Tross
-
Rebecca Neumann
- PAR-20

Tross
Vi planerar föreställning och då jag har liten kunskap, ställer jag ett par frågor.
ljusnissarna funderar på att hyra en liten trossrigg till nästa föreställning.
Alltså ett grid (tror jag det heter, en fryrkant) på fyra ben.
Vi måste väl räkna ut på förhand hur mkt vi kan hänga, finns det program för det som är licensfria? eller var hittar man info för uträkning?
Tänkte använda Eurotross, men deras program (hemsidan; http://www.eurotruss.nl/downloads.php) är låst.
När man ställer en tross på fyra ben, måste man väl vikta ner basplattorna, men i vilket förhållande till vikten, alt; var hittar man sådana säkerhetsbestämmelser?
Vad gäller för uppbyggnad, någon kanske borde ha licens för riggningen?
Hur räknar ni på kabel/meter?
vänligen
/Rebecca
ljusnissarna funderar på att hyra en liten trossrigg till nästa föreställning.
Alltså ett grid (tror jag det heter, en fryrkant) på fyra ben.
Vi måste väl räkna ut på förhand hur mkt vi kan hänga, finns det program för det som är licensfria? eller var hittar man info för uträkning?
Tänkte använda Eurotross, men deras program (hemsidan; http://www.eurotruss.nl/downloads.php) är låst.
När man ställer en tross på fyra ben, måste man väl vikta ner basplattorna, men i vilket förhållande till vikten, alt; var hittar man sådana säkerhetsbestämmelser?
Vad gäller för uppbyggnad, någon kanske borde ha licens för riggningen?
Hur räknar ni på kabel/meter?
vänligen
/Rebecca
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Jag tror prolyte har ett par räkneexempel i deras PDF katalog över hur lastförmågan minskas när man bygger bur, sedan beror det lite på vilka typer av hörn man använder, standardhörn eller boxhörnen som tål mer last.
Vikta ned basplattorna är aldrig något som vi har gjort då konstruktionen blir såpass tung av sig själv, men då har det varit inomhus. Kommer man utomhus och slänger upp lite tyger eller liknande som blir mer vindfång så blir det lite knivigare.
Vet ärligt talat inte om det finns något enkelt sätt att räkna på...
Vikta ned basplattorna är aldrig något som vi har gjort då konstruktionen blir såpass tung av sig själv, men då har det varit inomhus. Kommer man utomhus och slänger upp lite tyger eller liknande som blir mer vindfång så blir det lite knivigare.
Vet ärligt talat inte om det finns något enkelt sätt att räkna på...
//Jonas - ljudoljus.net crew
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Tja Becca!
En trossgrid inomhus behöver man knappast vikta ner baserna på så länge du inte har tunga laster som hänger utanför benen. Utomhus är det en annan sak eftersom dynamiska laster som vind och regn kommer in i bilden.
Vad gäller vilkterna i trossen så varierar det naturligtvis från ett fabrikat till ett annat, så den infon måste du få från tillverkaren eller den du hyr trossen av. Som exempel så kan man på ett spann på 10 meter Prolyte H30V (som vi använder) hänga en punktlast på 525 kg och en fördelad totallast på 1050 kg.
Gör man en komplicerad konstruktion med tunga laster och är osäker på exakt vilka punkter i konstuktionen som tar mest vikt bör man låta en rigger eller tillverkaren göra en beräkning för det specifika projektet.
Vad jag vet så behöver man inte vara licensierad för att bygga en trossbur, men självklart är det bra att det är någon med erfarenhet som bygger, eller i alla fall leder bygget.
En trossgrid inomhus behöver man knappast vikta ner baserna på så länge du inte har tunga laster som hänger utanför benen. Utomhus är det en annan sak eftersom dynamiska laster som vind och regn kommer in i bilden.
Vad gäller vilkterna i trossen så varierar det naturligtvis från ett fabrikat till ett annat, så den infon måste du få från tillverkaren eller den du hyr trossen av. Som exempel så kan man på ett spann på 10 meter Prolyte H30V (som vi använder) hänga en punktlast på 525 kg och en fördelad totallast på 1050 kg.
Gör man en komplicerad konstruktion med tunga laster och är osäker på exakt vilka punkter i konstuktionen som tar mest vikt bör man låta en rigger eller tillverkaren göra en beräkning för det specifika projektet.
Vad jag vet så behöver man inte vara licensierad för att bygga en trossbur, men självklart är det bra att det är någon med erfarenhet som bygger, eller i alla fall leder bygget.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Daniel Ekstam
- PAR-36

- Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu - Ort: Borlänge
- Kontakt:
Jag är lite osäker på allt det där med vikterna etc. Men rekomenderar att någon med erfarenhet iaf finns med under bygget.
Men kabel är ju enkelt. Om du vet längderna på alla trossbitarna är det ju bara att plussa ihop och sen lägga till hur långt det är från trossfoten till Dimmern. Tänk på att alltid lägga till 1-2 meter än vad man behöver för att kunna dra kabel snyggt etc. En kabel ska ALDRIG vara sträckt.
Men kabel är ju enkelt. Om du vet längderna på alla trossbitarna är det ju bara att plussa ihop och sen lägga till hur långt det är från trossfoten till Dimmern. Tänk på att alltid lägga till 1-2 meter än vad man behöver för att kunna dra kabel snyggt etc. En kabel ska ALDRIG vara sträckt.
Senast redigerad av 1 Daniel Ekstam, redigerad totalt 0 gånger.
SMART Lights & Rigging
- Nicke Löfgren
- PAR-64

Hon tänker snarare på vikten tror jagDaniel Ekstam skrev:Jag är ganska osäker på allt det där med vikterna etc. Men kabel är ju enkelt. Om du vet längderna på alla trossbitarna är det ju bara att plussa ihop och sen lägga till hur långt det är från trossfoten till Dimmern. Tänk på att alltid lägga till 1-2 meter än vad man behöver för att kunna dra kabel snyggt etc. En kabel ska ALDRIG vara sträckt.
- Daniel Ekstam
- PAR-36

- Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu - Ort: Borlänge
- Kontakt:
Nicke Löfgren skrev:Hon tänker snarare på vikten tror jagDaniel Ekstam skrev:Jag är ganska osäker på allt det där med vikterna etc. Men kabel är ju enkelt. Om du vet längderna på alla trossbitarna är det ju bara att plussa ihop och sen lägga till hur långt det är från trossfoten till Dimmern. Tänk på att alltid lägga till 1-2 meter än vad man behöver för att kunna dra kabel snyggt etc. En kabel ska ALDRIG vara sträckt.
ah, det tänkte jag inte på
SMART Lights & Rigging
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Lite om tross och laster i olika konfigurationer (tack Jonas, jag hade glömt att det dokumentet fanns på hemsidan).
Prolyte
Prolyte
Danley Sound Labs - Hearing is believing
-
Rebecca Neumann
- PAR-20

- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Nicke Löfgren
- PAR-64

-
Rebecca Neumann
- PAR-20

- David Wennberg
- PAR-64

Det du kan göra för att få trossburen stabilare är att snedstaga vid hörnen. Då flyttar du ut delar av belastningen från hörnen, och dessutom tappar benet i boxen mycket av momentet. 8 stycken enmeterspipor och 16 vridbara burtonknutar är vad som går åt, om du vill sätta överallt.
Är det inga långa spann, höga ben och eller stora vikter borde du klara dig utan. Oavsett vad regelverk säger brukar sunt förnuft räcka jättebra sålänge man bygger mindre projekt under snälla väderförhållanden.
Är det inga långa spann, höga ben och eller stora vikter borde du klara dig utan. Oavsett vad regelverk säger brukar sunt förnuft räcka jättebra sålänge man bygger mindre projekt under snälla väderförhållanden.
KISS. Keep It Simple Stupid.