Multibygge
-
Magnus Jonsson
- PAR-20

Multibygge
Är på gång att bygga en ny multi till våran rigg och tänkte kolla hur ni andra har gjort. Ser mer och mer ut som att vi kommer ha två LS9-32 i riggen som FoH och monitor och skulle då behöva en 40+8 ch multi till detta. Första tanken var en stagebox med 2 LK150 för FoH och monitor samt 3 LK37 för 3 trunkar med 12 ch i varje. Sen XLR för alla in och utgångar plus full patch till trunkarna. Till FoH tänkte jag 50 m 48 par på vinda. Sökte runt lite här på forumet och såg att en del rekommenderade att dela upp multin för att slippa för stora don och få mer felxibilitet i riggen. Även vindor verkar vara ett dåligt alternativ då en åtta i packcase verkar vara bättre. Tänkte om lite och funderar nu på att göra två piskor till varje bord med LK72 och 20+4 ch. Sen blir det två 24 pars kablar mellan stagebox och FoH och även två piskor från monitorbordet. Fördelen jag ser är att vid små gig tar man med sig en 24 pars kabel och slipper vindan med 50 meter 48 pars och har då 20+4 ch samt att man eventuellt fixar en mindre trunk så man slipper en stor och klumpig stagebox. Räknade lite priser och det blir heller inte någon större skilland mellan de två varianterna så vilken skulle ni kört på ? Sen undrar jag hur ni har gjort med patchningen. Kör ni fullpacth eller har ni tex 8 fast och 4 patchbara i varje trunk ? Kör ni med fasta ändar i enda delen av patchsnörena eller går de att ta loss helt från stageboxen ?
- David Wennberg
- PAR-64

-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Magnus: skulle jag bygga (vilket jag aldrig gör) så skulle jag bygga med två kablar ner till FOH för att det är så tungt att dra 40+8 jämfört med att dra två 20+4 och så är 20+4 trevligare att hantera eftersom dom inte är lika grova.
För patchen skulle jag nog köra på lösa kablar, man får en renare stagebox då eftersom man inte har en massa kablar där som inte används, nackdelen är att det är större risk att slarva bort sina korta XLR-kablar. Ska man bygga patchbart så vill man ju ha alla patchbara från alla trunkarna, annars blir det väldigt svårt att placera ut dom fasta kanalerna. Du kan ju göra så att trunk 1 är fast på 1-12 och alltid köra den på trummorna om du vill, dom ligger ju alltid på samma ställe.
För patchen skulle jag nog köra på lösa kablar, man får en renare stagebox då eftersom man inte har en massa kablar där som inte används, nackdelen är att det är större risk att slarva bort sina korta XLR-kablar. Ska man bygga patchbart så vill man ju ha alla patchbara från alla trunkarna, annars blir det väldigt svårt att placera ut dom fasta kanalerna. Du kan ju göra så att trunk 1 är fast på 1-12 och alltid köra den på trummorna om du vill, dom ligger ju alltid på samma ställe.
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
3*20 par till FoH och se till att de 20 paren du kör som returer är AES/EBU-godkända. Man kan tänka sig att gå ner till 12 returer om man kör AES/EBU eftersom man ju får över två kanaler i ett par då (Dessutom är det rätt lätt att få tag på multikabel som är AES/EBU och 12 par, tex Gepco DS412 eller Klotz OS14P12). Dessutom kan du lugnt låna ut ett par till ljustomtarna eftersom AES/EBU-kabel förutom att vara en excellent analogkabel är en juste DMX-sladd också.
http://www.klotz-ais.com/quickorder/art ... 14P__e.pdf
http://www.gepco.com/products/proav_cab ... gage_F.htm
http://www.klotz-ais.com/quickorder/art ... 14P__e.pdf
http://www.gepco.com/products/proav_cab ... gage_F.htm
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Skulle jag köpa en ny multi till digitala bord idag skule jag inte ens fundera på en analog multi. Det är inte så där brutalt mycket dyrare att köpa en digital multi idag. Vill man kunna dela upp mixplatserna på två gig, så kan man i så fall löpa en vanlig enkel (billig) analog utan split och multidon till mixplats 2 de gånger man delar på riggen.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
-
Magnus Jonsson
- PAR-20

Har funderat lite på digitala snören också, men behövs det inte en hel uppsättning av AD/DA burkar till det ? Antar att man pluggar in ett par moduler i borden och kör digitalt direkt därifrån ner till scenen. Har ni några förslag på prisvärda digitala system som skulle passa LS9an och då med möjlighet till monitorsplitt ? Har räknat lite på komponentkostnaden för en komplett analog multi på 50 meter med passiv splitt inklusive stagebox, piskor och trunkar. Detta landar runt 50 lappar vilket jag antar blir billigare än en digital lösning.
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
När du räknar 50 lök för det analoga systemet gissar jag att du inte har räknat med arbetstiden du lägger ner på att bygga det. Annars låter det väldigt billigt. Ska man göra det snyggt och hållbart så är det nog inget större problem att bränna 50-100 timmar på bygget. (Dessutom skulle jag nog satsa på lite längre kabel än 50 meter).
De billigaste digitala systemen kostar inte mycket mer än 50 loppor, men då kan man inte styra gainen från kontrollytan. Vill man ha remotegain från kontrollytan så landar man på en bra bit över 100 loppor, men då behöver man ju inte göra mycket mer än skruva i prylarna i racket och åka. Fördelen är även att kabeln är utbytbar för någon enstaka tusenlapp om den pajar, man kan ta lokal ström till mixplats utan jordbrum och den väger ingenting.
De billigaste digitala systemen kostar inte mycket mer än 50 loppor, men då kan man inte styra gainen från kontrollytan. Vill man ha remotegain från kontrollytan så landar man på en bra bit över 100 loppor, men då behöver man ju inte göra mycket mer än skruva i prylarna i racket och åka. Fördelen är även att kabeln är utbytbar för någon enstaka tusenlapp om den pajar, man kan ta lokal ström till mixplats utan jordbrum och den väger ingenting.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
-
Anders Brandén
- PAR-46

- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Kontakt:
Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men om detta ska funka så får det väl inte finnas någon galvanisk kontakt mellan mixplats och övrig utrustning och alltså funkar det bara om man har optisk kabel!?Hasse Queisser skrev:man kan ta lokal ström till mixplats utan jordbrum och den väger ingenting.
Sant eller falskt?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com
- David Wennberg
- PAR-64

- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
Det är jordpotentialen som är det viktigaste. Är den inte samma så blir det brum.Anders Brandén skrev:Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men om detta ska funka så får det väl inte finnas någon galvanisk kontakt mellan mixplats och övrig utrustning och alltså funkar det bara om man har optisk kabel!?Hasse Queisser skrev:man kan ta lokal ström till mixplats utan jordbrum och den väger ingenting.
Sant eller falskt?
Enkelt sagt: Den elektriska spänning som råder mellan en viss punkt och en referenspunkt det är potentialen
- Nicke Löfgren
- PAR-64

Nu ska jag sväva iväg
Elektrisk spänning är en skillnad i elektrisk potential (möjlighet, resurser) mellan två punkter. Här handlar det om överskott och underskott av elektroner.
Om punkterna skulle komma i kontakt med varandra genom en elektrisk ledare som till exempel en metalltråd eller resistor, uppstår en elektrisk ström som strävar att utjämna potentialskillnaden mellan punkterna. Strömmen består av en förflyttning av laddade partiklar, vanligtvis elektroner. En sammankoppling som praktiskt taget saknar motstånd kallas kortslutning.
Elektrisk spänning mäts i SI-enheten volt som förkortas V. Eftersom 1 V = 1 J/As, är elektrisk spänning den energi som laddningen 1 As avger eller upptar när den rör sig genom ett elektriskt fält. Enheten volt är ingen grundenhet i SI utan definierias som den spänning som krävs över t ex en resistans för att strömstyrkan 1 A ska generera effekten 1 W enligt effektformeln effekt = spänning • ström.
En storhet som anger den elektriska spänningen mellan två punkter brukar betecknas U (av ty. Unterschied som betyder 'differens', 'skillnad'). Ett exempel är Ohms lag U=R • I som ger oss sambandet mellan spänningen, resistansen i sammankopplingen och styrkan hos den ström som därvid uppstår.
I Europa har de flesta vanliga vägguttagen spänningen 230 V. Observera dock att det då rör sig om effektivvärdet hos en växelspänning. Toppvärdet är 325 V (fås genom att effektivvärdet 230 V multipliceras med roten ur 2), vilket uppnås 100 gånger per sekund, varannan gång med positivt och varannan med negativt tecken (frekvensen är lika med 50 Hz).
Elektrisk spänning är en skillnad i elektrisk potential (möjlighet, resurser) mellan två punkter. Här handlar det om överskott och underskott av elektroner.
Om punkterna skulle komma i kontakt med varandra genom en elektrisk ledare som till exempel en metalltråd eller resistor, uppstår en elektrisk ström som strävar att utjämna potentialskillnaden mellan punkterna. Strömmen består av en förflyttning av laddade partiklar, vanligtvis elektroner. En sammankoppling som praktiskt taget saknar motstånd kallas kortslutning.
Elektrisk spänning mäts i SI-enheten volt som förkortas V. Eftersom 1 V = 1 J/As, är elektrisk spänning den energi som laddningen 1 As avger eller upptar när den rör sig genom ett elektriskt fält. Enheten volt är ingen grundenhet i SI utan definierias som den spänning som krävs över t ex en resistans för att strömstyrkan 1 A ska generera effekten 1 W enligt effektformeln effekt = spänning • ström.
En storhet som anger den elektriska spänningen mellan två punkter brukar betecknas U (av ty. Unterschied som betyder 'differens', 'skillnad'). Ett exempel är Ohms lag U=R • I som ger oss sambandet mellan spänningen, resistansen i sammankopplingen och styrkan hos den ström som därvid uppstår.
I Europa har de flesta vanliga vägguttagen spänningen 230 V. Observera dock att det då rör sig om effektivvärdet hos en växelspänning. Toppvärdet är 325 V (fås genom att effektivvärdet 230 V multipliceras med roten ur 2), vilket uppnås 100 gånger per sekund, varannan gång med positivt och varannan med negativt tecken (frekvensen är lika med 50 Hz).
-
Anders Brandén
- PAR-46

- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Kontakt:
Eller finns det fortfarande en jord eller skärm där spänning kan sneaka sig in, för förr eller senare kommer signalen bli analog igen? Bara tankar, nån som kan ge något definitivt svar?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Ethernet är trafat, sålänge du inte kör med skärmad Cat5 om du använder en sådan lösning är man hemma (notera att det gäller Ethernet och inte folks egna fina standarder över cat5). Vill du vara säker på att inte få jordslingor och skärminducerad brum så använder du fiber.
"This is the updated input list"
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Nu ska jag gå emot alla andra. Jag vill ha mulin på rulle. Helt klar lättare och rulla ut ensam. Jag har aldrig lyckats och få ut multin smidigt ensam när det har legat i en 8a i en caes förutom önm man inte far runder som en gehu eller har hur mycket plats som helst runt sig. Sen har jag tänkt på det oxå att bara använda en kabel. Att använda två så blir det genast en caes till eller så tejpar man ihop dem och vad e det för nytta då att ha två då kan man lika gärna ha en.
Sen det med att tejpa fast en 230v kabel eller trefas kabel på multin är inte tillåtet om man inte rullar ut hela kablen. Annars måste man måntera in temperatur vakt som bryter innan kablen börjar smälta. Precis som det e på vanliga 230vel rullar. jag har varit med om en han hadde sin multi på rulle och sen så tejpade han dit en el kabel på multin. Det gick bra ändans till den dagen eller rättare sagt den kvällen då han hadde hägnt på lite mer saker vid mixplats. Det slutade med att han ringde mej och jag fick komma ut med min multi och 230 kabel till han. Det e så att när en elkabel ligger i ringar exempel vis rulle eller som en 8a så blir det ett drossel effekt av det och en drossel e även en belasting och ger upphov till värme.
Jo du har rätt Anders B. Tillslut så kommer det till ett läge då en digital signal blir analog. När två ledare ligger parallellt så bildas där en kondensator effekt. Ju längre kablen e ju högre blir kapasitansen. Ett exempel på det e när de för förförsta gången skulle sända morse signaler över Attlanten. Morse som är igenteligen en digital signal med ton eller inte ton. Efter månades jobb med att trycka ner en kabel i vattnet och koppla och skarva så va det dax att prova. De sände medelande och och inget kom över. efter en stund så tonades det in ett lågnt pip för att sen tonas ut. När de la ner kablen så byggde de en gigantis kondensator.
Därför så har jag de enda tankarna på att om jag ska överföra digitalt ljud så får det bli via en coaxial kabel eller optiskt.
Sen det med att tejpa fast en 230v kabel eller trefas kabel på multin är inte tillåtet om man inte rullar ut hela kablen. Annars måste man måntera in temperatur vakt som bryter innan kablen börjar smälta. Precis som det e på vanliga 230vel rullar. jag har varit med om en han hadde sin multi på rulle och sen så tejpade han dit en el kabel på multin. Det gick bra ändans till den dagen eller rättare sagt den kvällen då han hadde hägnt på lite mer saker vid mixplats. Det slutade med att han ringde mej och jag fick komma ut med min multi och 230 kabel till han. Det e så att när en elkabel ligger i ringar exempel vis rulle eller som en 8a så blir det ett drossel effekt av det och en drossel e även en belasting och ger upphov till värme.
Jo du har rätt Anders B. Tillslut så kommer det till ett läge då en digital signal blir analog. När två ledare ligger parallellt så bildas där en kondensator effekt. Ju längre kablen e ju högre blir kapasitansen. Ett exempel på det e när de för förförsta gången skulle sända morse signaler över Attlanten. Morse som är igenteligen en digital signal med ton eller inte ton. Efter månades jobb med att trycka ner en kabel i vattnet och koppla och skarva så va det dax att prova. De sände medelande och och inget kom över. efter en stund så tonades det in ett lågnt pip för att sen tonas ut. När de la ner kablen så byggde de en gigantis kondensator.
Därför så har jag de enda tankarna på att om jag ska överföra digitalt ljud så får det bli via en coaxial kabel eller optiskt.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
Då ska man belasta kabeln bra om man ska få den att smälta, vi har en trefas 16A tejpad på våran multi och det är en 100m som väldigt sällan blir helt utrullad, nu är casen och således 8:an ganska stor (c:a 120x80cm) så det har aldrig blivit någon som helst värmeutveckling. Sedan sitter det amperemätare på mixplats, och mixern drar 2,4A (på L2/L3 växlande) och effektrackarna c:a 1.2A (L1) så att ha strömmen tejpad på multin behöver absolut inte vara några problem, men man får väl försöka ha lite koll på vad man sysslar med. Vad hänger man på mer för saker på mixplatsen som drar så mycket ström??
-
Per Johanson
- PAR-64

Marcus: Hur ofta är du ensam med en 40/8 rigg med dubbla bord...? Det finns som vanligt en anledning till en de facto branschstandard, även i denna, inte alltid så logiska bransch.
Måns: Varför ska man ha en trefaskabel? Jag skulle nästan alla situationer rekommendera en 1 fas 32A.
Måns: Varför ska man ha en trefaskabel? Jag skulle nästan alla situationer rekommendera en 1 fas 32A.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Och vart hittar du dom en-fas kontakterna nånstans??? CEE en-fas 16A finns, men 32A???Per Johanson skrev:Marcus: Hur ofta är du ensam med en 40/8 rigg med dubbla bord...? Det finns som vanligt en anledning till en de facto branschstandard, även i denna, inte alltid så logiska bransch.
Då är det snarare bättre att dra en trefas 16A då du faktikst kan få ut 3x16A=48A...
//Magnus - Fegge & Mattes