Avståndsmätare

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Timo Raita
Rookie
Rookie
Kontakt:

Avståndsmätare

Inlägg av Timo Raita »

Ska köpa in en ny avståndsmätare och har kollat på Leicas Disto A5.
Någon som har förslag på andra mätare? Priset på A5 är ca 3000 kr vilket känns lagom.
F430 is the shit!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Det finns väl i princip Leica som du redan hittat, Bosch och Hilti att välja på. Skulle gissa att Hilti är dyrast av dessa, Bosch har lite kortare räckvidd och Leicas nyare modeller verkar vara en bra kompromiss med sökaren och allt.

Behöver du verkligen 200m är min fråga. Jag tycker man sällan mäter saker över 50 meter men det kanske bara är jag. Bosch har en modell som heter DLE 50 som kostar ca 1400 + moms. Max 50 meter. Hiltis PD38 är också slick men säkert ca dubbelt så dyr.
Senast redigerad av 1 Per Johanson, redigerad totalt 0 gånger.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Vi har en likadan. Den funkar OK. Jag har faktiskt inte jämfört den med andra, men den gör sitt jobb lixom.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Vågar man fråga vad den ska användas till? Känns för mig som om det inte riktigt handlar om ljud eller ljus, men jag kna ha fel...
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Hur långt är det till delayet, hur högt sitter gridden, hänger SR och SL PA på samma höjd, får scenen verkligen plats? Vill du har fler exempel?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Johannes Nordgren »

Bosch har en som bara kostar ett gäng hundralappar, visserligen går den inte 200meter men vi har AB-testat upp till 100m med lysande resultat. Kolla hos Clas Ohlsson.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Jag har en Hilti PD30 och är väldigt nöjd.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

David Wennberg skrev:Jag har en Hilti PD30 och är väldigt nöjd.
Var inte det ditt onödigaste inköp eftersom du endast hade använt den en gång? :wink: Men det är klart, man kan ju vara väldigt nöjd efter första användandet också, men kanske lite svårt att säga hur bra en produkt är om man inte har använt den vid fler tillfällen.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Dawen: Men den funkar inte så jättebra inuti tält. Hagström svor som fan över det på Atlantis i när vi försökte ta reda på hur snett bulgarerna hade satt tältet och hur skevt GS hade satts upp. (med reservation för att jag minns att det stod Hilti på den och inte vilken modell det var.
Per Johanson skrev:Hur långt är det till delayet, hur högt sitter gridden, hänger SR och SL PA på samma höjd, får scenen verkligen plats? Vill du har fler exempel?
Jag vill ha verktyget "Räkna ut hur mycket kabel som går åt". Den ska ta hänsyn till kabelväg stagebox/FoH, om man måste förbi konstiga hål för att brandridån inte ska klippa kablarna, hur många subtrunkar firman man hyr av har tagit dit (trots att firman som har hand om teatern påstår att de bara räknat med de 15 mic:ar jag hyr av dem och inte alla 34 kanaler jag gör av med, men ändå slänger dit tre piskor), huruvida man kommer åt analogutgångarna på FoH på digitalmixern mm. Bonuspoäng om den kan ge mig längder för "hur mycket som räcker" samt "hur mycket som räcker om man drar jättesnyggt".

(Nej, jag är inte lite bitter efter idag...)
"This is the updated input list"

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Per Johanson skrev:Hur långt är det till delayet, hur högt sitter gridden, hänger SR och SL PA på samma höjd, får scenen verkligen plats? Vill du har fler exempel?
Det är lungt! Men smart, man lär så länge man lever, trots att jag kanske borde kunnat tänka ut det själv om jag hade försökt... :)
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Jonas Larsson skrev:Var inte det ditt onödigaste inköp eftersom du endast hade använt den en gång? :wink: Men det är klart, man kan ju vara väldigt nöjd efter första användandet också, men kanske lite svårt att säga hur bra en produkt är om man inte har använt den vid fler tillfällen.
Att man använder en produkt sällan gör väl inte produkten dålig, eller?

Fortfarande väldigt nöjd med den. Däremot skulle jag egentligen vilja ha en avståndsmätare med inbyggt gyro, men det vet jag inte ens om det finns. Mäter man från snett underlag får man ju ett dåligt värde - en till anledning till att använda måttband istället för laser då man mäter trimhöjd på t.ex. pa:n.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar