PAR 64 med dimmer

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Kontakt:

PAR 64 med dimmer

Inlägg av Thomas Nilsson »

Hej igen.

Jag är på jakt efter PAR64:or med, om det finns inbyggd dimmer eller om någon har tips på små (helst osynliga) små enkanals dimmerpackar man kan sätta mellan bygeln och hakjärnet.

Skall använda ca 20 st P64:or i en specialbyggd båge som kommer synas i spel och skall vara "svävandes".. Därav att man inte kan droppa massor med löskabel eller ha större dimmerpack i bågen.

Mvh Thomas

David Hugoson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Bedriva Danza med inriktning Ljud, Ljud, Dans och Event.
Kontakt:

Inlägg av David Hugoson »

LED-kannor kanske kan vara något?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Den produkt som jag kommer att tänka på är väl NEXT D-Light som är en 1-kanals dimmer, 6 eller 12 A versioner.

En 32A 3-fas måste du ju ändå dra upp, så frågan är om du behöver kunna styra varje lampa individuellt, annars kanske det går att få tag på en riktigt kraftfull 3-kanals dimmer som du kan ha i kulisserna och mata alla spottar med, men så kraftfulla finns kanske inte när jag tänker efter...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Om du sätter dimmers där uppe så får du dra upp ström antingen som enfas i ett antal kablar eller som en trefas, kan man då inte dra upp en 6-kanals multi från en större dimmer som står utanför scenen?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Låter ju som den smidigaste och billigaste lösningen, fast det får nog bli 2 st 6-kanals multis för att klara belastningen, om man nu ska använda sig av vanlig socca kabel på 1.5 mm2.

Flummade iväg lite i mitt förra inlägg, men hur du än gör så måste du ha upp någon form av ström till kannorna, om det är igenom en 3-fas kabel eller två soccor kanske inte spelar så stor roll? Estetiskt ser det nog snyggare ut än att ha en massa små dimmers sittandes uppe bland kannorna, och dessutom blir det nog billigare om du redan har tillgång till en "vanlig" dimmer och lite multikabel.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Om det duger hade jag satsat på LED, eventuellt med vita dioder om det ska vara vitt ljus. Du klarar dig med en vanlig tunn strömkabel och dmx, alternativt trådlös dmx till bågen.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Per Clementz
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Per Clementz »

Själv skulle jag nog satsa på en snygg kabeldragning och använda mig av multikabel (socca). 3 st socca ger 18 linjer.
Om du använder skruvanslutningar eller kabelskarvar istället för kontakter kontaktuttag så kan du gömma kabeln i din konstruktion helt.

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Tror problemet är att få kablarna till den "svävande" bågen utan att de syns för mycket.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Kontakt:

Inlägg av Thomas Nilsson »

LED hade ju varit att föredra.. Men eftersom detta ska användas med vanliga strålkastare och ljussättare m.m. är känsliga för rätt färgtemperaturer m.m. så funkar dessvärre inte LED varianten. (Även om den hade varit att föredra). Att varje lampa ska vara singlad är också ett problem. Men fått lite input och idéer.. Nu ska jag sätta mig ned med ljussättaren och lägga fram förslagen.
Tack för tipsen och hjälpen.
/Thomas

Skriv svar