ropelight
-
Andreas Birgerson
- PAR-20

- Kontakt:
ropelight
kan någon rekommendera något ropelight som klarar undervattensbruk (IP67 eller högre) och kanske till o med vet var man kan köpa det?
Hur pass säkert är det att köpa ett IP44-ropelight på "konsum" och täta ändarna ordentligt med silikon? Har någon provat?
Jordfelsbrytare=självklart
Hur pass säkert är det att köpa ett IP44-ropelight på "konsum" och täta ändarna ordentligt med silikon? Har någon provat?
Jordfelsbrytare=självklart
- Daniel Hedman
- PAR-30

- Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
- Kontakt:
-
Andreas Birgerson
- PAR-20

- Kontakt:
- Anders Plato
- PAR-30

- Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
- Kontakt:
Jag är osäker på att det finns ropelight med IP67. Men i vilket fall som helst ska du inte använda ropelight till det här. Av säkerhetsskäl, speciellt om den ska ligga löst i vattnet tillsammans med massa folk som badar.
Sidoemitterande fiberoptik är mycket bättre eftersom du då inte leder ner någon ström i vattnet. Finns många leverantörer av projektorer till sidoemiterande ropelight.
www.Zumtobel.se, www.foxdesign.se eller www.flux.nu borde ha det och Philips vet jag om att de har det.
Sidoemitterande fiberoptik är mycket bättre eftersom du då inte leder ner någon ström i vattnet. Finns många leverantörer av projektorer till sidoemiterande ropelight.
www.Zumtobel.se, www.foxdesign.se eller www.flux.nu borde ha det och Philips vet jag om att de har det.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Daniel Hedman
- PAR-30

- Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
- Kontakt:
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
-
Andreas Birgerson
- PAR-20

- Kontakt:
-
David Göransson
- PAR-36

- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Fungerar säkert jättebra tills det blir någon liten skada på slangen...
Varför inte leta reda på sånt som är anpassat för att dränkas i vatten?!
Varför inte leta reda på sånt som är anpassat för att dränkas i vatten?!
//Magnus - Fegge & Mattes
-
Andreas Birgerson
- PAR-20

- Kontakt:
- Anders Plato
- PAR-30

- Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
- Kontakt:
Fast om du inte har budget för att göra det säkert. Ska du göra det då överhuvud taget?
Med samma resonemang är det också okej och köpa schackel på Biltema om man inte har råd med godkänd schackel...
Det är sin sak och snåla när det gäller det visuella resultatet, t ex genom att välja en enklare armatur som inte ger lika bra ljus.
Men säkerheten ska man inte snåla med och dessutom bryta mot föreskrifter!
Med samma resonemang är det också okej och köpa schackel på Biltema om man inte har råd med godkänd schackel...
Det är sin sak och snåla när det gäller det visuella resultatet, t ex genom att välja en enklare armatur som inte ger lika bra ljus.
Men säkerheten ska man inte snåla med och dessutom bryta mot föreskrifter!
Plato Ljusdesign
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Dumsnålt helt enkelt... Som elektriker så hade jag rivit bort det direkt. Det är förenat med livsfara!!!Andreas Birgerson skrev:Letade men hittade inget IP67-klassatMagnus Jerkrot skrev:Varför inte leta reda på sånt som är anpassat för att dränkas i vatten?!
utöver era tips om projektor till optisk fiber och hade en för ändamålet begränsad budget.
//Magnus - Fegge & Mattes
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Hittar du inget IP67-klassat så skippa tanken då. Det är absulut förbjudet att dränka en IP44 i vatten framförallt om det sär 230V till det. Det kvittar hur mycket försäkringar du har de kommer aldrig betala ut en krona om man gör något sådant korkat.Andreas Birgerson skrev:Letade men hittade inget IP67-klassatMagnus Jerkrot skrev:Varför inte leta reda på sånt som är anpassat för att dränkas i vatten?!
utöver era tips om projektor till optisk fiber och hade en för ändamålet begränsad budget.
Tänk på säkerhetan i första hand låt det andra komma sen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;