Festivaler 2007

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Magnus: hur illa var det med vattnet? Kan ju säga såhär: jag var uppe och rev Rhapsody i Båstad och när vi kopplade loss elkabeln från telfarna som höll uppe högtalarna så rann det vatten ur kontakterna, verkar vara vatten överallt den här sommaren, i allt också :-(

Magnus Malmberg
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Magnus Malmberg »

Jakob Carlsson skrev:Magnus: hur illa var det med vattnet? Kan ju säga såhär: jag var uppe och rev Rhapsody i Båstad och när vi kopplade loss elkabeln från telfarna som höll uppe högtalarna så rann det vatten ur kontakterna, verkar vara vatten överallt den här sommaren, i allt också :-(
Om jag säger som så: Scenen lutade lite frammåt och taket hade en avrinningslutning bakåt, men resultatet blev att taket vart i våg eftersom scenen lutade frammåt...
De som byggt layerscenen var där och "fixade" det med att öka lutningen, vilket inte fungerade. Ytterliggare lagning med plast under taket resulterade i att vi vart vattenbombade när den brast av allt vatten.

Finns en bild på en sådan lagning här:
http://project.otyglad.net/gallery/main ... temId=2053

Jag hoppas verkligen att de ändrar designen på scenen tills nästa år till en mer funktionell lösning.

Jag menar, allt som kunde gå fel, gick fel. Arwidsson's nya dator fick sig en dust, även Brodd's.

Dock hölls humöret uppe ändå när det regnade in på monitor: :lol:
http://project.otyglad.net/gallery/main ... temId=1911

Grejerna som klarade sig var PDUerna och inkommande ström/delning, tack vare att vi täckte allt med plast innan det riktigt brakade lös. Även PA't klarade sig bra också, men...ja. Det va inte den roligaste upplevelsen direkt :wink:

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Gustaf Tydén skrev:Vad sitter det för lampor i 8-lightsen på bilden ovanför här?
På GE-lådan som glödisen ligger i när den kommer står det följande:

28V 4596 250W

Vet inte om detta är svar nog?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Jakob: Vatten, men även vind...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Det blev två festivaler till för mig. Är hemma och byter väska efter en helg i Göteborg på Way out west. Övrig personal var:

Tomas Mahlbeck, Steve Persson och Rasmus Sand på ljudet på scen 1. Osten, Uffe Jansson och Lumini på ljus. 18 M3D och 12 M3D sub stod för musiken, XL250 och XL4 med usual suspects i rackarna. En jefla massa lyktor av olika fabrikat hängde i taket.

Jag hade Fredrik Arvidsson och Cecilia Fagerström på monitor resp mickar samt Tobbe Brodd och Fredrik Stormby på ljus hos mig. 16 Milo och 12 M3D sub stod för ljudet. Series Five på FOH och en XL3 på monitor.

Tältscenen spelade på V-Dosc, vad det var för consoller vet jag inte men Peter Larsson gjorde monitor, Frans Ebbesson och Jens Brugge gjorde FOH resp mickar. Per Hörding och Jenny Walthersson stod för belysningen. Rigger för samtliga scener var Lasse Jedermark.

Line upen var intressant och jag tyckte nog att det mesta utom the Pogues och Primal Scream var hyfsat sevärda. Båda dessa akter spelade tyvärr på min scen...

Manu Chao, The Hives, Erykah Badu, The Ark, Kanye West som var de stora dragplåstren gjorde alla helgjutna insatser men överraskningen var ersättarna Teddybears som ersatte Lilly Allen och fullständigt välte stället, hur fräckt som helst!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Ingo: Vad gjorde du för något? Foh?
//Carpvik

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Precis.

Andreas Wilhelmsson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Andreas Wilhelmsson »

Vilka stod som tekniker vid svenska akademin på hbg festivalen? FOH?
/Andreas Wilhelmsson

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Om dom inte hade egna tekniker med sig så var det Gurkan på ljus och killen jag aldrig kommer ihåg namnet på på ljud (frilans från Kristianstad)
Work sucks, send me on tour!

Andreas Wilhelmsson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Andreas Wilhelmsson »

Okej, nej det var inte egna tekniker inte på FOH iallafall, så myclket vet jag
/Andreas Wilhelmsson

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Har precis kommit hem från Creamfields.
Ca 60 000 pers som dansade till 06.00.

Fyra trailers ljud, två scener och sex dans-tält.

Bild 1: En av två generatorer för main stage.
Bild 2-3: Utsikt från main stage. Tälten till vänster på bild 2 är ca. 200 m bort, det röda tältet till höger på bild 3 är ca 1 km bort på andra sidan ett mobilt nöjesfält som var i mitten av festivalområdet.
Huvud dans-tältet var ett kayam-tält samma som var på Kent 2005, dansgolv för ca 15 000 pers.

Total mängd ljud ca:
50 x EAW KF760
60 x EAW SB1000
60 x Funktion One Res5
40 x Funktion One F-218
20 x Funktion One F-221
20 x L'acoustics V-DOSC
20 x L'acoustics SB218
12 x EAW KF850
12 x EAW SB850
10 x EAW KF750
10 x EAW SB750
20 x L'acoustics 115FM
30 x JBL monitorer (vet ej modell)

Jag byggde V-dosc i ett av dans tälten, sedan gjorde jag FOH på scen 2.
Har sovit hela dagen idag efter rivet igår.
Bilagor
253news_image_large.jpg
253news_image_large.jpg (87.8 KiB) Visad 10497 gånger
Bild 3
Bild 3
23-08-07_1741.jpg (132.88 KiB) Visad 10497 gånger
Bild 2
Bild 2
23-08-07_1740.jpg (123.81 KiB) Visad 10497 gånger
Bild 1
Bild 1
23-08-07_1738.jpg (139.58 KiB) Visad 10497 gånger
Jocke Hammar

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Fan vad lådor.........
Vem levererade utrustningen.....???
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Tobbe Friberg skrev:Fan vad lådor.........
Vem levererade utrustningen.....???
Sakerna kom från ett par olika firmor, huvud entreprenör för ljudet var ML executives. ML Executives.
Dom levererade all kontroll och förstärkeri, en del funktion one subhyrdes in från Audio Plus, som levererade till huvud scenen på Glastonbury..

/Jocke
Jocke Hammar

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Hey, Genetech. Svenska gensets från Jämtland. Vi har en i källaren på jobbet. 498KVA. Riktigt coola pojkar.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar