d&b prislista och omdöme!
-
Per Johanson
- PAR-64

-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
EAW't hade vi i 2år så det har betalat sig vid det här laget. Vi fick ett bra tillfälle att kränga iväg alla 28lådor i ett svep med steg processor och hela kittet. Så det var inte så mycket att orda om. Lika bra att sälja medans det fortfarande finns ett själigt värde i en sån här anläggning.
Våra nya lådor blir betydligt mindre och det är nog många av er som var och pillade på just våra lådor i Arvamontern på LLB. Första leveransen blir 6st Q1 2stQ7 6st Qsub samt 3st D12. Det var allt som fanns i sverige. Som det ser ut nu så är det tydligen 14veckors leveranstid på allt som heter D&B-Q.
Våra nya lådor blir betydligt mindre och det är nog många av er som var och pillade på just våra lådor i Arvamontern på LLB. Första leveransen blir 6st Q1 2stQ7 6st Qsub samt 3st D12. Det var allt som fanns i sverige. Som det ser ut nu så är det tydligen 14veckors leveranstid på allt som heter D&B-Q.
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

-
Tommy Pettersson
- PAR-56

- Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
1st D12 för Q1Tommy Pettersson skrev:Jag hajar inte hur ni hade tänkt er att det skulle räcka med 3 D12:or för att driva allt det där?
1st D12 för Q7
1st D12 för Q-SUB
Max tre högtalare per kanal, dvs max sex högtalare per steg.
//Magnus - Fegge & Mattes
-
Per Johanson
- PAR-64

-
Tommy Pettersson
- PAR-56

- Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

-
Johannes Tegern
- PAR-46

- Kontakt:
Man rekommenderas bara att köra två lådor per kanal, oavsett om det gäller Q1, Q7 eller Q-sub, men att man kan vid lägre ljudnivåer och vid svala temperaturer köra upp till tre lådor per kanal.
Christoffer: Man kan inte köra 2 Q-sub och en Q7 på en kanal, utan det går åt två kanaler för detta (ett steg alltså). Däremot så kan steget skicka ut detta på en utgång där pin 1 och 2 skickar signal till toppen och pin 3, 4, och 5 skickas till basen. Då får man konfigurera steget så att det används i "mix top/sub"iställer för "dual channel".
Christoffer: Man kan inte köra 2 Q-sub och en Q7 på en kanal, utan det går åt två kanaler för detta (ett steg alltså). Däremot så kan steget skicka ut detta på en utgång där pin 1 och 2 skickar signal till toppen och pin 3, 4, och 5 skickas till basen. Då får man konfigurera steget så att det används i "mix top/sub"iställer för "dual channel".
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Hur lyckas du med det?? Kör du Mix sub/top så går båda steghalvorna åt...Christoffer Carpvik skrev:Tommy: Du kan köra det dubbla, 2 Q-basar och en Q7:a per kanal på steget inte per steg.
//Magnus - Fegge & Mattes
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

-
Gustaf Tydén
- PAR-64

Vi har då inte fått några varningar om att väderlek eller ljudnivå skulle göra det mer eller mindre olämpligt att köra 3st lådor per sida. Skulle det vara så att det måste vara svalt och låg ljudvolym för att man ska kunna köra 3lådor per sida så vore det rent idiotiskt av arva att sälja ett sånt här system till oss då vi varken kan styra över vädrets makter eller att alltid spela svagt. Vi har som sagt köpt ett system vi har inte beställt komponenter. Vi har sagt att så här många högtalare vill vi ha och slutsteg till det! Om det nu skulle vara ett krav att det ska vara svalt när vi använder vårat system så borde väl nån ha kläckt ur sig det eller? det kan ju knappast skada arva att få sälja fler steg.
Jaja vi får väl se om våra steg protesterar när vi kör 3lådor per sida.
Olov på arva tyckte att vi skulle ha ett slutsteg per sida som på ena kanalen drev q-sub och på andra q1 och sen ett steg som drev q7. nu kör vi dock en vagn och drar lite mer kabel..men jag återkommer om våra steg lägger av när vi kör Pa:t på högvarv.
Tjo!
Jaja vi får väl se om våra steg protesterar när vi kör 3lådor per sida.
Olov på arva tyckte att vi skulle ha ett slutsteg per sida som på ena kanalen drev q-sub och på andra q1 och sen ett steg som drev q7. nu kör vi dock en vagn och drar lite mer kabel..men jag återkommer om våra steg lägger av när vi kör Pa:t på högvarv.
Tjo!
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Från Q1 manualen:
Operation with D12
Selecting a Q1 mode in the D12 enables up to two Q1 loudspeakers to be driven by the respective channel. In applications with low continuous levels or low ambient temperatures up tp three cabinets can be connected.
Så ni kanske åker på att köpa ett steg till senare.. Men det funkar väl säkert tills de har fler D12 på lager, kan ju varit därför de inte sa något, eftersom det ändå inte fanns några fler på lager.
Operation with D12
Selecting a Q1 mode in the D12 enables up to two Q1 loudspeakers to be driven by the respective channel. In applications with low continuous levels or low ambient temperatures up tp three cabinets can be connected.
Så ni kanske åker på att köpa ett steg till senare.. Men det funkar väl säkert tills de har fler D12 på lager, kan ju varit därför de inte sa något, eftersom det ändå inte fanns några fler på lager.
//Jonas - ljudoljus.net crew
-
Per Johanson
- PAR-64

-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Visst borde kanske Arva ha informerat om den rekommenderade lasten på stegen, men samtidigt har jag väldigt svårt att förstå att man som köpare inte har läst igenom all tillgänglig information om en produkt (och förslagsvis pratat med andra användare om hur deras riggar är konfigurerade) innan man droppar en halv mille och uppåt på en rigg.
Däremot tror jag (observera, ingen praktisk erfarenhet av systemet) att d&b mest försäkrat sig om sitt rykte genom den rekommendationen och att det går att köra bra starkt innan stegen säckar med den tyngre lasten (tänk utomhusfestival i stekande sydeuropeisk hetta med lite för liten rigg eller liknande).
Däremot tror jag (observera, ingen praktisk erfarenhet av systemet) att d&b mest försäkrat sig om sitt rykte genom den rekommendationen och att det går att köra bra starkt innan stegen säckar med den tyngre lasten (tänk utomhusfestival i stekande sydeuropeisk hetta med lite för liten rigg eller liknande).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Ska det inte gå att köra 3st Q1 eller Qsb på en steg halva. Hmm det låter konstigt det gör jag många gånger även utomhus i värme och det funkar utan problem.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;