cirkustält
-
Rebecca Neumann
- PAR-20

cirkustält
såhär på senhösten när vädret är mörkt och tråkigt kan man sitta å klura på rena hypotetiska scenarier.
Jo, då klurar jag på cirkustält, dom verkar ju vara ganska knepiga akustiskt med mkt reflektioner på konstiga sätt, antar jag.
Beroende på var man har scenen, mitt i som en manege eller i ena änden, hur sätter man upp högtalare?
Är det en manege kanske man sätter upp ett gäng små högtalare runt om, har man en scen i ena änden kanske man ska köra på ett stort och små delayade system.
Jag vet inte, har ingen aning rättare sagt, men om det är nån som vill sprida ljus i tältmörkret med erfarenheter eller kunskap.
feel free!!
Jo, då klurar jag på cirkustält, dom verkar ju vara ganska knepiga akustiskt med mkt reflektioner på konstiga sätt, antar jag.
Beroende på var man har scenen, mitt i som en manege eller i ena änden, hur sätter man upp högtalare?
Är det en manege kanske man sätter upp ett gäng små högtalare runt om, har man en scen i ena änden kanske man ska köra på ett stort och små delayade system.
Jag vet inte, har ingen aning rättare sagt, men om det är nån som vill sprida ljus i tältmörkret med erfarenheter eller kunskap.
feel free!!
borde hållit käften, jag vet. Puss!
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Om du tar Flatgaroos största tält som är det som man ser på festivalerna här i Sverige så är det en helt vanlig scen inne i tältet, det sitter 6 v-dosc per sida på den scenen och sen hängde det iaf i år på Malmöfestivalen ett stort tygskynke högt upp i det som blir den bakre delen av där manegen brukar vara, tygstycket var där för att ge bättre akustik i tältet.
Den stora risken är ju att ljudet börjar studsa runt mellan väggar och tak, var med om det på Malmöfestivalen för två år sen tror jag det var, ett industrirockband med mycket trummor, bas och liknande, det lät väldigt dåligt för att ljudet studsade, gick ju inte att åtgärda under spelningen tyvärr (jag upplevde ljudet som bättre om jag stog utanför tältet då).
Den stora risken är ju att ljudet börjar studsa runt mellan väggar och tak, var med om det på Malmöfestivalen för två år sen tror jag det var, ett industrirockband med mycket trummor, bas och liknande, det lät väldigt dåligt för att ljudet studsade, gick ju inte att åtgärda under spelningen tyvärr (jag upplevde ljudet som bättre om jag stog utanför tältet då).
-
Rebecca Neumann
- PAR-20

okey, intressant, var länge sedan jag var i ett cirkustält själv.
tygskynke är säkert en jättebra lösning, torde suga upp en del iallafall.
men kanske inte bas och mellanregister.
men hur gör man då för att undevika galna reflektioner?
Disskanterna borde ju inte vara så farliga, men just bas och mellanregister...
Minutiös kontroll av ljudet verkar ju vara på sin plats.
när jag säger manege förställler jag mej en 3 eller 4 sidors scen med publik runtomkring. då är kanske två stackar inte riktigt rätt.
och förresten hur blir det för sångare och musiker, hur mycket reflextioner av "sal"ljudet kan man klara av?
Jaja, jag bara funderar lite, får leta upp mej ett cirkustält till sommmaren och kika runt.
tygskynke är säkert en jättebra lösning, torde suga upp en del iallafall.
men kanske inte bas och mellanregister.
men hur gör man då för att undevika galna reflektioner?
Disskanterna borde ju inte vara så farliga, men just bas och mellanregister...
Minutiös kontroll av ljudet verkar ju vara på sin plats.
när jag säger manege förställler jag mej en 3 eller 4 sidors scen med publik runtomkring. då är kanske två stackar inte riktigt rätt.
och förresten hur blir det för sångare och musiker, hur mycket reflextioner av "sal"ljudet kan man klara av?
Jaja, jag bara funderar lite, får leta upp mej ett cirkustält till sommmaren och kika runt.
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
På Hultsfred och Arvika har det varit 8 Meyer MILO per sida samt 12 M3D-sub, vilket täcker väldigt jämt utan att spela vansinnigt högt (se tidigare trådar om Bävholms mätningar på Hultsfred). Mycket hänger på systemteknikern också.
För sångare och musiker så överröstar sidefills och monitorer reflektioner från tältet och PA:t.
För sångare och musiker så överröstar sidefills och monitorer reflektioner från tältet och PA:t.
"This is the updated input list"
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
I tält brukar det vara två saker som blir tydliga IMHO. Den första är att saker låter tunnare än man är van vid eftersom tältduken i praktiken släpper igenom basen. Den andra är att tältduk å andra sidan reflekterar diskant rätt bra. Slutsatsen brukar bli att man i ännu högre grad än annars vill spela dit publiken står och inte skjuta för högt eller brett. Ett bra konfigurerat linearray är ofta ett bra verktyg då.
In ear är ju sällan av ondo för utljudet, speciellt inte i tält.
-
Jocke Hammar
- PAR-36

- Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
- Kontakt:
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

-
Johnny Andersson
- PAR-46

- Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.
Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad... - Ort: Linköping
- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

Jocke: Varför använde du dig av två kluster per sida? Jag såg en liknande setup på Sweden Rock i somras, fast med betydligt större avstånd klustrena sinsemellan, då med Frasse som systemtekniker, vore kul att höra vad tankarna bakom var.
Använde du inga fler fill än det man ser mellan basarna på varje sida?
Jag såg för övrigt ett av gigen i Sthlm. Foh-delen av giget var ett jättekul påhitt tycker jag!
Använde du inga fler fill än det man ser mellan basarna på varje sida?
Jag såg för övrigt ett av gigen i Sthlm. Foh-delen av giget var ett jättekul påhitt tycker jag!
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
Anders Brandén
- PAR-46

- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Kontakt:
Dave Rat körde med samma setup på RHCP's senaste turné. Då la han ut sång och gitarr i det inre klustret och resten i det yttre, för att få tydlighet i sången. Dock satt klustren alldeles intill varandra.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com
andersbranden.wordpress.com
- David Wennberg
- PAR-64

-
Jocke Hammar
- PAR-36

- Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

-
Per Johanson
- PAR-64

Jag håller med om det mesta (som vanligt) däremot tycker jag att det på många sätt är lättare att få till något som liknar välljud med ett bra PS-system. Horisontalspridningen är lite väl stor på de flesta LA. Kombinationen relativt kort kastlängd, tältduk nära på sidorna och låg trimhöjd kan ställa till det en del. Nu talar jag iofs om den sortens tält som jag oftast har jobbat i. Dvs cirkustält med diameter på kanske 40-50 meter. I herrejösses tält av Kent-modell så är det en annan sak.Mikael Thieme skrev:I tält brukar det vara två saker som blir tydliga IMHO. Den första är att saker låter tunnare än man är van vid eftersom tältduken i praktiken släpper igenom basen. Den andra är att tältduk å andra sidan reflekterar diskant rätt bra. Slutsatsen brukar bli att man i ännu högre grad än annars vill spela dit publiken står och inte skjuta för högt eller brett. Ett bra konfigurerat linearray är ofta ett bra verktyg då.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Rebecca Neumann
- PAR-20

-
Rebecca Neumann
- PAR-20

tack grabbar, läser med spänning..
men fortfarande nyfiken på hur man gjorde när det inte fanns Line-Arrays, antar att man inte får samma kontrollerade spridning.
Hur är det med om det är stående eller sittande publik, måste finnas skillnader. samt gradänger, också en skillnad.
Dämpning av publiken??
Kan inte uttrycka mej bättre, det är sent och jag är trött, men ni förstår säkert i vilka banor jag tänker.
Förresten Per, dum fråga, men PS? kommer bara att tänka på Nexo lådor just nu =)
men fortfarande nyfiken på hur man gjorde när det inte fanns Line-Arrays, antar att man inte får samma kontrollerade spridning.
Hur är det med om det är stående eller sittande publik, måste finnas skillnader. samt gradänger, också en skillnad.
Dämpning av publiken??
Kan inte uttrycka mej bättre, det är sent och jag är trött, men ni förstår säkert i vilka banor jag tänker.
Förresten Per, dum fråga, men PS? kommer bara att tänka på Nexo lådor just nu =)
- David Wennberg
- PAR-64

-
Jocke Hammar
- PAR-36

- Kontakt:
Mestadels var det en praktisk detalj, hade man byggt de yttre pa tornen längre ut hade de blivit för låga.David Wennberg skrev:...och distar mindre vid samma nivå!
Avståndet mellan de olika klustren, var det bara en praktisk detalj eller fanns det någon baktanke ljudmässigt? Inga problem med kamfiltereffekter?
Sen får du gärna svara på frågan om du använde fler fill eller inte, tack på förhand
Vad det gäller kamfilter så hängde stackarna tillräckligt långt isär för att inte skapa alltför tydliga kamfilter och eftersom att tältet var ganska långsmalt så blev inte gångvägs skillnaden alltför tydlig heller på publikytan.
Fills bestod i två ARCS'ar per sida som spelade utåt och ett centerkluster som spelade för dom första 10-15 metrarna i mitten. Det blev centerkluster eftersom vi inte fick ha något på scenframkant, monitorerna var nersänkta i golvet. Gitarr och bas hade 4st SA-wedge115 (JBL bestyckat 2" + 15") och 2st L'acoustics SB218, vardera, det kunde spela starkt (och det gjorde man också). Vad resten av bandet hade kommer jag inte riktigt ihåg. L'acoustics 115FM tror jag.
Jocke Hammar