Midas och Soundcraft presenterar nya digitalbord!

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Tobbe Thalén
PAR-20
PAR-20
Presentation: **************************************************************************************************************************************
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Thalén »

David Wennberg: Jo visst kostar det en hel del summa pengar om man vill ha just 200in/ut .. Men grejen va nu att det inte gick att expandera Vi6 det va en av nackdelarna som jag tyckte va störst med bordet... Annars ett mycket fint bord som sagt...

/ T

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Haha! Det är ju han!
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag kan tänka mej ett Yamaha M7CL. Jag har svårt med de borden där alla reglar har olika funktioner plus att man ska in i en massa menyer för Eq mm. Jag blir helt hispig när jag jobbar med en 01V.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Göran Blomgren
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Göran Blomgren »

Gustaf Tydén skrev:Rhapsody in rock :D
Beror väl på hur mycke deg den långhårige pianisten vill lägga upp.
MVH
Guran
Göran Blomgren på riktigt
David Wennberg skrev:Det stämmer kanske! Men, det är ju inte heller ett gig som man gör på ett bord som ligger i Vi6's prisklass, eller hur?
Varför inte ? Jag tror stråket o delar av symfonisakerna submixas.
soundcraften verkar vara en vettig sak det jag sett.
MVh
Guran
Göran blomgren på riktigt

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Det kanske stämmer, jag vet inte. Värt att kontrollera.

Jag håller med om att Vi6 verkar vara ett vettigt bord!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Göran Blomgren
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Göran Blomgren »

David Wennberg skrev:Det kanske stämmer, jag vet inte. Värt att kontrollera.

Jag håller med om att Vi6 verkar vara ett vettigt bord!
Med tanke på Soundcrafts tidigare digitala mixers, Broadway o dom små så är det nog viktigt att inte göra något oövertänkt. Bordet verkar vara prissatt med tanke på PM 5 D konkurrens. Jag tycker det är svårt att bedöma marknadsandelar när man sitter i lilla hålan Sverige. Vilka ljudföretag har en halv mille o över att spendera på mixerbord som man inte ens är säker på att ljudteknikern vill ha. Det vill till att babysittern kan sin sak.
Guran
Göran Blomgren på riktigt

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Vi håller på att byta ut några bord på kulturhuset i Hässleholm då blir det nog ett Yamaha 01V 96 V2 till mellan salongen och Till stora så kollar vi lite på Yamaha M7CL. Vi blev väldigt förvånade när vi fick se prislappen på det bordet. 200 papp för 48 mono in.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Är det någon som förstått varför midas har två trackballs på sitt XL8?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Troligen för att två tekniker ska kunna jobba där samtidigt.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Med två muspekare? Funderade också på det men undra hur det fungerar i praktikten :)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Jo det finns sånna tekniker som ska pilla och skruva på allt när de sitter babysitters. Ha en trackball utan funktion för den personen och sen ha en för den teknikern som ska sköta ljudet

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.

Inlägg av Henrik Malmberg »

Jag fick äran att använda XL8 i början av maj när vi var i Autostadt (Volkswagens anläggningar)i Wolfsburg. Det fanns ett J-system med 10 toppar och 3 basar per sida och ett XL8.

Det var mycket lätt att förstå sig på bordet, det är väldigt intuitivt uppbyggt. Efter någon minuts titt på bordet så kunde jag använda alla grundläggande funktioner. En trevlig feature är just att man kan vara två tekniker som jobbar samtidigt på bordet, helt oberoende av varandra, antingen i samma program, eller så kan den ena teknikern gigga och den andra förbereda för nästa show.

Det lät naturligtvis fånigt bra och jag är bara lite ledsen att jag inte hade någon orkester med mig så jag kunde få känna ordentligt på bordet. Men jag kan berätta att avståndsmickning med hypernjurar från scenkant i en akustiskt död lokal blir en utmaning även för en XL8. Vi fick patcha micarna via en grupp för att få fler eq-band.

/H

Martin Cargerman
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Martin Cargerman »

Kan bara säga att det finns Vi6 bord i uppsala på Wibban produktion AB och det fungerar klokren samt att det låter mycket bra.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

De två trackballs som sitter på XL8 är för att teknikern för bandet efter på en festival ska kunna ställa in effekter och så för sitt band samtidigt som en annan tekniker kör bandet som spelar just nu.

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

..........eller så kan det vara som det står i manualen för XL 8 att det är till olika skärmar helt enkelt.
Tvivlar på att dom tekniker som står och mixar på XL 8 tillåter att någon annan tekniker "förbereder" samtidigt som han mixar.....
Kanske är så på en fritidsgård men dom har ju å andra sidan inte så ofta XL 8.

Enligt manual:
"Primary navigation zone contains trackballs for mix bay GUI screen (left) and
output bay GUI screen (right)"

dvs. en mus för mix skärmen den som hanterar kanaler och en mus för output skärmen den som hanterar bla snapshots och utilitys.
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Tobbe: om man kör en spelning på en fritidsgård så har man bara en tekniker :) Jag har kört sådana spelningar, XL8 på en fritidsgård hade varit samma sak som att bränna pengarna på bål nästan, det finns ingen plats för publiken om du ska ha en XL8 där :)

Hade varit kul att känna på en XL8 någon gång, men jag tror inte jag kommer göra något gig i rätt storlek när den fortfarande är aktuell (om jag någonsin kommer göra det). Någon som vet om det finns något företag i sverige som har en man kan få prova?

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Jakob;

Mig veterligen så är det inget företag här i Sverige som införskaffat en XL8.

Blir bara lite nyfiken när du skriver "som man kan få pröva"....
Låt oss säga att UASL eller Music&Lights eller någon annan uthyrare hade ett bord på hyran.... hur skulle du då pröva bordet?
Det är ju inte direkt så att du kan glida upp på ett gig och "prova" bordet när det är i produktion... Eller hur tänkte du?

Enklaste sättet att få lite hands-on är väl att vara på LLB-mässan eller någon annan mässa och få en grundlig genomgång med personal från Midas eller möjligtvis från återfösäljaren.

Kontakta Intersonic och kolla....

Ha en trevlig helg på er.
Senast redigerad av 1 Eric Hising, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

XL 8 är väl inte konstigare än något annat bord.
Det handlar väl mest om vad man har för preferenser.
En del gillar Yamaha, en del Vi6 och en del Digico....
Dom gör ju tror allt samma sak fast på lite olika sätt.....

Men jag håller med Eric, det är nog svårt att få prova 8:an om man inte är en seriös spekulant på bordet.

Mitt personliga val går nog mot Digico, har bara använt det i några dagar på Diggiloo men tyckte det var trevligt.
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

HUr stor är skillnaden mellan D1 och D5 Live?

Tycker inte D1 är nåt vidare kul gränssnittsmässigt när jag kranade på den som finns på Oscars. T ex är det skitsvårt att få tap-tempo på knapp, man måste vara en undernärd hobbit för att kunna trycka på saker på touchskärmarna utan pennan man alltid tappar bort, det går långsamt att uppdatera kontrollytan när man flippar reglar samt att om man håller kvar reglar när man flippar lager så kommer den att anta det värdet. Slö på att ta in gainändringar kändes det som också. Lät väl rätt OK dock ihopparade med LDS bandhistorier.
"This is the updated input list"

Skriv svar