Mixerbord -> Fasvändarknapp
-
Hans Alleus
- Rookie

Tänkte att jag skulle vara riktigt tråkig och återvända till början av tråden. Den knapp som avses (oavsett vad man vill kalla den) är också riktigt användbar när man kör flera myggor. De fasfel som gärna uppträder med två aktörer/sångare nära varandra kan minskas om man vänder en av kanalerna. (Förresten, fasfel kanske inte är rätt ord... Det låter i alla fall tunt och otydligt...)
-
Jerker Björn
- PAR-30

-
Per Johanson
- PAR-64

Fas är alldeles rätt för vad är det som händer? Jo, samma källa, skådespelare A's röst, når först hans egen mikrofon och därefter, med en fördröjning motsvarande avståndet mellan hans egen mick och skådespelare B's mick nås även denna. Fasfelet blir troligtvis bättre (eller i alla fall annorlunda) om man skiftar polaritet, felets art kommer att variera med avståndet mellan mickarna och även effekten av polaritetsvändningen.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Dessutom kommer det att variera med gainen de respektive myggorna emellan. Står de tillräckligt nära varandra så kan det ibland vara idé att nästan helt (eller faktiskt helt och hållet) dra ner den ena myggan i mixen.
Jag hade en skådespelerska som låg med huvudet i en annan skådespelares knä vid ett tillfälle, vilket medförde precis så mycket fasfel att det inte hjälpte med polaritetsvändning alls. Det funkade kalas med att bara använda den ena myggan i och med att hon som låg i knäet projicerade rösten rätt in i myggan på den andra skådespelarens kind. Nivåerna blev då helt lagom.
Har man ett digitalt mixerbord med delay på ingångarna så går det ju att finlira lite mer med att undvika diverse utsläckningar. Någonstans kommer fasproblemet iofs ändå att finnas, men att placera det vid minst problematiska frekvens med delay är ofta en hyfsad lösning.
Jag hade en skådespelerska som låg med huvudet i en annan skådespelares knä vid ett tillfälle, vilket medförde precis så mycket fasfel att det inte hjälpte med polaritetsvändning alls. Det funkade kalas med att bara använda den ena myggan i och med att hon som låg i knäet projicerade rösten rätt in i myggan på den andra skådespelarens kind. Nivåerna blev då helt lagom.
Har man ett digitalt mixerbord med delay på ingångarna så går det ju att finlira lite mer med att undvika diverse utsläckningar. Någonstans kommer fasproblemet iofs ändå att finnas, men att placera det vid minst problematiska frekvens med delay är ofta en hyfsad lösning.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
Jag måste använda ord
när jag talar till er!
Tänk er kaptenen
på en galeas, en hukarejakt,
en skonare, en brigantin,
en fregatt, en korvett, en snau
med molnet av segelduk över sig:
gaffel- och bomsegel,
toppsegel, stagsegel,
skothorn, fallhorn, halshor
När det blåser till storm
kan han väl inte bara peka
med handen
och ropa: Ta ner dom där!
Det skulle se ut.
Snickaren har en låda med fackord
Muraren sina
och den som skall styra en stat
kan väl inte bara gasta i stormen:
Dom där sitter fel! Reva dom där!
Jag måste använda ord
när jag talar till er
Ni måste lära er ord.
Ur Oktoberdikter, av Lars Forsell
Q.E.D.
när jag talar till er!
Tänk er kaptenen
på en galeas, en hukarejakt,
en skonare, en brigantin,
en fregatt, en korvett, en snau
med molnet av segelduk över sig:
gaffel- och bomsegel,
toppsegel, stagsegel,
skothorn, fallhorn, halshor
När det blåser till storm
kan han väl inte bara peka
med handen
och ropa: Ta ner dom där!
Det skulle se ut.
Snickaren har en låda med fackord
Muraren sina
och den som skall styra en stat
kan väl inte bara gasta i stormen:
Dom där sitter fel! Reva dom där!
Jag måste använda ord
när jag talar till er
Ni måste lära er ord.
Ur Oktoberdikter, av Lars Forsell
Q.E.D.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
- Lars Wernlund
- PAR-20

Det är inte en fasvändarknapp. Om det var en fasvändarknapp så hade det även behövts en ratt med vilken du definierade vilken frekvens du ville fasvända.Nicke Löfgren skrev:Må det diskuteras hit å dit!
Om man i verkligheten tar 2st lika mickar och "fas/polvänder" den ena och man snackar i den så halveras "volymen".
Varför? Signalen är i 180grader förstjuten jämnfört med den andra.
Samma sak blir det om du har EN mic fast ena utgången är omkastad.. 2/3 eller hot/cold eller Pos/neg
Jag förstår inte riktigt vad denna tråd går ut på? Talades inte om "fasvändarknappen"??
Fasförskjutning är i praktiken en delay*. Om du har en 1 Hz signal och försenar den 0.5 sekunder så må den på dit oscilloskop se ut som din originalsignal fast polaritetsvänd, men i själva verket kommer ljudet 0.5 sekunder senare. Lägg sedan en 3Hz signal ovanpå din 1Hz så kan du försöka hitta en delay som får det att se polaritetsvänt ut..
Polaritetsvändning är ett fultrick. Som att prova att vända på kontakten i eluttaget och se om radio får bättre mottagning. Men skulle det funka så varför inte?
* om du inte genererar ljudet själv digitalt, då kan du fasförkjuta i frekvensdomänen, men det låter sig inte göras i realtid mellan en mikrofon och en högtalare
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet