Talarstolsmikrofon med motor
-
Per Johanson
- PAR-64

- David Wennberg
- PAR-64

- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
*headshot*David Wennberg skrev:Jag antar att nästa steg är huruvida man kan köra talarstolsmikrofonen från följeplats eller inte
//Magnus - Fegge & Mattes
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Det verkar som forumet fått sitt första riktigt stadiga internskämtDavid Wennberg skrev:Jag antar att nästa steg är huruvida man kan köra talarstolsmikrofonen från följeplats eller inte
Se så bra det kan bli när en urspårad diskussion för deltagarna närmare varandra med humorns hjälp!
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
Okej, nu har det hänt mycket sen jag kollade tråden sist,
Jag tror att det kan fungera helt okej med att talarstolsmiken pratas i, dock så är det ganska ofta som folk inte pratar i den och om man stöter på en lite längre person så känns den rösten ofta tanigare och en kortare person kan få miken mitt ansiktet, (ganska extrema exempel men jag hoppas ni förstår hur jag menar),
David: Intressant tanke med att dämpa talarstolen, hur tänker du dig?
Och alla ni andra, spelar det någon som helst roll ifall detta är nått som ni tycker är bra eller dåligt? Jag har frågat efter om någon känner till en lösning eller har tips på hur man bygger den!? Då är resten skitsamma. (ursäkta)
Jag tror att det kan fungera helt okej med att talarstolsmiken pratas i, dock så är det ganska ofta som folk inte pratar i den och om man stöter på en lite längre person så känns den rösten ofta tanigare och en kortare person kan få miken mitt ansiktet, (ganska extrema exempel men jag hoppas ni förstår hur jag menar),
David: Intressant tanke med att dämpa talarstolen, hur tänker du dig?
Och alla ni andra, spelar det någon som helst roll ifall detta är nått som ni tycker är bra eller dåligt? Jag har frågat efter om någon känner till en lösning eller har tips på hur man bygger den!? Då är resten skitsamma. (ursäkta)
//Carpvik
- David Wennberg
- PAR-64

Heltäckningsmatta och PL400, eller motsvarande lösning. Du får ju massvis med reflexer in i miken annars (eller ja, det beror ju lite på hur rundupptagande den är, men reflexer får du). Det är ungefär samma sak som Thieme tipsade om tidigare när vi diskuterade virvelmikning utan att få läck från hihat, fast det här gången är det reflexer vi inte vill ha.
Om rösten blir tanigare, beror det då på att man använt en dynamisk mikrofon som har en proximityeffekt, eller handlar det bara om nivå?
Om rösten blir tanigare, beror det då på att man använt en dynamisk mikrofon som har en proximityeffekt, eller handlar det bara om nivå?
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

David: Det handlar om nivån, det är en kyrklokal som är stenväggar och trägolv (=studsar). Talarstolsmikrofonen har dom haft problem med att den väldigt enkelt rundar, och det är när du behöver dra på mycket, därav kom den här idén från en kille och jag tänkte kolla upp den.
Tanken var väl att istället för att behöva dra på så förjordat så kan man skicka miken närmre ljudkällan....
Tanken var väl att istället för att behöva dra på så förjordat så kan man skicka miken närmre ljudkällan....
//Carpvik
- David Wennberg
- PAR-64

-
David G. Åhman
- PAR-36

Om en mikrofon har proximityeffekt beror inte på om den är dynamisk utan på vad den har för upptagningskaraktäristik. En hypernjure har mer proximityeffekt än en vanlig njure, och en rundtagande mik har ingen alls..David Wennberg skrev:Om rösten blir tanigare, beror det då på att man använt en dynamisk mikrofon som har en proximityeffekt, eller handlar det bara om nivå?
- David Wennberg
- PAR-64

-
Niklas Olsson
- PAR-20

- Kontakt:
Är inget alternativ att lägga "heltäckningsmatta" på talarstolen/podiet. I det flesta fall där det skulle vara aktuellt med en motoriserad mic så finns det allt som oftast folk som är väldigt noga med hur det ser ut...
Och angående folk som vrider och vänder på micken själva så kommer vi ju plötsligt till varför man kanske skall köpa riktigt grejor som tål detta.... skippa Elfa och hemmarbygge för f*n....
Och angående folk som vrider och vänder på micken själva så kommer vi ju plötsligt till varför man kanske skall köpa riktigt grejor som tål detta.... skippa Elfa och hemmarbygge för f*n....
-
Per Johanson
- PAR-64

Nu är jag inte riktigt med på snusket tror jag. Hur i hela fridens namn skulle det kunna synas för publiken att man klär in insidan av en talarstol med snygg svart eller grå matta? Har gjort detta vid ett par tillfällen vid hyfsade high profile gigg utan en kommentar från någon om några estetiska problem.
Skulle vilja hävda att det bästa sättet att lösa problemet med motoriserade mickstativ ÄR hemmabyggen. Två Schoepskapslar (en omni och en njure) samt något som tål brutala ljudtryck och så någon smart mekanisk konstruktion för själva stativet är nog det jag skulle använda om pengarna fanns.
Skulle vilja hävda att det bästa sättet att lösa problemet med motoriserade mickstativ ÄR hemmabyggen. Två Schoepskapslar (en omni och en njure) samt något som tål brutala ljudtryck och så någon smart mekanisk konstruktion för själva stativet är nog det jag skulle använda om pengarna fanns.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

-
Niklas Olsson
- PAR-20

- Kontakt:
-
Per Johanson
- PAR-64

Scoeps kapslarna kostar väl kanske 15 tissetassar stycket med preamp och att få bysmeden att smälla ihop något som verkligen lirar och är styrbart på något smart sätt är väl inte helt enkelt eller gratis det heller.
Pröva med lite matta, det är gratis i sammanhanget.
Pröva med lite matta, det är gratis i sammanhanget.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Per Johanson
- PAR-64

-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

Per: Ojdå, jag tänkte inte in delen med kapslarna i prisfrågan där, men jag förstår....
Man skulle kunna säga att "min" talarstol har ett utrymme som en platta där man kan ha papper o annat, framför detta sitter 10cm träbit som sticker upp ovanför "pappersutrymmet" från framsidan då. I den biten är micken också fäst..
Det blev väldigt svårläst men vet inte hur jag ska förklara annars,
Jag tänker mig att jag lägger matta på själva ytan där man har papper o dyl och sen på den biten som sticker upp där micken är fäst också.
Tänker jag rätt, och vad kommer detta avhjälpa mer exakt....
Man skulle kunna säga att "min" talarstol har ett utrymme som en platta där man kan ha papper o annat, framför detta sitter 10cm träbit som sticker upp ovanför "pappersutrymmet" från framsidan då. I den biten är micken också fäst..
Det blev väldigt svårläst men vet inte hur jag ska förklara annars,
Jag tänker mig att jag lägger matta på själva ytan där man har papper o dyl och sen på den biten som sticker upp där micken är fäst också.
Tänker jag rätt, och vad kommer detta avhjälpa mer exakt....
//Carpvik
-
Henrik Malmberg
- PAR-30

- Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis. - Ort: Stockholm
Man skulle kunna tro det, men vissa saker är omöjliga, t ex mikrofonteknik, Köra pendeltåg enligt tidtabell på vintern/våren/hösten, få till en bra och fungerande ventilation i en lokal. Fler "omöjliga" saker?David Wennberg skrev:Gud får väl se till att hans budbärare talar närmre miken, för guds skull. Kan han dela Röda havet kan han lära folk mikrofonteknik också!
-
Mikael Thurfjell
- Rookie

En anolunda lösning på höj och sänkbar mikrofon
Prova med ett helt vanligt kamerastativ där du monterar bort benen och sätter en liten 12Vmotor från t.ex "Clas i sjön" där veven normal sitter. För att undvika för mycket stommljud upp i mikrofonen går det aldeles utmärk med en liten bit slang och två slangklammer mellan motoraxel och där veven var fäst.
Motorn drar så lite ström så 0.22mm2 kabel räcker.
Vi anvnder denna lösning med AKG CK47 och lång arm.
Denna lösning har fungerat i dryg tio år utan problem
Vill du göra det rigtigt elegant kan du motera en liten enkel fjärstyrning.
Motorn drar så lite ström så 0.22mm2 kabel räcker.
Vi anvnder denna lösning med AKG CK47 och lång arm.
Denna lösning har fungerat i dryg tio år utan problem
Vill du göra det rigtigt elegant kan du motera en liten enkel fjärstyrning.