Jass & Blues festivalen -07

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Göran Larsson
PAR-20
PAR-20
Presentation: "Faan vi arbetar inte, vi spelar musik!!!" - Punkrockaren Trindeman Lindeman

Inlägg av Göran Larsson »

Tack Daniel!!

Det var jazzfestival här i Lkpg i helgen. Vi gästades bla av Esbjörn Svensson som hade sju(!) mickar i flygeln!!!
Dawen var mickman och har säkert mer info om vad som användes.

EDIT: Delad tråd från Flygelmickning

//Jonas

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Det var sju kanaler flygel, men fem mikar. Två 391:or, en 57:a och två Shertler, och två kanaler pod. Åke som mixar det hela använde en barcus berry-preamp till någonting av det också - det var lite för mycket annat som hände för att jag skulle hinna fördjupa mig i setupen :)

Oerhört duktiga musiker för övrigt, och underbara att arbeta med!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Tyckte väl att jag såg dig där nere på scenen Dawen. Härlig festival och mycket härliga band. På tal om e.s.t. så stod jag uta i foajen och lyssnade på Hoffsten, då var det en gubbe bakom mig som envist försökte övertyga en vän om att: -e.s t har 52 mickar på sitt piano, visste du det?
Förmodligen hade han väl hört fem och två och inte 52.
Kul anekdot och lite offtopic.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Göran Larsson
PAR-20
PAR-20
Presentation: "Faan vi arbetar inte, vi spelar musik!!!" - Punkrockaren Trindeman Lindeman

HIHIHI!!

Tack Anders
Alltid kul med anekdoter.
Hur mycket han du se och vad tyckte du, ur "vår" synvinkel? PMa gärna.
/Göran

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Nästa gång kommer du och hejar Anders!

Låter jobbigt med 52 mikar i en flygel. Apropå anekdoter kan jag meddela att vi förutom två killar från LA Rental (som var precis lika bra som de alltid varit då jag stött på dem, cred!) hade en flygelstämmare på plats under festivalen, som i vår set change stämde flygel efter att Esbjörn varit där och spelat. Inte varje dag man träffar på sånt backlinefolk! :)

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige

Inlägg av Krister Hedgren »

Jo 52 mikar i en flygel låter väldigt mycket för mycket, det är väl nästan en mic på varje tangent/sträng (har inte koll på hur många strängar det är i en flygel.) men med tanken på vad dom använde för bord till dom scenerna så kan dom inte ha räckt till hur dom än hade gjort, för vad jag såg så var det väl ett M7LC och någon mindre Yamaha mixer dom använde. Tyckte jag såg dig dawen när det ni satt och käkade i lokalen intill garden, jag var själv där och jobbade för A-ljudet.
Mycket trevligt folk som man träffade..

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Normalt är en pianoklaviatur på 88 tangenter men även 97 och 92 används.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Dawen: Jag kommer och hejar nästa gånga jag ser dig! Vart det än är!

Krister: I foajen fanns ett M7CL och ett Dm1000 med två ADHD (AD8H) preampar. Men i konsertsalen använde de väl husets D5a så de skulle väl klarat 52 mickar rent teoretiskt... :D

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Krister: Nästa gång hejar du! Alltid kul att sätta ansikten på namn.

I K-salen hade vi inte ADHD, men en S5 på monitor och husets D5:a. Även om 52 mikar vore möjligt så tror jag nog att man ska byta jobb om man inte lyckats få en flygel låta bra utan att använda tio kanaler.

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige

Jamen visst det kan göra! Om du kommer ihåg så hade jag en röd New era keps och en svart A-ljudet T-shirt.... men men det var offtopic....
Hehe jorå det är väl värt att tänka tanken iaf, snacka om extra arbete..

Göran Larsson
PAR-20
PAR-20

Ehhh...
Vi kanske skulle starta en J&B07-tråd.
/G.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Dawen: Vem var det som körde monitor i K-salen? Tony Borg?

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30

Vilka var där och besökte allting samt arbetade med tekniken runt omkring?

Jag själv var där och körde ljud åt A-ljudet på dom mindre scenerna...

Vad användes för utrustning över allt?

Såg i garden att det var EAW rakt igenom det var väl ett 750 system men vad var det lilla line array för något system, det var ju också EAW¨.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Antar att det lilla EAW LA:t är KF-730 (Chansar utan att ens ha varit där men eftersom SF äger ett sånt antar jag det)
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Anders: Jepp.

Niklas Svensson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Niklas Svensson »

Trevligt med en massa folk som var där.
Jag var där bland annat, men det vet du Krister ;)
Alla andra är idioter tills det motsatta är bevisat.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Re: Jass & Blues festivalen -07

Krister Hedgren skrev: Vad användes för utrustning över allt?
Nu ska vi se om jag kommer ihåg, någon som var där och jobbade får väl rätta mig om jag har fel. Tar de stora scenerna.

I foajen satt två d&b Q7-system tillsammans med någon sub, tror att det var Q-sub. Mixerbord var ett M7CL till ena och ett DM1000 till andra scenen.

I Garden satt ett KF730 på ena och ett KF750 till andra scenen. FOH-mixer var ett Soundcraft MH4.

Konsertsalen satt som sagt husets Digico D5 och Meyer M2D(?) array.

I Atmosfär fanns 4 MSL-4 med tillhörande sub samt ett LS9-16.

Tror att jag har fått med det mesta på de stora scenerna, vilka det var som mixade och monitorbiten har jag inte så mycket koll på, men det kan någon annan fylla i med.

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30

Japp, det kan nog stämma ganska bra och på alla andra små scener så var det A-ljudets Zeck lådor, gamla men fungerande och som mixerbord användes det Yamaha mixrar lite olika modeller kollade inte något värst vidare på vad det var, analoga iaf, samt 2st Allen Heat Mix Wizard 16:2

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Har A-ljudet någon som gör B-ljud?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Göran Larsson
PAR-20
PAR-20

Hej Per
Bara under fredagen, då det var vår gemensamme vän "balettfjollan" Malmberg som tillhandahöll tjänsten!!! :lol: *blä*

Ha en fortsatt trevlig påsk och hälsa snyltgästen.

/G.

Skriv svar