruk, (för vårat mobila logistik/lager hanterings program)

Spec:
Bildskärm med pekglas
10.4” VGA TFT LCD 800 X 600.
6-bit, 262,144 colors 350 cd/m2
Intel Ultra Low voltage Celeron 400
System Memory SDRAM 256Mb
HDD 1Gb max 4Gb
USB 2 USB ports, USB 1.1 compliant
CompactFlash™ kort Type I and Type II.
Grafikkort Savage4 2D/3D/Video Accelerator and supports
4X AGP VGA/LCD
WLAN/3G/GPRS/GPS/Bluetooth2/
Bilagor
Bild 2
Bild 2
IMG_0178.JPG.prev.jpg (35.5 KiB) Visad 12138 gånger
Bild 1
Bild 1
minidatorlitennov2005_1.jpg (57.44 KiB) Visad 12138 gånger

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag funderar på allvar på att hacka ihop nåt för att styra StudioManager med en iPod Touch. Folk har lyckats göra ett program (i3l) som skickar ut MIDI från en dator beroende på vad man petar på på sin iPhone.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Alexander Glendestam
PAR-20
PAR-20
Presentation: Driver ljudfirman JP Ljudproduktion i Ystad.

Inlägg av Alexander Glendestam »

Om man har en mobil med windows mobile kan man styra det via vnc. Visst skärmarna är inte så stora och man måste ha en dator som kör studio manager men det fungerar.

Här är ett program som jag har provat och fungerar. Kan skala fritt från att se hela skärmen till att få upp 100 % pixlar.

http://www.z2software.com/
Alexander

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Mobildata har en del modeller både med och utan tangentbord.

Annars kan jag rekommendera Motion computing LE1700, modellen innan används bland annat av clair brothers
och det är den som rekommenderas av Lake.
Jocke Hammar

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Consafe Logistics har ju sina TraffiCom också, www.consafelogistics.com byggs här i Lund men skickas till kunder i hela världen, extremt pålitliga :)

Användarvisningsbild
Timo Raita
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Timo Raita »

Jocke Hammar skrev:Mobildata har en del modeller både med och utan tangentbord.

Annars kan jag rekommendera Motion computing LE1700, modellen innan används bland annat av clair brothers
och det är den som rekommenderas av Lake.
Motion Computing skrivs det ju en hel del om på PSW. Verkar vara burken att satsa på. Hur får man tag på en sån i Sverige? Verkar inte finnas någon återförsäljare vilket är trist om det krånglar.
F430 is the shit!

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Motion Computing låter som en klockren burk. Med SXGA+ upplösning så får man en bra översikt. Jag såg att IBM Thinkpad X60 eller X61 fanns i tabletversion med samma upplösning.

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Timo Raita skrev: Motion Computing skrivs det ju en hel del om på PSW. Verkar vara burken att
satsa på. Hur får man tag på en sån i Sverige? Verkar inte finnas någon återförsäljare vilket är trist om det krånglar.
Fyll i formuläret på deras hemsida så kanske dom svarar har för mig att dom
har ganska generös support även till länder där de inte har någon direktförsäljning.
Jocke Hammar

Skriv svar