Sommaren 2007
- David Wennberg
- PAR-64

Sommaren 2007
Nå, ännu en sommar avverkad...
Vilket är ditt bästa minne från sommaren? Har du någon riktigt bra bild att dela med dig av?
Själv har jag råkat ut för två punkteringar, saknat både rotationslaser och motorkontroll, tagit bort min blindtarm på vägen till gig och har i detta nu sju sår på mina händer och två blånaglar. Det har varit många sena nätter och många tidiga mornar, men också väldigt mycket hump som har gjort väldigt bra insatser och man har mötts av mycket respekt från gästande produktioner, och framför allt lärt sig massvis.
Imorgon ska jag ladda ur min kamera, så då kommer det förhoppningsvis lite bilder! Tack för i sommar!
Vilket är ditt bästa minne från sommaren? Har du någon riktigt bra bild att dela med dig av?
Själv har jag råkat ut för två punkteringar, saknat både rotationslaser och motorkontroll, tagit bort min blindtarm på vägen till gig och har i detta nu sju sår på mina händer och två blånaglar. Det har varit många sena nätter och många tidiga mornar, men också väldigt mycket hump som har gjort väldigt bra insatser och man har mötts av mycket respekt från gästande produktioner, och framför allt lärt sig massvis.
Imorgon ska jag ladda ur min kamera, så då kommer det förhoppningsvis lite bilder! Tack för i sommar!
KISS. Keep It Simple Stupid.
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Hum, det värsta jag varit med om är på Dreamhack... Ligger och sover väldigt skönt efter 30+ timmar uptime. Blir väckt av en i mitt crew: "Magnus Magnus! Vakna! ... Det är en deltagare som har skitit i ett av våra case!!"
Jag upp fort som fan, på med kläderna och sen iväg. Det va ju inte direkt någon vacker syn när man öppnade caselocket. Bara att be städ-crew köra ner caset till Statoil, blåsa rent med högtryckstvätt och sen låta det torka.
Grabben som gjorde det?? Han va stenhög av Jolt eller nån annan skit, i kombination med dålig sömn och bara käkat godis. Hans dyraste skit någonsin blev det nog också...
Jag upp fort som fan, på med kläderna och sen iväg. Det va ju inte direkt någon vacker syn när man öppnade caselocket. Bara att be städ-crew köra ner caset till Statoil, blåsa rent med högtryckstvätt och sen låta det torka.
Grabben som gjorde det?? Han va stenhög av Jolt eller nån annan skit, i kombination med dålig sömn och bara käkat godis. Hans dyraste skit någonsin blev det nog också...
//Magnus - Fegge & Mattes
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
Skoj grej från Gullbranna festivalen,
Vi hade gamla goda Koinonia på besök, Abraham Laboriel blev av med sitt bagage på flygplatsen. Kommer utan bas....
Jag var inne och träffade deras produktion på hotellet på morgonen för att stämma av lite saker inför kvällens gig, fickdå hänga med Abraham till lokala musikaffären för att hyra en bas, rätt kul syn att se alla miner på folk när Abraham trampar in i musikaffären....lite kuriosa....
Vi hade gamla goda Koinonia på besök, Abraham Laboriel blev av med sitt bagage på flygplatsen. Kommer utan bas....
Jag var inne och träffade deras produktion på hotellet på morgonen för att stämma av lite saker inför kvällens gig, fickdå hänga med Abraham till lokala musikaffären för att hyra en bas, rätt kul syn att se alla miner på folk när Abraham trampar in i musikaffären....lite kuriosa....
//Carpvik
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Bästa minnet från sommaren? Att hoppa in på monitor på Atlantis åt Dark Tranquillity. Skitnervös för att jag inte har kranat monitorer på ett tag och dessutom få göra det på riktigt. Inte nog med att jag har en akt som hållit på ett tag och jag dessutom gillar och vill inte fucka upp så kollar Janne Grundström och Jensa på bakom mig för att se så att jag och Måns inte klantar oss. Gick skitbra, rutinerade artister och vältrimmad anläggning.
Bäst var deras backlinetekniker som kom bort till Mon mitt i setet och vill först lyssna på ena guran. "Ok, den andra också" "Basen med". "Vadå, är det något problem?" undrade jag, för vi hade haft strul med trådlösa mottagaren till ena gitarren. "Nä, jag har inget bättre för mig" svarade han på klingande göteborgska, "Jag har redan gjort det enda gitarrbytet så jag är färdig för kvällen". Ungefär då tar låten slut och gitarristen börjar stirra på honom och pekar frenetiskt på sin gitarr. Var visst inte det sista bytet, så han fick springa runt och byta gitarr lite hastigt...
Musikmässigt så är jag väldigt nöjd med att ha sett Roky Ericsson, Steely Dan, Pet Shop Boys och Ozzy på samma sommar (och nästa fredag är det Suzanne Vega!). Att dessutom jobba med alla sköna människor på Atlantis och Arvika var inte alls fel det heller.

Vad otvättade nördar kan få för sig på såna ställen. Jag minns minsann när sånt handlade om demos och utbyta floppysar istället för kreativ toalettimprovisation.
Bäst var deras backlinetekniker som kom bort till Mon mitt i setet och vill först lyssna på ena guran. "Ok, den andra också" "Basen med". "Vadå, är det något problem?" undrade jag, för vi hade haft strul med trådlösa mottagaren till ena gitarren. "Nä, jag har inget bättre för mig" svarade han på klingande göteborgska, "Jag har redan gjort det enda gitarrbytet så jag är färdig för kvällen". Ungefär då tar låten slut och gitarristen börjar stirra på honom och pekar frenetiskt på sin gitarr. Var visst inte det sista bytet, så han fick springa runt och byta gitarr lite hastigt...
Musikmässigt så är jag väldigt nöjd med att ha sett Roky Ericsson, Steely Dan, Pet Shop Boys och Ozzy på samma sommar (och nästa fredag är det Suzanne Vega!). Att dessutom jobba med alla sköna människor på Atlantis och Arvika var inte alls fel det heller.
Dags att skriva "blåa skåpet" på den!Magnus Jerkrot skrev: bajs i caset
Vad otvättade nördar kan få för sig på såna ställen. Jag minns minsann när sånt handlade om demos och utbyta floppysar istället för kreativ toalettimprovisation.
"This is the updated input list"
-
Niclas Olofsson
- PAR-20

- Kontakt:
Jamen varför inte satsa på att hyra ut dem nästa år då...? Kan ju börja konkurrera med http://www.sanifix.se/Magnus Jerkrot skrev:Hum, det värsta jag varit med om är på Dreamhack... Ligger och sover väldigt skönt efter 30+ timmar uptime. Blir väckt av en i mitt crew: "Magnus Magnus! Vakna! ... Det är en deltagare som har skitit i ett av våra case!!"
För min del har jag inte gjort så mycket på eventfronten i sommar. Men blir eventuellt sommarjobb som nåt sådant nästa år
Senast redigerad av 1 Niclas Olofsson, redigerad totalt 0 gånger.
Ring mig när IKEA säljer cases
-
Niklas Svensson
- PAR-20

Jaha alla storfräsare. Här kommer lite från oss vanliga människor!
Jag har lyckats med:
- tagit sönder 2 kylskåp.
- kört Ransäter (Dragspelsfestival
) utan nåt klagomål!
- hindrat min ljudlärare att flyga på en som inte ville gå av scenen.
- suttit och lött en jävla massa kabel.
Så händelserik har min sommar varit. Hoppas att man skulle kunna få in en fot någonstans så det blir någon festival nästa år. Förutom Ransäter
Jag har lyckats med:
- tagit sönder 2 kylskåp.
- kört Ransäter (Dragspelsfestival
- hindrat min ljudlärare att flyga på en som inte ville gå av scenen.
- suttit och lött en jävla massa kabel.
Så händelserik har min sommar varit. Hoppas att man skulle kunna få in en fot någonstans så det blir någon festival nästa år. Förutom Ransäter
Alla andra är idioter tills det motsatta är bevisat.
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Niklas Svensson skrev:- kört Ransäter (Dragspelsfestival) utan nåt klagomål!
Dragspel utan klagomål... hur gick det till? Är inte klagomål en naturlag vad gäller dragspel, ungefär som tyngdlagen.
Det enda som möjligen är värre är väl säckpipor...
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Små knattar som "spelar" fiol när deras föräldrar ser/lyssnar på och tänker "fy fan... vad har vi skapat för monster?"Hasse Queisser skrev:Niklas Svensson skrev:- kört Ransäter (Dragspelsfestival) utan nåt klagomål!
Dragspel utan klagomål... hur gick det till? Är inte klagomål en naturlag vad gäller dragspel, ungefär som tyngdlagen.![]()
Det enda som möjligen är värre är väl säckpipor...
//Magnus - Fegge & Mattes
-
Niklas Svensson
- PAR-20

,Små knattar som "spelar" fiol när deras föräldrar ser/lyssnar på och tänker "fy fan... vad har vi skapat för monster?" Smile
Alltid kul när det kommer fram en arg förälder och säger att man rattat bort deras son, som står uppe på scen och kör med stilen: "This one goes to eleven" på en rockkonsert, så man inte har ngt uppe i PA:t....
Alla andra är idioter tills det motsatta är bevisat.
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
För min del så e sommaren inte slut. Jag har två ute jobb kvar. Musik vid Imlen och Lönsboda spelmans dag.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Olle Högberg
- PAR-30

- Kontakt:
Det är ju bara nån gång ibland som jag gör ljud eller ljus själv, för det mesta står jag på scenen själv, eller så är jag producent och hyr in folk som gör jobbet. Det senaste halvåret har jag gjort 40 gig på amatörnivå, både på och runt scenen, vilket tar på krafterna när man har familj, hus, trädgård och civilt jobb också. Så jag hade hoppats kunna ta total paus från musiken över sommaren, så att jag kommer tillbaka och är riktigt spelkåt till hösten.
Men dom planerna sprack naturligtvis. Det dyker ständigt upp grejer som är svårt att tacka nej till. Under sommaren har jag varit redaktör för ett närradioprogram, redigerat och kopierat två live-DVD, fotograferat ett gig och spelat in sångdemos med ca 10 personer.
Men sommarens stora behållning vad gäller ljud och ljus var när min familj besökte Disneyland Paris och bl.a. kollade på minimusikalen med Lejonkungen. Jag har sett den riktiga Lion King-musikalen i London, men scenografin och ljuset i Paris-showen var bland det bästa jag nånsin sett. Det coolaste var vattenfallet/regnet mitt på scenen, vilket även fungerade som halvtransparent projektionsduk. Fotografering var tillåten (tror jag) så jag satt i främsta raden med kameran i högsta hugg.
Men dom planerna sprack naturligtvis. Det dyker ständigt upp grejer som är svårt att tacka nej till. Under sommaren har jag varit redaktör för ett närradioprogram, redigerat och kopierat två live-DVD, fotograferat ett gig och spelat in sångdemos med ca 10 personer.
Men sommarens stora behållning vad gäller ljud och ljus var när min familj besökte Disneyland Paris och bl.a. kollade på minimusikalen med Lejonkungen. Jag har sett den riktiga Lion King-musikalen i London, men scenografin och ljuset i Paris-showen var bland det bästa jag nånsin sett. Det coolaste var vattenfallet/regnet mitt på scenen, vilket även fungerade som halvtransparent projektionsduk. Fotografering var tillåten (tror jag) så jag satt i främsta raden med kameran i högsta hugg.
- Bilagor
-
- Projicering på vattenfallet
- IMG_6707.jpg (45.26 KiB) Visad 11411 gånger
-
- Grymt snygg scen
- IMG_6709.jpg (46.93 KiB) Visad 11411 gånger
-
- Jag gillar hyenornas lysande ögon. Måste vara LED?
- IMG_6736.jpg (50.79 KiB) Visad 11411 gånger
-
- Det var verkligen svårt att se linorna på fjärilarna när dom flaxade fram och tillbaka över scenen.
- IMG_6761.jpg (57.58 KiB) Visad 11411 gånger
-
- Eld över hela scenen och projicerad på vattenfallet
- IMG_6769.jpg (56.11 KiB) Visad 11411 gånger
-
Rebecca Neumann
- PAR-20

-
Rebecca Neumann
- PAR-20

inte för att jag har något från scenvärlden att berätta men,
jag flydde landet över sommaren för att pausa.
men jag har med stort intresse följt rapporterna på ljudoljus.net
Tack för det!
på resande fot kan jag lugnt säga att sommaren varit händelserik...
var å såg ett amerikanskt hardcoreband på en liten klubbscen, som bestod av 4 män i 30års åldern som uppträdde i peruk och blommiga klänningar.
sångaren sprang gärna ut i publiken (litet ställe) å spottade oss (sjungandes/skrikandes) i ansiktet.
det va en upplevelse.
annars har jag hamnat mitt i en mordhistoria,
blivit blåst på pengar,
hamnat i försäkringsproblem
och haft himmla kul däremellan.
jaja, vild sommar helt enkelt.
Glad sommar på er!
jag flydde landet över sommaren för att pausa.
men jag har med stort intresse följt rapporterna på ljudoljus.net
Tack för det!
på resande fot kan jag lugnt säga att sommaren varit händelserik...
var å såg ett amerikanskt hardcoreband på en liten klubbscen, som bestod av 4 män i 30års åldern som uppträdde i peruk och blommiga klänningar.
sångaren sprang gärna ut i publiken (litet ställe) å spottade oss (sjungandes/skrikandes) i ansiktet.
det va en upplevelse.
annars har jag hamnat mitt i en mordhistoria,
blivit blåst på pengar,
hamnat i försäkringsproblem
och haft himmla kul däremellan.
jaja, vild sommar helt enkelt.
Glad sommar på er!
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Om ens sommar hade varit så spännande som Rebeccas verkar ha varit, min sommar har till största delen spenderats med att vara lite småsur över att jag inte hade råd med resan till arvika, senaste dagarna har gått åt till att installera temporärt nätverk på en ny friskola och prata med Terje på FYC för att försöka få hump-jobb på Malmöfestivalen så sommaren är inte slut ännu för min del. Körde även ljud och ljus på Save your summer i början av sommaren med en kompis (en liten mini-festival som några gjorde som projektarbete på gymnasiet).
-
Rebecca Neumann
- PAR-20

Nå, vad hände?
Var e alla anekdoter?
Bli av med blindtarmen mitt i allt låter lagom besvärligt, alltså riktigt trist.
Annars måste vi ju kora "bajs i caset" till sommarens anekdot.
Var e alla anekdoter?
Bli av med blindtarmen mitt i allt låter lagom besvärligt, alltså riktigt trist.
Annars måste vi ju kora "bajs i caset" till sommarens anekdot.
Nå, ännu en sommar avverkad...
borde hållit käften, jag vet. Puss!
-
Daniel Eriksson
- PAR-30

- Kontakt:
Hallå!
Sommaren e ju inte riktigt slut för min del, en turnévecka kvar med "Barnens allsång från Skansen". I fredags spelade vi i Orhalla vid Orbaden, strax utanför Bollnäs. En scen som är byggd på en flotte och ligger precis vid stranden.
Ett annorlunda gig får man säga, det var knappt att vi kom ner med vår trailer på den cykelbanestora "väg" de hade fixat ner till sjön. Lite svajigt åxå på den lilla flytbryggan som förbinde scenen med stranden, särskilt när man skall rulla in all utr.
Kanonväder gjorde detta till en minnesvärt gig, hoppas bara Pontare hade lika tur med vädret senare på kvällen
Stort tack till PAAB i Östersund för en bra service och ett proffessionellt bemötande, samt att jag bara behövde ha ett USB-minne med mig till mixplats
MVH
Daniel
Sommaren e ju inte riktigt slut för min del, en turnévecka kvar med "Barnens allsång från Skansen". I fredags spelade vi i Orhalla vid Orbaden, strax utanför Bollnäs. En scen som är byggd på en flotte och ligger precis vid stranden.
Ett annorlunda gig får man säga, det var knappt att vi kom ner med vår trailer på den cykelbanestora "väg" de hade fixat ner till sjön. Lite svajigt åxå på den lilla flytbryggan som förbinde scenen med stranden, särskilt när man skall rulla in all utr.
Kanonväder gjorde detta till en minnesvärt gig, hoppas bara Pontare hade lika tur med vädret senare på kvällen
Stort tack till PAAB i Östersund för en bra service och ett proffessionellt bemötande, samt att jag bara behövde ha ett USB-minne med mig till mixplats
MVH
Daniel
- Bilagor
-
- Efter soundcheck, notera trallen i förgrunden som fick tjäna som väg.
- orbaden.jpg (122.64 KiB) Visad 11142 gånger
-
Per Johanson
- PAR-64

Parksommars crew har spelat in naturfilm. Slå den om ni kan.
En glad gubbe i samma gäng lyckades dessutom få med sig ett styck papperskorg från någon Statoilmack längs vägen och denna pryder nu sin plats på Kungsbron. Och ja, den väger lätt 100 kg.
Bajs på konstiga ställe har förekommit tidigare på detta forum och personligen tycker jag det är värre med hotellhiss än case.
En glad gubbe i samma gäng lyckades dessutom få med sig ett styck papperskorg från någon Statoilmack längs vägen och denna pryder nu sin plats på Kungsbron. Och ja, den väger lätt 100 kg.
Bajs på konstiga ställe har förekommit tidigare på detta forum och personligen tycker jag det är värre med hotellhiss än case.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
- Olle Högberg
- PAR-30

- Kontakt:
Det värsta jag hört var ett äckel som tömde en burk med trombonfett och bytte innehållet mot ovan nämnda substans och lade sedan tillbaks burken snyggt och prydligt i trombon-casen, utan ägarens vetskap. Men det var 20 år sen. Snubben som gjorde det är numera professor i moralfilosofi vid ett universitet i Wales.Per Johanson skrev:---
-
Rebecca Neumann
- PAR-20

- Carl Breander
- PAR-46

- Kontakt:
Ar pa en Disney bat och guppar i Caribbean.Ar sa trott pa allt som har med Disney, Mickey, High School musical Pirates of the Caribbean och allt vad det nu ar.
Gjorde dock en kul grej nar ABC var har en vecka och hade konferens och filmade vart utomhus party. 1.5 manad kvar innan man aker hem till Sverige sedan blir det forhoppningsvis tillbaka till Royal Caribbean eller Disney.
Gjorde dock en kul grej nar ABC var har en vecka och hade konferens och filmade vart utomhus party. 1.5 manad kvar innan man aker hem till Sverige sedan blir det forhoppningsvis tillbaka till Royal Caribbean eller Disney.
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja