Eu-beslutet som träder i kraft den 1 januari ...

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag är glad att den här lagen finns. Jag har varit med om att bli schemalagd 21-06 13.30-21.30, när jag hade över 1h restid till/från jobbet, och det är skönt att ha nåt att banka i huvudet på idiotarbetsgivare.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Ian Delahorne skrev:Jag är glad att den här lagen finns. Jag har varit med om att bli schemalagd 21-06 13.30-21.30, när jag hade över 1h restid till/från jobbet, och det är skönt att ha nåt att banka i huvudet på idiotarbetsgivare.
Jag menar ju inte att arbetsgivaren systematiskt ska utnyttja kryphålen. Däremot om arbetstagaren själv frivilligt önskar jobba mera så ska man få göra det. utan att nån "mat och sovklocka" ringer och säger att: nu MÅSTE du sluta jobba för idag annars MÅSTE du börja senare imorgon för nu MÅSTE du vila 11 timmar. Frihet under ansvar - Inte tvång under ATL !
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Arbetsgivaren gjorde det systematiskt varje gång jag bytte skift utan att känna till att det inte riktigt var lagligt.
"This is the updated input list"

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

David: Jag tänkte bara kolla hur dom ser efter än! men det verkar ju som att ingen kommer varken kunna eller ha resurser att kolla upp varenda liten egenföretagare så länge man inte sätter en lag på att man måste redovisa sina arbetstimmar....
//Carpvik

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Christoffer: Vad spelar det för roll hur vi övervakas? Det är väl inte det som är intressant i den här debatten? Det är väl inte okej att bryta mot lagen bara för att ingen säger ifrån?

Däremot tror jag helt klart att det kommer finnas undantag mot den här lagen, och att vår bransch kommer att vara en del av det. T.ex. ska ju person i arbetsledande ställning kunna undantas från detta - och vips så är ju väldigt många frilansande undantagna, eller?

Grundtanken i det hela tycker jag fortfarande är bra, och ärligt talat, vore det inte ganska skönt att slippa arbeta mer än nio timmar per dag alltför ofta?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo jag har kollat lite och vänt på de nya reglerna med några bekanta som e bättre på det än jag.

Det e så riktigt som Carpvik säger är du inhyrd och du har eget så räknas inte nya lagen. Då tänker man då kan företaget som jag jobbar hoss hyra in mej och jag skaffar ett F-skattebevis. Det kommer skattemy6ndigheten sätta sig emot för man måste i så fall ha flera uppdragsgivare. Jag vet att här i Hässleholm så är de flitiga på att kolla jag vet.

Sen va det en som nämndeom man e anstäld av flera företag. Du får jobba mer än de 12 timmarna dag om man har ett extraarbete. Men dock så verkar det som om att dygnsvilan gäller fortfarande. Men vi är teksamma för det är väldigt luddigt skrivet angående extra jobb.

Max övertid man får ha varje år e 200 timmar.

Sen va det någon som komentera mej angående pruduktioner. Jag vet att på vissa stora företag så låter man vissa tekniker jobba över väldigt många timmar och många dagar på rad bara för att man vill ha på på en viss pruduktion. Denna reglen ssätter stopp för sådant arbete. Där finns det möjlighet för oss tekniker att få mer arbete. Antingen som förberedande till dem och/eller avslutande.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar