Golv rasade under Mando Diaos konsert
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Golv rasade under Mando Diaos konsert
Såg på text-TV att ett golv rasade på Norrlandsoperan under pågående konsert med Mando Diao nu i kväll. Det stog inte särskilt mycket och jag hittar ingen mer info på nätet än, så jag vet inte om det var scengolvet eller publikgolvet. 21 personer ska ha skadats, bland annat var det armbrott och liknande, men inget allvarligare än så.
Edit: Det var tydligen i publiken golvet rasade såg jag på en annan text-TV sida. Några meter framför scenen.
Edit: Det var tydligen i publiken golvet rasade såg jag på en annan text-TV sida. Några meter framför scenen.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Erik Lindvall
- PAR-36

- Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire. - Ort: Stockholm
- Kontakt:
Golv brast på konsert - flera svårt skadade
Av TT
Senast uppdaterad 28 januari 2007 01:02
Runt fem personer fördes skadade till sjukhus när en del av golvet i Norrlandsoperan i Umeå brast under en rockkonsert på lördagskvällen. Det finns inga uppgifter om dödsfall, enligt TT:s reporter på plats.
Ett 4,5 gånger 2,5 meter stor hål öppnade sig under fötterna på publiken när några golvbalkar gav med sig. Människor sjönk ner i ett två meter djupt hål.
Olyckan inträffade strax före halv tolv på lördagskvällen under en konsert med rockbandet Mando Diao.
Konserten med Mando Diao hade bara varit i gång en kvart när hålet öppnade sig i golvet i lokalen som kallas Black Box.
- Sammanlagt befann sig 815 personer i lokalen, säger John Forsberg, talesman vid polisen.
Omkring fem personer har förts till akuten vid Norrlands universitetssjukhus. Det ska röra sig om armbrott, sårskador och liknande.
15-20 personer fick lättare skador och chockades.
Området kring Norrlandsoperan är avspärrat. Ett hundratal ungdomar befinner sig utanför operan, som utryms successivt. Enligt Forsberg är en del av ungdomarna chockade, men stämningen var vid midnatt ganska lugn. Polisens tekniker är på väg till olycksplatsen för att utreda vad som orsakat olyckan.
Taget från Sydsvenskan.se
Av TT
Senast uppdaterad 28 januari 2007 01:02
Runt fem personer fördes skadade till sjukhus när en del av golvet i Norrlandsoperan i Umeå brast under en rockkonsert på lördagskvällen. Det finns inga uppgifter om dödsfall, enligt TT:s reporter på plats.
Ett 4,5 gånger 2,5 meter stor hål öppnade sig under fötterna på publiken när några golvbalkar gav med sig. Människor sjönk ner i ett två meter djupt hål.
Olyckan inträffade strax före halv tolv på lördagskvällen under en konsert med rockbandet Mando Diao.
Konserten med Mando Diao hade bara varit i gång en kvart när hålet öppnade sig i golvet i lokalen som kallas Black Box.
- Sammanlagt befann sig 815 personer i lokalen, säger John Forsberg, talesman vid polisen.
Omkring fem personer har förts till akuten vid Norrlands universitetssjukhus. Det ska röra sig om armbrott, sårskador och liknande.
15-20 personer fick lättare skador och chockades.
Området kring Norrlandsoperan är avspärrat. Ett hundratal ungdomar befinner sig utanför operan, som utryms successivt. Enligt Forsberg är en del av ungdomarna chockade, men stämningen var vid midnatt ganska lugn. Polisens tekniker är på väg till olycksplatsen för att utreda vad som orsakat olyckan.
Taget från Sydsvenskan.se
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Plötsligt gav golvet vika och en massa ungdomar föll rakt ner i hålet.
- Jag föll ner, men jag landade på folk, säger ett vittne som klarade sig med lindrigare skador till Aftonbladet.se.
Det var fullt av folk i lokalen under Mando Diao-konserten på Norrlandsoperan i Umeå. Vittnet som Aftonbladet.se har talat med föll rakt ner i hålet.
- Jag reste mig upp snabbt och försökte hjälpa folk. Man hann inte tänka så mycket, säger vittnet.
- Golvet var uppbyggt av en massa plattor. En av plattorna föll ner och en massa folk ramlade ner, säger vittnet som själv föll ner i hålet.
Efter olyckan såg han skadade som tog sig ut ut lokalen.
- Vissa skadades allvarligt. De blödde och gick ut. Jag såg en som haltade, säger han.
Mando Diao slutade spela och uppmanade publiken att ta det lugnt.
- Nu får ni ta och lugna er, sa bandet. Sen slutade de spela, säger vittnet.
Källa: Aftonbladet.seGolvet på Norrlandsoperan i Umeå rasade under en konsert med rockbandet Mando Diao.
25 personer är förda till sjukhus - de flesta med lättare blessyrer. Enligt uppgift ska flera personer ha brutit ben och armar.
Publiken höll på att dansa till Mando Diaos musik när golvet plötsligt rasade. Olyckan skedde vid 23-tiden på lördagskvällen.
Golvet föll två meter rakt ner och 25 personer är förda till sjukhus.
- Det är mycket klämskador och sårskador. Mestadels blessyrer, säger John Forsberg, polispresstalesman på plats till Aftonbladet.se.
Enligt uppgift ska flera personer ha brutit ben och armar när de föll ner i hålet, men ingen uppges vara allvarligt skadad.
Ett vittne, Mikael, skulle precis gå in i olyckslokalen när golvet rasade.
- Det var kråktjockt med folk där inne, säger han.
Ett hål på 4,5 gånger 2,5 meter öppnades när plattorna som golvet var uppbyggt av gav vika. Folk föll två meter rakt ner på marken.
Lokalen utrymdes
Biljetterna till konserten var slutsålda och enligt uppgifter från polisen fick maximalt 815 personer vistas i lokalen.
- Tillställningen var godkänd för 815 personer, säger John Forsberg, till Aftonbladet.se.
Det pågick flera evenemang i fastigheten men den olyckslokalen utrymdes snabbt.
- Vi håller så sakteliga på att tömma lokalen, men rummet där konserten pågick är tömt, säger John Forsberg till Aftonbladet.se vid midnatt.
- Vi har en tekniker på plats som ska undersöka lokalen, säger John Forsberg.
//Magnus - Fegge & Mattes
-
Jocke Hammar
- PAR-36

- Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
- Kontakt:
- Olle Högberg
- PAR-30

- Kontakt:
Otäckt!
Jag såg ett tillbud där det var nära nånting liknande på den s.k. "Räddningskåren" i Karlstad, en lokal som fungerade som kårhus medan Klaraborgs Herrgårds renoverades 1989-90.
Svenne Rubins spelade på övervåningen och folket hoppade i takt till musiken så att golvet kom i självgungning och sviktade upp till en halv meter (kändes det som). Träbalkarna som bar upp taket/golvet är ju flexibla och tålde belastningen, men takputsen/brandskyddet i taket under sprack sönder och började ramla ner i knytnävsstora klumpar. Dörrvakten kom upprusande med håret vitt av damm och krävde att konserten skulle avbrytas och lokalen utrymmas. Han blev inte populär bland publiken men fick till sist som han ville.
Jag såg ett tillbud där det var nära nånting liknande på den s.k. "Räddningskåren" i Karlstad, en lokal som fungerade som kårhus medan Klaraborgs Herrgårds renoverades 1989-90.
Svenne Rubins spelade på övervåningen och folket hoppade i takt till musiken så att golvet kom i självgungning och sviktade upp till en halv meter (kändes det som). Träbalkarna som bar upp taket/golvet är ju flexibla och tålde belastningen, men takputsen/brandskyddet i taket under sprack sönder och började ramla ner i knytnävsstora klumpar. Dörrvakten kom upprusande med håret vitt av damm och krävde att konserten skulle avbrytas och lokalen utrymmas. Han blev inte populär bland publiken men fick till sist som han ville.
- Robert Kärrlander
- Rookie

Jag har för mig att det golvet ligger på en ställning där tvårslåarna bara hakas i stolparna utan några spärrar. Och i sådana fall är det inte konstigt att dom lyckas hoppa loss en tvärslå och då åker ju den golvskivan en våning ner. Det är ju en black box och säkert inte tänkt för rockkonserter med dansande publik. Golvsystemet där är ju byggt för att kunna häja och sänka det efter behov.
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Inget trevligt, det jag hörde på radio under dagen var att en balk hade böjt sig så mycket att den hade kanat av sina lordätta stolpar som den ska hållas upp av. Fler intilliggande balkar hade också krökt sig, men inte så mycket att de hade kanat av.
En större folkmassa som frivilligt eller ofrivilligt hoppar i takt blir en ganska rejäl belastning. Tur att ingen skadade sig allvarligt.
En större folkmassa som frivilligt eller ofrivilligt hoppar i takt blir en ganska rejäl belastning. Tur att ingen skadade sig allvarligt.
//Jonas - ljudoljus.net crew
- Fredrik Nilsson
- PAR-64

- Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
- Kontakt:
-
Fredrik Zetterberg
- PAR-36

-
Daniel Madrid
- Medhjälpare

- Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
- Kontakt:
Jag hörde någon säga att skivorna var godkända för en last på 1ton styck. Med tanke på storleken på dem så känns det som om det rymdes folk för att komma upp och förbi den vikten, ihop medrörelse så är väl det kanske inte konstigt att den till sisst rämnade. Hur som helst är detta obekräftade uppgifter.
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Om måttuppgiften 2,5 x 4,5 meter stämmer så ryms åtminstone 40 personer (packat på parkett), som väger uppåt tre ton. Stillastående. Förmodligen närmare det dubbla i dynamisk last om de hoppar i takt. Det skulle inte förvåna mig om det inte var det minsta fel på golvet som sådant, bara att det belastats långt över avsedd användning.Daniel Madrid skrev:Jag hörde någon säga att skivorna var godkända för en last på 1ton styck. Med tanke på storleken på dem så känns det som om det rymdes folk för att komma upp och förbi den vikten, ihop medrörelse så är väl det kanske inte konstigt att den till sisst rämnade. Hur som helst är detta obekräftade uppgifter.
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Om det e så att de är godkända för 1ton så får det typ max stå 14 pers på den.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- David Wennberg
- PAR-64

- Henrik Öberg
- PAR-30

- Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
- Kontakt:
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Det ska bli mycket intressant att se vem/vilka som får bära hundhuvudet för den där olyckan.
Danley Sound Labs - Hearing is believing