Ytan som behöver täckas in är en vanlig fotbollsplan där både plan och publik ska täckas in. Kanske ett PA torn mitt på plan med 360 graders täckning
Ljud under fotbollscup
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ljud under fotbollscup
Har fått en förfrågan gällande speakerröst/bakgrundsmusik vid en lokal fotbollscup, frågan är om det fungerar med konventionella högtalare eller om man ska försöka få tag på gamla hederliga trattar, vad hade ni använt er av? Många eller få ljudkällor?
Ytan som behöver täckas in är en vanlig fotbollsplan där både plan och publik ska täckas in. Kanske ett PA torn mitt på plan med 360 graders täckning
//Jonas - ljudoljus.net crew
- Daniel Ekstam
- PAR-36

- Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu - Ort: Borlänge
- Kontakt:
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
-
Per Johanson
- PAR-64

Har du ljudkvalitetskrav kan du i princip glömma trattarna. Är det bara speakerröst fungerar de hyfsat. Tricket är, som vanligt, att få upp dom så högt som möjligt så att du kan gasa allt vad dom orkar med. De har inte någon brutal verkningsgrad eller är speciellt smalstrålande och tål dessutom inte speciellt mycket effekt... Skit med andra ord!
Men;
Grejen är ju att om man lyckas pilla upp dom på rätt ställe (så att du inte har ihjäl folk i närheten) så kan de spela ungefär lika starkt som en hyfsad PA-låda, men den kostar 1/15 del eller något liknande och med ett högvoltssytem så kan du sprida ut dessa över stora ytor utan att för det behöva lokala förstärkare.
Du ska använda så få ljudkällor som överhuvudtaget möjligt. Det är en huvudregel som är en tumregel som nästan inte är en dumregel.
Det man misstar sig på varje gång (tycker jag) är den sk kallade Inverse square law dvs att ljudtrycket avtar med kvadraten på avståndet eller 6 dB per fördubblat avstånd vid en punktformig ljudkälla. Det är svårt att greppa att det upplevda ljudtrycket minskar lika mycket i dB mellan 8 och 16 meter som mellan 32-64 meter och av någon anledning tycker jag att det är tydligare med trattar.
Med tanke på den kackiga ljudkvaliteten så rekommenderar jag verkligen att gödsla på med antalet trattar (lite kamfilter gör liksom inte så mycket), kliver du ur HF-spridningen så dör allt vad läsbarhet av omedelbart.
Det finns en väl fungerande installation i en stad nära dig som jag kan förevisa vid tillfälle.
Men;
Grejen är ju att om man lyckas pilla upp dom på rätt ställe (så att du inte har ihjäl folk i närheten) så kan de spela ungefär lika starkt som en hyfsad PA-låda, men den kostar 1/15 del eller något liknande och med ett högvoltssytem så kan du sprida ut dessa över stora ytor utan att för det behöva lokala förstärkare.
Du ska använda så få ljudkällor som överhuvudtaget möjligt. Det är en huvudregel som är en tumregel som nästan inte är en dumregel.
Det man misstar sig på varje gång (tycker jag) är den sk kallade Inverse square law dvs att ljudtrycket avtar med kvadraten på avståndet eller 6 dB per fördubblat avstånd vid en punktformig ljudkälla. Det är svårt att greppa att det upplevda ljudtrycket minskar lika mycket i dB mellan 8 och 16 meter som mellan 32-64 meter och av någon anledning tycker jag att det är tydligare med trattar.
Med tanke på den kackiga ljudkvaliteten så rekommenderar jag verkligen att gödsla på med antalet trattar (lite kamfilter gör liksom inte så mycket), kliver du ur HF-spridningen så dör allt vad läsbarhet av omedelbart.
Det finns en väl fungerande installation i en stad nära dig som jag kan förevisa vid tillfälle.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
När jag jobbade aktivt så hade jag fixat ett specialhorn.
Det var JBN (den beryktade ljudtaks mannens konstruktion) som hade tillverkat ett plasthorn som det satt en JBL 2446 driver i.
Öppningen var ca 100x80cm samt 150cm långt horn.
Jag hade 6st sådana uppmonterat på en saxlift som jag hyrde på cramo.
Fungerade klockrent, om jag inte minns fel så delade jag dom vid 750hz
Det spelade lekande över hela plan och det funkade med enklare musik oxo
Det var JBN (den beryktade ljudtaks mannens konstruktion) som hade tillverkat ett plasthorn som det satt en JBL 2446 driver i.
Öppningen var ca 100x80cm samt 150cm långt horn.
Jag hade 6st sådana uppmonterat på en saxlift som jag hyrde på cramo.
Fungerade klockrent, om jag inte minns fel så delade jag dom vid 750hz
Det spelade lekande över hela plan och det funkade med enklare musik oxo
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jag hadde satsat på att bygga ett torn med vanliga lådor och sen åt det hållet som e längst så skulle jag ha använt något mer "lång kastande" Typ en Comunity R2 som har en god frekvens gång. Skulle det krisa med avståndet så skulle det bli även ett Dely torn.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Jonas Klingberg
- Rookie

- Kontakt:
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ljudkvaliteten till trots så skulle jag faktiskt gå mot strömmen och satsa på trattar. Trettio watt smalbandigt röstfrekvensområde ur en tratt kan skära igenom och funka med god hörbarhet på längre avstånd än betydligt dyrare och - på nära håll - mer välljudande lådor.
Men precis som Per säger är användningsområdet ganska begränsat till just tal. Krävs något som liknar välljud för exempelvis bakgrundsmusik så behöver du komplettera med konventionella fullrangehögtalare. Bakgrundsmusik behöver ju å andra sidan sällan ljuda särskilt högt, så du kommer antagligen undan med ganska sparsam bestyckning.
Men precis som Per säger är användningsområdet ganska begränsat till just tal. Krävs något som liknar välljud för exempelvis bakgrundsmusik så behöver du komplettera med konventionella fullrangehögtalare. Bakgrundsmusik behöver ju å andra sidan sällan ljuda särskilt högt, så du kommer antagligen undan med ganska sparsam bestyckning.
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
-
Bengt Norling
- PAR-64

- Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.
D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80
Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4
Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2
Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24
Midas: Pro2, M32, DL251,
Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000 - Ort: Leksand