Kanske passar bättre under "Off Topic", men vafan. Kranade två föreställningar av Kårspexet på Oscarsteaterns D1 just. Vet inte vilken mjukvaruversion, men...
Hur kör ni som gör stora produktioner på den? Programmerar ni allt (typ EQ mm) i förväg och sen bara åker? Stänger ni av "touch fader to select"? Har ni med er outboardeffekter och outboard-EQ's? Nu har jag bara kört DM2000 och M7CL av de lite större Yamahaborden, och inga andra digitalbord
Det jag gillade med den var att den lät bättre än M7CL och DM2k (kan iofs ha varit PA't också...). Rattarna känns gedignare, och den är på det hela taget "nu ska vi progammera vår musikal på den". Att ha bägge sorters sends on faders var en riktigt bra grej, det gillade jag verkligen.
Men jag störde mig på några punkter:
* Det klickar till, märkbart, när man tar i/ur HPF.
* Inte lätt att hitta EQ till Bus Outputs/aux:ar. Jag kunde inte hitta det när jag letade (behövde knäcka ner lite diskant i sidefills). Visst, man kan insert:a en av GEQ's i Effects, men jag vill gärna ha parametrisk
* Skärmen är inte en touchskärm gjort för rocknroll-teknikern. Hog2 är ungefär en bra storlek på touchskärmsknappar. M7 är på gränsen till för lite. D1:an borde ha en fastbunden stylus till varje skärm (för man irrar alltid bort sin penna)
* Touch fader to select måste man verkligen vänja sig vid. Nu ska jag redigera EQ, slå på soloknappen för att välja kanalen, börja vrida, aj där kom jag åt en annan kanal med handen... (å andra sidan vill jag nog inte mixa utan den)
* Ingen motsvarighet till "Home/Meters" som på DM2k eller 01V, dvs "Ta mig bort härifrån" när man irrat in sig bland sends on faders/konstiga submenyer.
* Inte enkelt att mappa upp tap-tempo till en knapp. Å andra sidan ett jätteflexibelt makrosystem. Jag tyckte inte riktigt att reverberna lät så jättekul (på den här heller, snälla kan inte nån mixertillverkare skeppa med TC eller Lexiconalgoritmer per default), så jag körde med den externa 480:n (bliss!)
* UI't är på det hela taget rätt plottrigt.
Jag ser verkligen varför man använder den till långkörande musikaler (Som Singing in the Rain), men som "live"-bord känns den lite väl apig.
Digico D1
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Digico D1
"This is the updated input list"
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt: