Förslag på mixerbord?

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Andres Ceron
PAR-20
PAR-20

Förslag på mixerbord?

Inlägg av Andres Ceron »

Jag letar efter att köpa mixer som har minst 16 kanaler och minst 5,6 auxar.

Prisklass: Runt 9-10 tusen kr, men kan gå upp till 12, fast helst inte.

Ge förslag om olika mixer och vad ni tycker är bäst i denna prisklass..

Tack i förhand!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Förr i tiden så var GL2200 från A&H ohotade, om Yamaha eller Soundcraft har kontrat med något i modern tid vet jag inte.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

En ny Mackie 1604 kostar 10 kkr ink moms och gör det du önskar. Svårt att hitta mer kostnadseffektivt nytt, alternativet är nog ett litet Midas Venice på Blocket. Ridervänlighet är ändå bara att glömma för ett 16ch-bord.
En känd utrikisk webshop har förresten ett beg Mackie SR 24/4 i förmånlig prisklass.
Senast redigerad av 1 Mikael Thieme, redigerad totalt 0 gånger.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Annars ett litet A&H Mixwizard, går att få en lång bit under 10kkr.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Du kan köpa mitt Mackie ONYX 1640 med Firewire och case för 12000:-

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Men alltså, Mackie? Det är väl inte riktigt på riktigt?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Men det kostar inte mycket heller.. =)

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Klart det inte är.
Men kommer ni ihåg för sådär tio år sedan, när man pratade om små mixrar var det knappt man ville nämna Mackie. Nuförtiden har jag ibland kommit på mig själv med att säga "men köp inte sånt där billigt junk, köp åtminstone en Mackie"... :)

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Om man kan snacka om A&H så kan man snacka om Mackie, Mackie spelar minst i samma liga som A&H, men toppen tillhör alltid Midas, Soundcraft och Yamaha :-)

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Men lille vän, du kan väl inte jämföra Mackie med A&H? Du förvånar mig nästan varje gång du skriver nåt.

Jag säger som jag brukar, det hjälper inte att det är billigt om det inte är bra. Den lägsta nivån som fungerar är A&H.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Per Johanson skrev:Men lille vän, du kan väl inte jämföra Mackie med A&H? Du förvånar mig nästan varje gång du skriver nåt.

Jag säger som jag brukar, det hjälper inte att det är billigt om det inte är bra. Den lägsta nivån som fungerar är A&H.
Jo det går att jämföra mackie med A&H. den största skilnaden e att Mackien brusar inte lika mycket. Men där slutar skilnaden.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Ja förlåt, så är det ju.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Jag håller med Anders Brandén, MixWizen är ett kul litet bord! Med tanke på vad det kostar så är det förvånansvärt mycket känsla i reglarna t.ex.

Mackie? Nu mår jag dåligt.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

En Mackie brusar ganska mycket. Jag jämförde en CFX-12 med en Soundcraft EPM-6 gör bara någon vecka sen. Mackien rusar läskigt mycket medan Soundcraften är helt tyst. Dessutom så kostar Soundcrafts mixer mindre än Mackies. Jag håller med om att Mackies mixrar inte räknas riktigt. Men för dom som inte har en begränsad budget så fyller dom hålet mellan Behringer och lite dyrare "riktiga" mixers.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Förr i tiden, typ 1989 när orginalet kom, så var det någon vis människa som kom på att Mackies fina brusprestanda berodde på att "unity gain" inte var unity gain. Det motsvarade -10dB på en annan mixer, följden blev ju 10 dB mindre brus eftersom hela signalen var 10dB svagare, dessutom, vilket också var ett problem på den tiden, fick man 10 dB headroom på köpet. Elegant!

Innan folk fattade detta så var alla så förundrade över Mackies fina prestanda och pre-amparna jämfördes med Neve och SSL i inspelningstidningar. Och visst jämfört med allt annat billigt som fanns då var det ett gigantiskt steg framåt, de var mycket välbyggda och lät jämfört med dåtidens konkurrens väldigt bra. Man fick nog sätta en nolla till efter 1604:ans pris för att komma i närheten. Ett tag i alla fall, sen kom konkurrenterna ifatt. Mackie har däremot lyckats bra med att slå mynt av det övertag de hade i något år med hjälp av namn som Ultra Low Noise Pre Amp VLZ ultra mega super duper...

Live anser jag det vara leksaker utan någon som helst berättigande, dåliga filter och en layout som får Venice att likna en dröm.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

För att fortsätta smutskastningen av Mackie, så har jag länge undrat hur man på vissa av borden kunde få för sig att lägga Aux-sendarna före eqn på kanalstripen... ALLTID när man tyckte att det var för lite bas (ex) rundade monitor fyra. En layoutmiss utan dess like!
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Kontakt:

MX9000

Inlägg av Thomas Nilsson »

Hej

Har ett Behringer MX9000 inkl Holmbergscase som jag nästan skänker bort pga platsbrist.
Bordet är ju Behringer..de talar för sig själv.. men i övrigt 24(/48?) ch 6 auxar och 8 bussar, mätarbrygga m.m.

Som sagt.. de är Behringer och vill bli av med det..Intresserad.. Kom med bud.

/Thomas

Skriv svar