Eventide H3000
-
Jocke Hammar
- PAR-36

- Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
- Kontakt:
Eventide H3000
Står här i kylan i Läkerol arena och har lite problem.
Till er som är födda före H3000 tillverkades kommer en fråga.
Jag har ett intermittent brus på ibland upp till +20dB på utgångarna, det skiftar lite i karaktär när man byter program.
Det ligger inte på ingången utan det skapas på digitalsidan i burken.
Någon som har haft samma problem och vet vad man kan göra?
/Jocke
Till er som är födda före H3000 tillverkades kommer en fråga.
Jag har ett intermittent brus på ibland upp till +20dB på utgångarna, det skiftar lite i karaktär när man byter program.
Det ligger inte på ingången utan det skapas på digitalsidan i burken.
Någon som har haft samma problem och vet vad man kan göra?
/Jocke
Jocke Hammar
-
Jocke Hammar
- PAR-36

- Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
- Kontakt:
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Det låter som AD DA omvandlarna som brusar. Sitter det inte nåfon OP eller något som tar emot den balanserade signalen? Den kan oxå ge brus ifrån sig.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Jag undrar det jag. Om bruset är intermittent och så starkt som uppåt +20 motsvarar det 0 dBFS och skulle kunna vara resultatet av något digitalt klockfel ungefär var som helst i maskinen. Brus från omvandlare brukar vara lägre och konstant. En fingervisning kan vara om bruset helt ersätter nyttosignalen, eller om den finns kvar i "skuggan"?Marcus Jönsson skrev:Det låter som AD DA omvandlarna som brusar. Sitter det inte nåfon OP eller något som tar emot den balanserade signalen? Den kan oxå ge brus ifrån sig.
-
Jocke Hammar
- PAR-36

- Kontakt:
Jag är inne på Mikaels linje det är där det brukar ligga när det låter så här.
Det är säkert en lödning och inte komponentfel, för värmning/kylning av enskilda komponenter verkar inte ha någon inverkan. Den betedde sig likadant i början på förra veckan men slutade bråka utan anledning efter en halv dags hot om utvisning och diverse andra öden.
Tänkte mest om det var någon som klockrent har haft samma fel och lyckades fixa det lite kvickt och enkelt. Den får helt enkelt ta tåget hem och så får vi kalla in en avbytare.
/Jocke
Det är säkert en lödning och inte komponentfel, för värmning/kylning av enskilda komponenter verkar inte ha någon inverkan. Den betedde sig likadant i början på förra veckan men slutade bråka utan anledning efter en halv dags hot om utvisning och diverse andra öden.
Tänkte mest om det var någon som klockrent har haft samma fel och lyckades fixa det lite kvickt och enkelt. Den får helt enkelt ta tåget hem och så får vi kalla in en avbytare.
/Jocke
Jocke Hammar
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
Mycket troligt att det kan vara det....testa anslutningarna, knacka lite försiktigt på komponenterna. Ta en skruvmejsel och vänd på den..knacka runtJocke Hammar skrev:Jag är inne på Mikaels linje det är där det brukar ligga när det låter så här.
/Jocke
-
Jocke Hammar
- PAR-36

- Kontakt:
-
Jocke Hammar
- PAR-36

- Kontakt:
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.