Lite bilder från nuvarande turne

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Lite bilder från nuvarande turne

Inlägg av David G. Åhman »

Tänkte jag skulle ta efter Hasses goda exempel och dela med mig lite av nåra bilder från ett gig igår i Stenungsund norr om Göteborg. Är just nu ute på turné med Sofia Karlsson Band.

Bandet består av Sofia som sjunger och spelar bouzoki och flöjter.
Olle som spelar bas och slagverk (Pandeiro och Kajon), Lisa som spelar fiol och Esbjörn som spelar cittern och fiol.

Sofia sjunger visa/folkmusik. Både hon och bandet är väldigt duktiga och en fröjd att jobba med ;)

Här är bildtexterna:

Bild 1:
Såhär vackert ser det ut. Utljud är en liten Kling&Freitag-rigg bestående av en SW112 (12" sub) och en CA1001 (10"+1" top) per sida. Multi är en egenhändigt ihopbyggd, för närvarande knepig variant. 13/7, 30m med ström. Anpassad för mixerbordet till de gig (likt dessa) där bordets in och utgångar räcker.

Bild 2:
Som sångmikrofoner används 4st KMS105. Till basen använder jag en KSM137, samt inbyggd pickup. På pandeiron (ser ut som en tamburin med trumskin, ungefär) använder jag en Beta98, definitivt bästa pandeiromikrofonen jag vet. På Kajon (låda man sitter på och spelar) har jag en Audix D4.

Bouzokis och Citterns lineas via Countryman DI. Fiolerna har RAMSA (Panasonic) S2-mikrofoner (musikernas egna). Låter faktiskt löjligt bra för sitt pris! Finns inte att få tag på i Sverige längre dock.

Bild 3:
Här ligger monitorerna. Från vänster: en K&F CA1001, följt av två CA1215 i stereo, därefter ytterligare en CA1001 och till sist en CA1215 till. Alltså fyra system varav ett i stereo. Samtliga lådor låter väldigt bra, anledningen att vissa fått CA1215 är att den lådan (12"+1.5") har ytterligare sjuss i sången, där CA1001 ibland kan låta lite "för snyggt".

Bild 4:
Här syns stegracket som fn. innehåller en Xilica DCP3060-processor till utljudet. Leverans av Kling&Freitag orginalprocessor väntas snart..

Utljudet (toppar + sub i mono) samt det sista monitorsystemet drivs av ett LAB FP10000Q. Övriga monitorer drivs av ett gammalt LAB1200.

Bild 5:
Mixplats består av en 01V96, ett M2000 och en behringer ADA8000 (för extra monitorsend). Dessutom har jag med mig min laptop för att kunna styra effekterna i bordet. Det är Yamahas ADD-ON-paket "Channel strip" jag använder för att få 4 kanaler Yamaha 260 (dbx160)-kompressorer och en 6-bands parametrisk EQ (som ska föreställa nån gammal neve-historia). Funkar smidigt som master-EQ. I datorn kör jag även MacFOH med en Earthworks M30BX samt Qlab för låtordningar och anteckningar.
Bilagor
Bild 1
Bild 1
scen.jpg (34.02 KiB) Visad 5279 gånger
Bild 2
Bild 2
pascen.jpg (35.14 KiB) Visad 5279 gånger
Bild 3
Bild 3
front.jpg (23.29 KiB) Visad 5279 gånger
Bild 4
Bild 4
pa.jpg (31.64 KiB) Visad 5279 gånger
Bild 5
Bild 5
mixplats.jpg (38.32 KiB) Visad 5279 gånger
Senast redigerad av 1 David G. Åhman, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Bildtexterna verkar ha kortats ner.
"This is the updated input list"

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

ordnat..

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Bilder är alltid trevligt
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Hur funkar QLab för dig? Jag har funderat på att gå över från SCS+ till QLab.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Qlab funkar jättebra. Samtidigt som jag använder det ju inte direkt till raketkirurgi, har ju bara 15 låtar på rad (med kommentarer) som jag steppar fram med mellanslag.. Någon gång har jag haft intro på ett par av cuerna.. Funkade bra.

Något jag inte fått till är att kunna lägga en hög med låtar (bakgrundsmusik) i en cue-grupp, som sedan fadas bort av nästa cue (och kanske övergår till ett intro). Det hade vart smidigt många gånger. Men det lyckas jag inte med utan har fått krångla mig med iTunes och hoppa tillbaka till qlab osv..

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

David G. Åhman skrev:Q
Något jag inte fått till är att kunna lägga en hög med låtar (bakgrundsmusik) i en cue-grupp, som sedan fadas bort av nästa cue (och kanske övergår till ett intro). Det hade vart smidigt många gånger. Men det lyckas jag inte med utan har fått krångla mig med iTunes och hoppa tillbaka till qlab osv..
Just det där kan SCS+ rätt bra.

Skriv svar