Multiverktyg! Gerber? Leatherman?

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Jerker Björn
PAR-30
PAR-30

Multiverktyg! Gerber? Leatherman?

Inlägg av Jerker Björn »

Tjo!

Har nyligen börjat på nytt jobb som elektriker och ser faktiskt ett ganska stort användningsområde för ett multiverktyg nu.
Ett multiverktyg är även nåt jag skulle ha användning för när det riggas scen/ljud/ljus(alla andra har ju en ;)).

Nu till frågan!
Vilket verktyg ska man ha?

Har sneglat både på gerber, victorinox och leatherman och dess olika modeller.
Antal verktyg varierar ju men verktygen kan ungefär samma saker.

Till er som redan har ett multiverktyg så ser jag gärna att ni utvärderar verktygen på verktyget.

Vilket verktyg har ni idag? är ni nöjda med detta eller intresserade av nåt annat? i så fall, vilket?

//vilse i verktygslådan

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag har en Leatherman Charge Ti, med bitset och hela kitet. Ibland har jag önskat mig lite fler bits, ibland en liten hysnyckel, men oftast räcker den rätt bra.

Hade jag hållt på med ljus hade jag nog skaffat mig en Gerber.
"This is the updated input list"

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Jerker Björn »

Ah, liten hylsnyckel är väl nåt man kan sakna men samtidigt är det inte allt för jobbigt att kuta runt med en liten skiftnyckel också, med den och multitågen kan man göra det mesta.. ?

Varför gerber till ljuslelle?
Iofs är jag inget ljushuve(;P) men vad gör gerbern till ett verktyg för ljuspularna?

Hur är verktygen på din Charge Ti, är nåt grymt bra, är nåt rentav dåligt? vad skulle kunna vara bättre?(inom rimliga gränser)

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Själv har jag en Leatherman som jag är väldigt nöjd med. I valet mellan den och en Gerber avgjorde att Leathermanen hade läderfodral. Kanske en konstig anledning, men jag tyckte inte att det skiljde så mycket mellan Gerber och Leatherman så det fick avgöra. I efterhand har jag dock insett att en Gerber är mycket lättare att tappa bort (många vänner har tappat bort sina Gerberverktyg, men ingen jag känner har tappat bort en Leatherman).
Det jag har hört om varför Gerber skulle vara bättre för ljusfolk är att de kan greppa större saker med tången. Har inte jämfört men det kanske stämmer.

Lite tankar bara i största allmänhet...
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Jerker Björn »

Har kollat mera på gerber vs leatherman..

Kollade på Gerber Legend 800 och Leatherman Charge TTi

Gerbern har en större tång än leathermanen medans leathermanen har bitshållare vilket skräller rejält!

Bitshållaren följer dock leathermans egna standard, men det finns adapter så att man kan använda vanliga bits = klockrent.

För min del verkar leatherman vara rätta valet, men frågan är bara vilken modell man ska gå på..

Surge, The wave, Core, Charge TTi samt AL och ALX.

Surge och The wave samt Core är lite större verktyg.
Core har ingen bitshållare.
Surge är en biffigare version av "The Wave" men saknar pressverktyget.

Charge TTi är en kompromiss av AL och ALX

Skillnaden mellan AL och ALX:
Ta Charge AL och ersätt saxen med en kraftig skärkrok på det vågtandade knivbladet, lägg till ytterligare ett dubbelbits och du har en Charge ALX

och enligt bilden har ALX ett "pressverktyg" på tången vilket AL inte har..

Jag tycker nästan att valet står mellan Surge och Charge TTi, om inte lite mer åt Charge TTi då den faktiskt är 120g lättare och har pressverktyget.
Sen för större saker än charge så får man nog gå och hämta "riktiga" verktyg(alternativt ha Charge TTi och en extra skiftnykel?)

Kommentarer? :)

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Jag har en Gerber MP800 som jag är ganska nöjd med. Har på nåt konstigt sätt lyckats bända sönder två verktyg och inte orkat skicka tibblaka på garantin. Men den har alla verktyg som jag någonsin behövt. Det är riktigt bra att tången kan greppa så stora saker, det har varit användbart många gånger. Det enda som jag stör mig på är att den är så tung. Man får dra åt bältet rejält för att inte byxorna ska åka ner.. Jag såg att teknikmagasinet sålde den för 1195:-, betydligt billigare än vad jag gav för den.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Jag har oxå en Gerber MP800 med bitssats...jag är grymt nöjd har haft den i 10år nu....ett trasigt verktyg men klarar mig utan det.....har inget kvitto
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Jag är inne på min fjärde Leatherman. Är man slarvig får man skylla sig själv, så är det bara.

Haft två Wave och två Charge XTi, och en av mina XTi har jag kvar. Som Ian säger, pysslar man med ljus ska man nog ha en Gerber. Smidig tång, lättåtkomlig och bättre greppytor. Käftarna på Leathermans Charge är mycket sämre, och att man kan välja den trubbiga nosen på Gerber verkar smutt. Behöver du kniv/såg/fil snabbt är Lädermannen fin, och den kommer med många funktioner.

XTi saknar sax, och det suger balle. Bitsen använder jag aldrig faktiskt, då har jag hellre med mig en liten bitssats. Ditt multiverktyg ska klara de allra enklaste uppdragen bara, så är det.

Jag har för övrigt i princip aldrig mitt multiverktyg på mig nuförtiden. Finns alltid någon annan som har, och med tanke på min statistik gör jag nog rätt i att lämna tången hemma...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Nils Persson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Nils Persson »

Är det inte så man slarvar bort sitt multiverktyg?
Alltså lånar ut det till humpare och andra som inte har med sig sina egna.

Själv så tycker jag att Wave fungerar bra till det jag behöver (ljustekniker) har iofs inte testat någon annan, då jag fick min Wave för 6 år sedan och har lyckats ha kvar den sedan dess (den har iofs varit hos Outside för reparation 4 ggr men det kostar ju inget så).

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Ja, strö salt i såren du bara Nils :D En av de tre förlorade ligger åtminstone kvar i Älvdalen, från en vinterövning i lumpen, de andra är det humpare som har numera...

Outside är svinbra. Inga kvitton, inget tjafs. Riktig garanti bara.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Nils Persson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Nils Persson »

Ja jag har lyckats att knäcka min på hälften två gången men det är bara att skicka in den och så har man den ny servad och ny slipad tillbaka på en vecka (en jobbig vecka utan sitt multiverktyg).

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Nils: Det händer väll att man lånar ut den men jag brukar vara försiktig med det....man väljer sina lånare eftersom det e ju inte det billigast verktyget man har. Men det har aldrig hänt att den försvunnit...eller ja...jag glömde den på teatern över sommaren en gång men kom tillbaka snabbt igen!

Dawen: Du har nog rätt där, Gerber för ljus och Letherman för ljud...hehe Använder inte min bitssats heller så mycket men det är bra att ha med tar ingen plats i väskan och den kommer till användning ibland
Work sucks, send me on tour!

Skriv svar